NYHET Publicerad

Stark företagskultur ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN HärjedalsKök flyttade fokus från försäljningssiffror till medarbetarnas trivsel. Då steg lönsamheten till höjder som de inte själva trodde var möjliga. Säljarna nådde bättre resultat och produktionen på fabriken ökade.

Mathias + Todde
Foto: Jocke Gustafsson

Numera när Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström har möten i arbetsgrupperna får alla först berätta lite om sig själva och hur de mår. "Pratar man inte om sådant kan man gå och undra varför en kollega är tyst eller inte lyssnar ordentligt."

Mathias Abrahamsson och kompanjonen Tord Erik Zetterström startade HärjedalsKök för femton år sedan som ett produktionsbolag och ett säljbolag. Bägge hade alltid gått med god vinst. Men trots det visade det sig finnas förbättringspotential.

– Det är så lätt att det bara handlar om marknadsföring och försäljningssiffror. Men om man som medarbetare inte mår bra eller inte känner stolthet inför sitt jobb, då gör man inget bra arbete, säger Mathias Abrahamsson som är vd för HärjedalsKöks säljbolag.

För två år sedan gick han en utbildning vid Ledarskapscentrum i Umeå. I samband med det fick han idén att försöka skapa en ny företagskultur genom att börja arbeta med värdegrunden. Målet var att skapa en ny stämning med fokus på medarbetarnas välmående och där medarbetarna uppmuntras till eget engagemang. Något som enligt Mathias Abrahamsson sedan har lett till att personalomsättningen har halverats de senaste åren.

– Och lönsamhetsmässigt handlar det inte bara om en fördubbling, det går faktiskt nästan fyra gånger så bra. Vi visade otroligt starka siffror 2010, säger Mathias Abrahamsson.

Det första steget i värdegrundsarbetet var att samla företagens medarbetare under en heldag. Medarbetarna delades in i grupper och alla fick prata om vad som är viktigt för dem i jobbet. Målet var att de skulle enas kring en värdegrund bestående av tre ledord som alla kunde stå för.

– I början fanns ett ganska stort motstånd, särskilt på fabriken. De tyckte väl att det lät lite töntigt med värdegrund, men där blev det nästan starkast engagemang senare, säger Mathias Abrahamsson.

Han kommer ihåg hur heta diskussionerna blev under mötet. Ett ledord på förslag var ”ärlighet”. Men vad betydde det? Menade man egentligen inte öppenhet?

Annons

– I och med att vi började prata öppnades klimatet för att diskutera mjuka värden. Och det var den stämningen vi ville ha på arbetsplatsen. Det ska vara okej att vara stolt, glad, ledsen, må skit eller till och med vara kaxig på jobbet om man vill det.

Den värdegrund som medarbetarna på HärjedalsKök så småningom enades om består av de tre ledorden mod, passion och ansvar. Mod handlar bland annat om att våga gå emot normer, att tänka nytt. Passion handlar om att vara personligt engagerad i sitt jobb. Ansvar innebär att ta tag i problem och hitta lösningar.

– Engagemanget i arbetet ska komma av egen fri vilja. Och det är precis det vi lyckas med. Har man en seg dag som säljare ska man automatiskt tänka: ”nu tar jag och gör en säljinsats som jag aldrig gjort tidigare”. Och så gör man det.

HärjedalsKök uppmuntrar personalen genom att dela ut priser till dem som visat prov på att vara bra förebilder. Medarbetare som är modiga, passionerade och ansvarstagande.

– Vi arbetar inte längre så mycket med piska och morot. Om någon jobbar mycket övertid på fabriken så visst är det bra, och vi ger bonus till våra säljare, men det är inte det vi i huvudsak sysslar med, berättar Mathias Abrahamsson och fortsätter:

– Värdegrunden används i vardagen. Om en konflikt ska lösas kan man säga ”Här är ledorden vi är överens om. Hur känner du att du har förhållit dig till dem?” Samma sak vid feedback. ”Du är en bra förebild för värdegrunden. Du visar mod.”

HärjedalsKök använder även värdegrunden när de rekryterar nya medarbetare.

– Vi visar ledorden och säger: ”Berätta, vad känner du inför det här”. Det är viktigare för oss än att fråga efter till exempel säljerfarenhet, säger Mathias Abrahamsson.

Den nya värdegrunden har skapat förutsättningar för att bygga en bättre och mer flexibel organisation. Värnar man om varandra blir det också lättare att släppa fram varandra. Men om det här går så bra, varför gör inte fler företag likadant?

– Att arbeta efter ledord och värdegrund, det låter ju rätt flummigt. Det kan vara svårt att förstå vad de här mjuka värdena kan göra för resultatet. Utan utbildningen hos Ledarskapscentrum hade inte jag heller vågat satsa. Men egentligen är det rätt självklara grejer det handlar om.

Förutsättningen för att lyckas i värdegrundsarbetet att alla medarbetare verkligen är delaktiga. Den kostnad de har haft för arbetet har bestått av tid och utbildning, men det har betalat sig bra, enligt Mathias Abrahamsson.

– Vi är vinstdrivande och kan se resultatet i pengar. Men jag är övertygad om att arbetssättet kan användas med framgång i vilken organisation som helst.

Under 2011 ska HärjedalsKök förnya värdegrundsarbetet, även om det inte är tänkt att bli lika djuplodande som förra gången. Den stora utmaningen är att hålla värdegrunden levande. Alla måste hjälpas åt att påminna om den. Varje dag.

Therese Säfström

HärjedalsKök AB

Bakgrund: HärjedalsKök startades 1995 och består av två bolag: produktionsbolaget som tillverkar kök i en fabrik i Funäsdalen, och säljbolaget som arbetar över hela landet. Bolagen ingår i och ägs sedan 2008 av Nordic Kitchen Group.

Affärsidé: Att tillverka, sälja och installera köksinredningar i samarbete med kunden.

Vd: Mathias Abrahamsson i säljbolaget och Tord Erik Zetterström i produktionsbolaget.

Antal anställda: Omkring 80 stycken.

Omsättning: Cirka 105 miljoner kronor (2010).

Expertens 10 tips

Christer Olsson, konsult på Utvecklingspoolen och författare, med värdegrundsarbete som specialitet.

Så skapar du en framgångsrik företagskultur:

1. Skaffa en klar och tydlig vision: Varför finns vi som företag. Vart är vi på väg? Vad vill vi med vår verksamhet?

2. Den äkta entusiasmen kommer när medarbetarna förstår visionen i företaget och delar värdet i den.

3. Motivationen hos medarbetarna är central för företagets framgång. Den är per definition en inre drivkraft som gör att medarbetarna vill prestera bättre, att sälja mer.

4. Ha alltid kundnyttan för ögonen. Ägnar medarbetarna liv och lust åt att öka merförsäljningen vid kassan, kanske kassakön blir så lång att kunderna lägger sina varor och går. Då har man missat kundnyttan. En överdriven styrka kan bli en svaghet.

5. Arbetsglädje hänger samman med produktivitet. Människor har lättare att vara både produktiva och effektiva när de känner glädje.

6. Kunder vill möta företag med sunda värderingar. Och det är kunden som betalar lönen.

7. Om du vill förändra värdegrunden på företaget - bli konkret. Handlar det till exempel om värdet ”miljövänlighet”, se till att byta alla bilar till miljöbilar. Förändringen ska synas och vara tydlig.

8. Tänk på att värdegrunden skapas hela tiden. Det är inte ett projekt som tar slut. Det handlar om att hitta, utveckla och bevara en kultur.

9. Ett företag med rätt kultur attraherar rätt personer. Det är företagskulturen som bestämmer om de personer och den kompetens du vill ha också kan tänka sig att arbeta i ditt företag.

10. Det spelar inte någon roll vilken typ av organisation det handlar om. Alla kan skapa större framgång genom att fundera över hur verksamhetskulturen ser ut.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.