NYHET Publicerad

Stilsäker vd redo för affärer

I PRAKTIKEN Rätt klädd för jobbet är viktigt för Maud Spencer. Det gör henne till en tydlig chef och visar att hon leder ett internationell framgångsrikt företag. ”Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill”, säger hon.

41f0bcc9-5bd9-45c9-9097-e940d3100ec4-image

Svalsons vd Maud Spencer sticker ut genom att klä sig fint på jobbet, ett villkor för att lyckas. ”Jag vet att många inte håller med mig och tycker att man bör passa in. Men det gäller inte mig, säger hon.

Foto: Anders Alm/TT Bild

Inte för tråkig, inte för festlig, men alltid välklädd. Maud Spencer är en stilsäker vd.

Stella McCartney och Per Holknekt är klädskapare som aldrig gör henne besviken. Hon är vansinnigt förtjust i skor. I intervjuer framkommer att i garderoben trängs bland annat pumps och boots med skoterstövlar. Käpphästen är att aldrig visa tårna.

– Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill. Helst klänning i rött, andra kläder i nyanser av brunt och högklackat. Jeans är otänkbart vid affärsmöten. Aldrig så rena eller utan hål spelar ingen roll.

Maud Spencer vet att hon är företaget Svalsons främsta ansikte utåt och inte kan klä sig hur som helst. Kläder sänder ut signaler, är kommunikation. I hennes fall är det en markör som visar att hon är ägare av och vd för ett internationell framgångsrikt företag.

– Att vara välklädd, att göra ett bra första intryck, är viktigt speciellt för ett mindre företag. Det ett sätt att visa kunden respekt och bygger trovärdighet i affärer, säger hon.

Att presentera företagsinformation och se ut som en hösäck är uteslutet. Maud Spencer anpassar omedvetet kläderna efter budskap och situation. Är det viktiga siffror som presenteras åker kavajen på, är det negativa besked gäller det att inte var för uppsträckt.

– Men plaggen måsta vara bekväma, så att jag trivs. Då gör jag ett bra jobb.

Annons

Från början hade hon tänkt sig en framtid i modebranschen men pappa ville annat. Erfarenheter från den glamorösa världen har dock kommit till nytta i jobbet som vd. Främst vikten av att ta fram fina bilder och paketering. Under hennes ledning har tillverkningen av eldrivna skjutluckor och fönster fortsatt, samtidigt adderas nya produkter för nya segment. Tillverkningen sker i Öjebyn, strax utanför Piteå. Konkurrenterna är få. Företaget har närmare 90 procent av såväl den svenska som den internationella marknaden. Favoritkund är modehuset Christian Dior i Paris.

Bland män, framför allt i den anglosaxiska världen, är slipsen och slipsknuten en prestigeladdad symbol, som bland annat visar vilken utbildning man har gått. Motsvarigheten bland kvinnor är handväskan, anser Maud Spencer.

– Bär jag en Vuittonväska, så noterar omgivningen det ”Jag ser att det går bra för Svalson.”

Affärerna underlättas om snittet är bra, att kläderna sitter som de ska. Det går inte att ha en kostym eller dräkt som är två nummer för stor, men inte heller två nummer för liten.

Hennes erfarenheter är att kläder också stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal, och en mer självsäker gång.

– Man blir helt enkelt en annan människa med rätt yttre.

Den vedertagna maktuniformen för män i näringslivet är kostymen, för kvinnor gäller dräkt med byxor eller kjol, så kallad power suit. Vissa förstå-sig-påare hävdar att det är svårare för kvinnor att hitta rätt på grund av ett större urval än män och färre förebilder. Men en som poppat upp på senare tid är presidenthustrun Claire Underwood i serien House of Cards. Aldrig mer än tre färger, nedtonat, en färgklick i form av en sjal, är en stil som växer fram.

Maud Spencer ser fördelar med stor frihet. Varierad och välskräddad stil ger större uppmärksamhet och bättre bemötande är hennes erfarenheter. Den svenska lite informella ledarstilen, där alla ser likadana ut, är inget som lockar en kvinna som verkar i en mansdominerad sektor. Här gäller det att markera att hon är chef med hjälp av klädval.

– Med rätt kläder blir jag en tydlig chef. Dessutom är det praktiskt med en stil som avviker från omgivningen. Annars är risken stor att jag tas för att vara sekreterare.

Vanliga fel är ett mischmasch av färger och material: silverbågar, guldklocka, randig skjorta, rutiga byxor. Det skapar oro och suddar ut karaktärsdrag. Maud Spencer håller med om att rörig klädsel kan göra att budskapet har svårt att nå fram.

– Men framför allt ökar risken att jag tappar fokus och gör ett sämre jobb.

På sina resor till bland annat USA, Japan, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland suger hon åt sig impulser från modevärlden som i hög grad påverkar klädvalet. Hon noterar att det finns ett större intresse för stil utomlands.

– Människor pratar mer mode med varandra och kommenterar uppskattande vilka kläder man bär, säger Maud Spencer, alltid välklädd för affärer.

Maud Spencers tre tips: Så håller du stilen
  1. Tänk på att du som ägare/vd är företagets främsta representant. Klädseln avgör hur du blir bemött.
  2. Var inte rädd att prova kostym, klänning eller dräkt. Det är ovant i början, men du växer in i ditt klädval.
  3. Rätt kläder stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal och en mer självsäker gång. Du blir en annan människa med rätt yttre.
Expertens 8 tips

Klä dig som en vinnare.
Lars Holmberg
, fil.dr. Phd, Författare, Föreläsare/Moderator och Universitetslektor.

  1. Köp färre saker. Koncentrera dig på kvalitet, och saker som matchar. Inget säger mer om en person än skorna.  Randsytt och läder. Risiga skor är en tonårsgrej.
  2. Tänk stil istället för trend. En stil är den pesona du förmedlar till kunder eller andra affärssammanhang.  Att vara allt för trendig kan i värsta fall signalera ängslighet. Alltså: köp dina egna kläder.
  3.  Inte mer än tre färger. Det är en bra grundregel. För många färger och material signalerar oro. Samma sak gäller varumärken. Om du har en synlig logotyp, ha bara en, en liten och exklusiv.  
  4. Se till att din ensemble matchar. Bruna skor ger bruna handskar och brun halsduk. Bryt gärna av med en signalfärg.
  5. Klä dig för avstånd. De flesta ”läser” dig på långt håll. Se till att överrocken eller kappan sitter bra.
  6. Smink och grooming och form: många har en PT, golftränare eller terapeut. Men att låta ett proffs kolla upp dina färger, vilka kläder som passar din kroppsform eller vilket smink du bör använda är mindre vanligt. Vilket är minst sagt egendomligt.
  7. Klä dig inte för att se yngre ut, effekten blir tvärt om. Den som hittar en stil som harmonierar med ålder signalerar koll.
  8. Våga litet! Det är en sak att tala om sig själv som djärv och nytänkande. Men om du ser ut som precis alla andra; frågan är om du inte låter lika blek som du ser ut.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.