NYHET Publicerad

Stilsäker vd redo för affärer

I PRAKTIKEN Rätt klädd för jobbet är viktigt för Maud Spencer. Det gör henne till en tydlig chef och visar att hon leder ett internationell framgångsrikt företag. ”Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill”, säger hon.

41f0bcc9-5bd9-45c9-9097-e940d3100ec4-image

Svalsons vd Maud Spencer sticker ut genom att klä sig fint på jobbet, ett villkor för att lyckas. ”Jag vet att många inte håller med mig och tycker att man bör passa in. Men det gäller inte mig, säger hon.

Foto: Anders Alm/TT Bild

Inte för tråkig, inte för festlig, men alltid välklädd. Maud Spencer är en stilsäker vd.

Stella McCartney och Per Holknekt är klädskapare som aldrig gör henne besviken. Hon är vansinnigt förtjust i skor. I intervjuer framkommer att i garderoben trängs bland annat pumps och boots med skoterstövlar. Käpphästen är att aldrig visa tårna.

– Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill. Helst klänning i rött, andra kläder i nyanser av brunt och högklackat. Jeans är otänkbart vid affärsmöten. Aldrig så rena eller utan hål spelar ingen roll.

Maud Spencer vet att hon är företaget Svalsons främsta ansikte utåt och inte kan klä sig hur som helst. Kläder sänder ut signaler, är kommunikation. I hennes fall är det en markör som visar att hon är ägare av och vd för ett internationell framgångsrikt företag.

– Att vara välklädd, att göra ett bra första intryck, är viktigt speciellt för ett mindre företag. Det ett sätt att visa kunden respekt och bygger trovärdighet i affärer, säger hon.

Att presentera företagsinformation och se ut som en hösäck är uteslutet. Maud Spencer anpassar omedvetet kläderna efter budskap och situation. Är det viktiga siffror som presenteras åker kavajen på, är det negativa besked gäller det att inte var för uppsträckt.

– Men plaggen måsta vara bekväma, så att jag trivs. Då gör jag ett bra jobb.

Från början hade hon tänkt sig en framtid i modebranschen men pappa ville annat. Erfarenheter från den glamorösa världen har dock kommit till nytta i jobbet som vd. Främst vikten av att ta fram fina bilder och paketering. Under hennes ledning har tillverkningen av eldrivna skjutluckor och fönster fortsatt, samtidigt adderas nya produkter för nya segment. Tillverkningen sker i Öjebyn, strax utanför Piteå. Konkurrenterna är få. Företaget har närmare 90 procent av såväl den svenska som den internationella marknaden. Favoritkund är modehuset Christian Dior i Paris.

Bland män, framför allt i den anglosaxiska världen, är slipsen och slipsknuten en prestigeladdad symbol, som bland annat visar vilken utbildning man har gått. Motsvarigheten bland kvinnor är handväskan, anser Maud Spencer.

– Bär jag en Vuittonväska, så noterar omgivningen det ”Jag ser att det går bra för Svalson.”

Affärerna underlättas om snittet är bra, att kläderna sitter som de ska. Det går inte att ha en kostym eller dräkt som är två nummer för stor, men inte heller två nummer för liten.

Hennes erfarenheter är att kläder också stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal, och en mer självsäker gång.

– Man blir helt enkelt en annan människa med rätt yttre.

Den vedertagna maktuniformen för män i näringslivet är kostymen, för kvinnor gäller dräkt med byxor eller kjol, så kallad power suit. Vissa förstå-sig-påare hävdar att det är svårare för kvinnor att hitta rätt på grund av ett större urval än män och färre förebilder. Men en som poppat upp på senare tid är presidenthustrun Claire Underwood i serien House of Cards. Aldrig mer än tre färger, nedtonat, en färgklick i form av en sjal, är en stil som växer fram.

Maud Spencer ser fördelar med stor frihet. Varierad och välskräddad stil ger större uppmärksamhet och bättre bemötande är hennes erfarenheter. Den svenska lite informella ledarstilen, där alla ser likadana ut, är inget som lockar en kvinna som verkar i en mansdominerad sektor. Här gäller det att markera att hon är chef med hjälp av klädval.

– Med rätt kläder blir jag en tydlig chef. Dessutom är det praktiskt med en stil som avviker från omgivningen. Annars är risken stor att jag tas för att vara sekreterare.

Vanliga fel är ett mischmasch av färger och material: silverbågar, guldklocka, randig skjorta, rutiga byxor. Det skapar oro och suddar ut karaktärsdrag. Maud Spencer håller med om att rörig klädsel kan göra att budskapet har svårt att nå fram.

– Men framför allt ökar risken att jag tappar fokus och gör ett sämre jobb.

På sina resor till bland annat USA, Japan, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland suger hon åt sig impulser från modevärlden som i hög grad påverkar klädvalet. Hon noterar att det finns ett större intresse för stil utomlands.

– Människor pratar mer mode med varandra och kommenterar uppskattande vilka kläder man bär, säger Maud Spencer, alltid välklädd för affärer.

Maud Spencers tre tips: Så håller du stilen
  1. Tänk på att du som ägare/vd är företagets främsta representant. Klädseln avgör hur du blir bemött.
  2. Var inte rädd att prova kostym, klänning eller dräkt. Det är ovant i början, men du växer in i ditt klädval.
  3. Rätt kläder stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal och en mer självsäker gång. Du blir en annan människa med rätt yttre.
Expertens 8 tips

Klä dig som en vinnare.
Lars Holmberg
, fil.dr. Phd, Författare, Föreläsare/Moderator och Universitetslektor.

  1. Köp färre saker. Koncentrera dig på kvalitet, och saker som matchar. Inget säger mer om en person än skorna.  Randsytt och läder. Risiga skor är en tonårsgrej.
  2. Tänk stil istället för trend. En stil är den pesona du förmedlar till kunder eller andra affärssammanhang.  Att vara allt för trendig kan i värsta fall signalera ängslighet. Alltså: köp dina egna kläder.
  3.  Inte mer än tre färger. Det är en bra grundregel. För många färger och material signalerar oro. Samma sak gäller varumärken. Om du har en synlig logotyp, ha bara en, en liten och exklusiv.  
  4. Se till att din ensemble matchar. Bruna skor ger bruna handskar och brun halsduk. Bryt gärna av med en signalfärg.
  5. Klä dig för avstånd. De flesta ”läser” dig på långt håll. Se till att överrocken eller kappan sitter bra.
  6. Smink och grooming och form: många har en PT, golftränare eller terapeut. Men att låta ett proffs kolla upp dina färger, vilka kläder som passar din kroppsform eller vilket smink du bör använda är mindre vanligt. Vilket är minst sagt egendomligt.
  7. Klä dig inte för att se yngre ut, effekten blir tvärt om. Den som hittar en stil som harmonierar med ålder signalerar koll.
  8. Våga litet! Det är en sak att tala om sig själv som djärv och nytänkande. Men om du ser ut som precis alla andra; frågan är om du inte låter lika blek som du ser ut.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.