NYHET Publicerad

Stilsäker vd redo för affärer

I PRAKTIKEN Rätt klädd för jobbet är viktigt för Maud Spencer. Det gör henne till en tydlig chef och visar att hon leder ett internationell framgångsrikt företag. ”Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill”, säger hon.

41f0bcc9-5bd9-45c9-9097-e940d3100ec4-image

Svalsons vd Maud Spencer sticker ut genom att klä sig fint på jobbet, ett villkor för att lyckas. ”Jag vet att många inte håller med mig och tycker att man bör passa in. Men det gäller inte mig, säger hon.

Foto: Anders Alm/TT Bild

Inte för tråkig, inte för festlig, men alltid välklädd. Maud Spencer är en stilsäker vd.

Stella McCartney och Per Holknekt är klädskapare som aldrig gör henne besviken. Hon är vansinnigt förtjust i skor. I intervjuer framkommer att i garderoben trängs bland annat pumps och boots med skoterstövlar. Käpphästen är att aldrig visa tårna.

– Jag är så pass gammal att jag klär mig som jag vill. Helst klänning i rött, andra kläder i nyanser av brunt och högklackat. Jeans är otänkbart vid affärsmöten. Aldrig så rena eller utan hål spelar ingen roll.

Maud Spencer vet att hon är företaget Svalsons främsta ansikte utåt och inte kan klä sig hur som helst. Kläder sänder ut signaler, är kommunikation. I hennes fall är det en markör som visar att hon är ägare av och vd för ett internationell framgångsrikt företag.

– Att vara välklädd, att göra ett bra första intryck, är viktigt speciellt för ett mindre företag. Det ett sätt att visa kunden respekt och bygger trovärdighet i affärer, säger hon.

Att presentera företagsinformation och se ut som en hösäck är uteslutet. Maud Spencer anpassar omedvetet kläderna efter budskap och situation. Är det viktiga siffror som presenteras åker kavajen på, är det negativa besked gäller det att inte var för uppsträckt.

– Men plaggen måsta vara bekväma, så att jag trivs. Då gör jag ett bra jobb.

Från början hade hon tänkt sig en framtid i modebranschen men pappa ville annat. Erfarenheter från den glamorösa världen har dock kommit till nytta i jobbet som vd. Främst vikten av att ta fram fina bilder och paketering. Under hennes ledning har tillverkningen av eldrivna skjutluckor och fönster fortsatt, samtidigt adderas nya produkter för nya segment. Tillverkningen sker i Öjebyn, strax utanför Piteå. Konkurrenterna är få. Företaget har närmare 90 procent av såväl den svenska som den internationella marknaden. Favoritkund är modehuset Christian Dior i Paris.

Bland män, framför allt i den anglosaxiska världen, är slipsen och slipsknuten en prestigeladdad symbol, som bland annat visar vilken utbildning man har gått. Motsvarigheten bland kvinnor är handväskan, anser Maud Spencer.

– Bär jag en Vuittonväska, så noterar omgivningen det ”Jag ser att det går bra för Svalson.”

Affärerna underlättas om snittet är bra, att kläderna sitter som de ska. Det går inte att ha en kostym eller dräkt som är två nummer för stor, men inte heller två nummer för liten.

Hennes erfarenheter är att kläder också stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal, och en mer självsäker gång.

– Man blir helt enkelt en annan människa med rätt yttre.

Den vedertagna maktuniformen för män i näringslivet är kostymen, för kvinnor gäller dräkt med byxor eller kjol, så kallad power suit. Vissa förstå-sig-påare hävdar att det är svårare för kvinnor att hitta rätt på grund av ett större urval än män och färre förebilder. Men en som poppat upp på senare tid är presidenthustrun Claire Underwood i serien House of Cards. Aldrig mer än tre färger, nedtonat, en färgklick i form av en sjal, är en stil som växer fram.

Maud Spencer ser fördelar med stor frihet. Varierad och välskräddad stil ger större uppmärksamhet och bättre bemötande är hennes erfarenheter. Den svenska lite informella ledarstilen, där alla ser likadana ut, är inget som lockar en kvinna som verkar i en mansdominerad sektor. Här gäller det att markera att hon är chef med hjälp av klädval.

– Med rätt kläder blir jag en tydlig chef. Dessutom är det praktiskt med en stil som avviker från omgivningen. Annars är risken stor att jag tas för att vara sekreterare.

Vanliga fel är ett mischmasch av färger och material: silverbågar, guldklocka, randig skjorta, rutiga byxor. Det skapar oro och suddar ut karaktärsdrag. Maud Spencer håller med om att rörig klädsel kan göra att budskapet har svårt att nå fram.

– Men framför allt ökar risken att jag tappar fokus och gör ett sämre jobb.

På sina resor till bland annat USA, Japan, Frankrike, Storbritannien, Belgien och Tyskland suger hon åt sig impulser från modevärlden som i hög grad påverkar klädvalet. Hon noterar att det finns ett större intresse för stil utomlands.

– Människor pratar mer mode med varandra och kommenterar uppskattande vilka kläder man bär, säger Maud Spencer, alltid välklädd för affärer.

Maud Spencers tre tips: Så håller du stilen
  1. Tänk på att du som ägare/vd är företagets främsta representant. Klädseln avgör hur du blir bemött.
  2. Var inte rädd att prova kostym, klänning eller dräkt. Det är ovant i början, men du växer in i ditt klädval.
  3. Rätt kläder stärker självkänslan, ger en bättre hållning, tydligare och lugnare tal och en mer självsäker gång. Du blir en annan människa med rätt yttre.
Expertens 8 tips

Klä dig som en vinnare.
Lars Holmberg
, fil.dr. Phd, Författare, Föreläsare/Moderator och Universitetslektor.

  1. Köp färre saker. Koncentrera dig på kvalitet, och saker som matchar. Inget säger mer om en person än skorna.  Randsytt och läder. Risiga skor är en tonårsgrej.
  2. Tänk stil istället för trend. En stil är den pesona du förmedlar till kunder eller andra affärssammanhang.  Att vara allt för trendig kan i värsta fall signalera ängslighet. Alltså: köp dina egna kläder.
  3.  Inte mer än tre färger. Det är en bra grundregel. För många färger och material signalerar oro. Samma sak gäller varumärken. Om du har en synlig logotyp, ha bara en, en liten och exklusiv.  
  4. Se till att din ensemble matchar. Bruna skor ger bruna handskar och brun halsduk. Bryt gärna av med en signalfärg.
  5. Klä dig för avstånd. De flesta ”läser” dig på långt håll. Se till att överrocken eller kappan sitter bra.
  6. Smink och grooming och form: många har en PT, golftränare eller terapeut. Men att låta ett proffs kolla upp dina färger, vilka kläder som passar din kroppsform eller vilket smink du bör använda är mindre vanligt. Vilket är minst sagt egendomligt.
  7. Klä dig inte för att se yngre ut, effekten blir tvärt om. Den som hittar en stil som harmonierar med ålder signalerar koll.
  8. Våga litet! Det är en sak att tala om sig själv som djärv och nytänkande. Men om du ser ut som precis alla andra; frågan är om du inte låter lika blek som du ser ut.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.