NYHET Publicerad

Stark företagskultur ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN HärjedalsKök flyttade fokus från försäljningssiffror till medarbetarnas trivsel. Då steg lönsamheten till höjder som de inte själva trodde var möjliga. Säljarna nådde bättre resultat och produktionen på fabriken ökade.

Mathias + Todde
Foto: Jocke Gustafsson

Numera när Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström har möten i arbetsgrupperna får alla först berätta lite om sig själva och hur de mår. "Pratar man inte om sådant kan man gå och undra varför en kollega är tyst eller inte lyssnar ordentligt."

Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström startade HärjedalsKök för femton år sedan som ett produktionsbolag och ett säljbolag. Bägge hade alltid gått med god vinst. Men trots det visade det sig finnas förbättringspotential.

– Det är så lätt att det bara handlar om marknadsföring och försäljningssiffror. Men om man som medarbetare inte mår bra eller inte känner stolthet inför sitt jobb, då gör man inget bra arbete, säger Mathias Abrahamsson som är vd för HärjedalsKöks säljbolag.

För två år sedan gick han en utbildning vid Ledarskapscentrum i Umeå. I samband med det fick han idén att försöka skapa en ny företagskultur genom att börja arbeta med värdegrunden. Målet var att skapa en ny stämning med fokus på medarbetarnas välmående och där medarbetarna uppmuntras till eget engagemang. Något som enligt Mathias Abrahamsson sedan har lett till att personalomsättningen har halverats de senaste åren.

– Och lönsamhetsmässigt handlar det inte bara om en fördubbling, det går faktiskt nästan fyra gånger så bra. Vi visade otroligt starka siffror 2010, säger Mathias Abrahamsson.

Det första steget i värdegrundsarbetet var att samla företagens medarbetare under en heldag. Medarbetarna delades in i grupper och alla fick prata om vad som är viktigt för dem i jobbet. Målet var att de skulle enas kring en värdegrund bestående av tre ledord som alla kunde stå för.

– I början fanns ett ganska stort motstånd, särskilt på fabriken. De tyckte väl att det lät lite töntigt med värdegrund, men där blev det nästan starkast engagemang senare, säger Mathias Abrahamsson.

Han kommer ihåg hur heta diskussionerna blev under mötet. Ett ledord på förslag var ”ärlighet”. Men vad betydde det? Menade man egentligen inte öppenhet?

– I och med att vi började prata öppnades klimatet för att diskutera mjuka värden. Och det var den stämningen vi ville ha på arbetsplatsen. Det ska vara okej att vara stolt, glad, ledsen, må skit eller till och med vara kaxig på jobbet om man vill det.

Den värdegrund som medarbetarna på HärjedalsKök så småningom enades om består av de tre ledorden mod, passion och ansvar. Mod handlar bland annat om att våga gå emot normer, att tänka nytt. Passion handlar om att vara personligt engagerad i sitt jobb. Ansvar innebär att ta tag i problem och hitta lösningar.

– Engagemanget i arbetet ska komma av egen fri vilja. Och det är precis det vi lyckas med. Har man en seg dag som säljare ska man automatiskt tänka: ”nu tar jag och gör en säljinsats som jag aldrig gjort tidigare”. Och så gör man det.

HärjedalsKök uppmuntrar personalen genom att dela ut priser till dem som visat prov på att vara bra förebilder. Medarbetare som är modiga, passionerade och ansvarstagande.

– Vi arbetar inte längre så mycket med piska och morot. Om någon jobbar mycket övertid på fabriken så visst är det bra, och vi ger bonus till våra säljare, men det är inte det vi i huvudsak sysslar med, berättar Mathias Abrahamsson och fortsätter:

– Värdegrunden används i vardagen. Om en konflikt ska lösas kan man säga ”Här är ledorden vi är överens om. Hur känner du att du har förhållit dig till dem?” Samma sak vid feedback. ”Du är en bra förebild för värdegrunden. Du visar mod.”

HärjedalsKök använder även värdegrunden när de rekryterar nya medarbetare.

– Vi visar ledorden och säger: ”Berätta, vad känner du inför det här”. Det är viktigare för oss än att fråga efter till exempel säljerfarenhet, säger Mathias Abrahamsson.

Den nya värdegrunden har skapat förutsättningar för att bygga en bättre och mer flexibel organisation. Värnar man om varandra blir det också lättare att släppa fram varandra. Men om det här går så bra, varför gör inte fler företag likadant?

– Att arbeta efter ledord och värdegrund, det låter ju rätt flummigt. Det kan vara svårt att förstå vad de här mjuka värdena kan göra för resultatet. Utan utbildningen hos Ledarskapscentrum hade inte jag heller vågat satsa. Men egentligen är det rätt självklara grejer det handlar om.

Förutsättningen för att lyckas i värdegrundsarbetet att alla medarbetare verkligen är delaktiga. Den kostnad de har haft för arbetet har bestått av tid och utbildning, men det har betalat sig bra, enligt Mathias Abrahamsson.

– Vi är vinstdrivande och kan se resultatet i pengar. Men jag är övertygad om att arbetssättet kan användas med framgång i vilken organisation som helst.

Under 2011 ska HärjedalsKök förnya värdegrundsarbetet, även om det inte är tänkt att bli lika djuplodande som förra gången. Den stora utmaningen är att hålla värdegrunden levande. Alla måste hjälpas åt att påminna om den. Varje dag.

Therese Säfström

HärjedalsKök AB

Bakgrund: HärjedalsKök startades 1995 och består av två bolag: produktionsbolaget som tillverkar kök i en fabrik i Funäsdalen, och säljbolaget som arbetar över hela landet. Bolagen ingår i och ägs sedan 2008 av Nordic Kitchen Group.

Affärsidé: Att tillverka, sälja och installera köksinredningar i samarbete med kunden.

Vd: Mathias Abrahamsson i säljbolaget och Tord Erik Zetterström i produktionsbolaget.

Antal anställda: Omkring 80 stycken.

Omsättning: Cirka 105 miljoner kronor (2010).

Expertens 10 tips

Christer Olsson, konsult på Utvecklingspoolen och författare, med värdegrundsarbete som specialitet.

Så skapar du en framgångsrik företagskultur:

1. Skaffa en klar och tydlig vision: Varför finns vi som företag. Vart är vi på väg? Vad vill vi med vår verksamhet?

2. Den äkta entusiasmen kommer när medarbetarna förstår visionen i företaget och delar värdet i den.

3. Motivationen hos medarbetarna är central för företagets framgång. Den är per definition en inre drivkraft som gör att medarbetarna vill prestera bättre, att sälja mer.

4. Ha alltid kundnyttan för ögonen. Ägnar medarbetarna liv och lust åt att öka merförsäljningen vid kassan, kanske kassakön blir så lång att kunderna lägger sina varor och går. Då har man missat kundnyttan. En överdriven styrka kan bli en svaghet.

5. Arbetsglädje hänger samman med produktivitet. Människor har lättare att vara både produktiva och effektiva när de känner glädje.

6. Kunder vill möta företag med sunda värderingar. Och det är kunden som betalar lönen.

7. Om du vill förändra värdegrunden på företaget - bli konkret. Handlar det till exempel om värdet ”miljövänlighet”, se till att byta alla bilar till miljöbilar. Förändringen ska synas och vara tydlig.

8. Tänk på att värdegrunden skapas hela tiden. Det är inte ett projekt som tar slut. Det handlar om att hitta, utveckla och bevara en kultur.

9. Ett företag med rätt kultur attraherar rätt personer. Det är företagskulturen som bestämmer om de personer och den kompetens du vill ha också kan tänka sig att arbeta i ditt företag.

10. Det spelar inte någon roll vilken typ av organisation det handlar om. Alla kan skapa större framgång genom att fundera över hur verksamhetskulturen ser ut.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.