NYHET Publicerad

Stilsäker vd redo för affärer

I PRAKTIKEN Rätt klädd för jobbet är viktigt för Maud Spencer. Det gör henne till en tydlig chef och visar att hon leder ett internationell framgångsrikt företag. ”Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill”, säger hon.

41f0bcc9-5bd9-45c9-9097-e940d3100ec4-image

Svalsons vd Maud Spencer sticker ut genom att klä sig fint på jobbet, ett villkor för att lyckas. ”Jag vet att många inte håller med mig och tycker att man bör passa in. Men det gäller inte mig, säger hon.

Foto: Anders Alm/TT Bild

Inte för tråkig, inte för festlig, men alltid välklädd. Maud Spencer är en stilsäker vd.

Stella McCartney och Per Holknekt är klädskapare som aldrig gör henne besviken. Hon är vansinnigt förtjust i skor. I intervjuer framkommer att i garderoben trängs bland annat pumps och boots med skoterstövlar. Käpphästen är att aldrig visa tårna.

– Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill. Helst klänning i rött, andra kläder i nyanser av brunt och högklackat. Jeans är otänkbart vid affärsmöten. Aldrig så rena eller utan hål spelar ingen roll.

Maud Spencer vet att hon är företaget Svalsons främsta ansikte utåt och inte kan klä sig hur som helst. Kläder sänder ut signaler, är kommunikation. I hennes fall är det en markör som visar att hon är ägare av och vd för ett internationell framgångsrikt företag.

– Att vara välklädd, att göra ett bra första intryck, är viktigt speciellt för ett mindre företag. Det ett sätt att visa kunden respekt och bygger trovärdighet i affärer, säger hon.

Att presentera företagsinformation och se ut som en hösäck är uteslutet. Maud Spencer anpassar omedvetet kläderna efter budskap och situation. Är det viktiga siffror som presenteras åker kavajen på, är det negativa besked gäller det att inte var för uppsträckt.

– Men plaggen måsta vara bekväma, så att jag trivs. Då gör jag ett bra jobb.

Annons

Från början hade hon tänkt sig en framtid i modebranschen men pappa ville annat. Erfarenheter från den glamorösa världen har dock kommit till nytta i jobbet som vd. Främst vikten av att ta fram fina bilder och paketering. Under hennes ledning har tillverkningen av eldrivna skjutluckor och fönster fortsatt, samtidigt adderas nya produkter för nya segment. Tillverkningen sker i Öjebyn, strax utanför Piteå. Konkurrenterna är få. Företaget har närmare 90 procent av såväl den svenska som den internationella marknaden. Favoritkund är modehuset Christian Dior i Paris.

Bland män, framför allt i den anglosaxiska världen, är slipsen och slipsknuten en prestigeladdad symbol, som bland annat visar vilken utbildning man har gått. Motsvarigheten bland kvinnor är handväskan, anser Maud Spencer.

– Bär jag en Vuittonväska, så noterar omgivningen det ”Jag ser att det går bra för Svalson.”

Affärerna underlättas om snittet är bra, att kläderna sitter som de ska. Det går inte att ha en kostym eller dräkt som är två nummer för stor, men inte heller två nummer för liten.

Hennes erfarenheter är att kläder också stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal, och en mer självsäker gång.

– Man blir helt enkelt en annan människa med rätt yttre.

Den vedertagna maktuniformen för män i näringslivet är kostymen, för kvinnor gäller dräkt med byxor eller kjol, så kallad power suit. Vissa förstå-sig-påare hävdar att det är svårare för kvinnor att hitta rätt på grund av ett större urval än män och färre förebilder. Men en som poppat upp på senare tid är presidenthustrun Claire Underwood i serien House of Cards. Aldrig mer än tre färger, nedtonat, en färgklick i form av en sjal, är en stil som växer fram.

Maud Spencer ser fördelar med stor frihet. Varierad och välskräddad stil ger större uppmärksamhet och bättre bemötande är hennes erfarenheter. Den svenska lite informella ledarstilen, där alla ser likadana ut, är inget som lockar en kvinna som verkar i en mansdominerad sektor. Här gäller det att markera att hon är chef med hjälp av klädval.

– Med rätt kläder blir jag en tydlig chef. Dessutom är det praktiskt med en stil som avviker från omgivningen. Annars är risken stor att jag tas för att vara sekreterare.

Vanliga fel är ett mischmasch av färger och material: silverbågar, guldklocka, randig skjorta, rutiga byxor. Det skapar oro och suddar ut karaktärsdrag. Maud Spencer håller med om att rörig klädsel kan göra att budskapet har svårt att nå fram.

– Men framför allt ökar risken att jag tappar fokus och gör ett sämre jobb.

På sina resor till bland annat USA, Japan, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland suger hon åt sig impulser från modevärlden som i hög grad påverkar klädvalet. Hon noterar att det finns ett större intresse för stil utomlands.

– Människor pratar mer mode med varandra och kommenterar uppskattande vilka kläder man bär, säger Maud Spencer, alltid välklädd för affärer.

Maud Spencers tre tips: Så håller du stilen
  1. Tänk på att du som ägare/vd är företagets främsta representant. Klädseln avgör hur du blir bemött.
  2. Var inte rädd att prova kostym, klänning eller dräkt. Det är ovant i början, men du växer in i ditt klädval.
  3. Rätt kläder stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal och en mer självsäker gång. Du blir en annan människa med rätt yttre.
Expertens 8 tips

Klä dig som en vinnare.
Lars Holmberg
, fil.dr. Phd, Författare, Föreläsare/Moderator och Universitetslektor.

  1. Köp färre saker. Koncentrera dig på kvalitet, och saker som matchar. Inget säger mer om en person än skorna.  Randsytt och läder. Risiga skor är en tonårsgrej.
  2. Tänk stil istället för trend. En stil är den pesona du förmedlar till kunder eller andra affärssammanhang.  Att vara allt för trendig kan i värsta fall signalera ängslighet. Alltså: köp dina egna kläder.
  3.  Inte mer än tre färger. Det är en bra grundregel. För många färger och material signalerar oro. Samma sak gäller varumärken. Om du har en synlig logotyp, ha bara en, en liten och exklusiv.  
  4. Se till att din ensemble matchar. Bruna skor ger bruna handskar och brun halsduk. Bryt gärna av med en signalfärg.
  5. Klä dig för avstånd. De flesta ”läser” dig på långt håll. Se till att överrocken eller kappan sitter bra.
  6. Smink och grooming och form: många har en PT, golftränare eller terapeut. Men att låta ett proffs kolla upp dina färger, vilka kläder som passar din kroppsform eller vilket smink du bör använda är mindre vanligt. Vilket är minst sagt egendomligt.
  7. Klä dig inte för att se yngre ut, effekten blir tvärt om. Den som hittar en stil som harmonierar med ålder signalerar koll.
  8. Våga litet! Det är en sak att tala om sig själv som djärv och nytänkande. Men om du ser ut som precis alla andra; frågan är om du inte låter lika blek som du ser ut.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.