NYHET Publicerad

Tilltugg med musikalisk tvist lyfter affärerna

I PRAKTIKEN Kan en kompositör från Wien lyfta affärerna för ett nystartat snacksföretag? Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, vittnar om att så är fallet. ”Vi hade aldrig lyckats designa så fina förpackningar eller dra upp riktlinjer för en bred marknadsstrategi på egen hand, säger han.

Christer Oscarsson, vd McLloyd´s

Tre månaders samarbete med en kompositör från Wien resulterade i att Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, fick en helt ny förpackningsdesign och marknadsstrategi. ”Han lyckades hela tiden ta våra idéer ett steg längre, knorra till dem till det bättre”, konstaterar han.

– Det är klart att det kan vara läskigt som entreprenör att släppa in en annan kreatör i det man skapat. Speciellt om det handlar om en konstnär från ett annat land. Men vi har en öppen inställning till det mesta, vilket är en nödvändighet när man är i uppstarten av ett bolagsbygge och siktar högt, säger Christer Oscarsson, vd McLloyd´s.

Christer Oscarsson startade McLloyd´s 2015 med siktet inställt på att erbjuda ett hälsosammare alternativ till fredagsmyset genom att tillverka ekologiska- och glutenfria snacks. I dag är de fyra anställda och de hade precis kommit igång med införsäljningen till dagligvaruhandeln samt hotell- och restaurangbranschen när de fick frågan om de ville ingå i ett projekt där de samarbetade med en konstnär under tre månader.

Christer Oscarsson tackade ja direkt till att delta i det europeiska projektet Excite som startats på initiativ av näringslivsenheten i Ale. Tanken var att utmana entreprenörer att gå utanför sin komfortzon och arbeta med en konstnär för att hitta nya sätt att utveckla sina företag.

– Vi hade en vision om att vara en del av ett safety food-samhälle och ville att våra produkter skulle förmedla det till våra kunder, men vi visste inte på vilket sätt vi skulle göra det. Så det var en perfekt tidpunkt att ta hjälp av en konstnär.

Att det blev just en kompositör var en ren tillfällighet. Christer Oscarsson fick välja mellan två olika konstnärer, en person från teatervärlden i Spanien och en kompositör från Österrike. Eftersom det inte fanns några manualer för hur man bör tänka vid sitt val av konstnär gick han på magkänsla.

– I mitt första samtal med kompositören Johannes Kerschbaummayr, via Skype, hade vi en bra dialog kring vad jag hade för mål och vision med mitt företag. Dessutom hade han många tankar om vad han trodde att han skulle kunna göra för oss vid ett samarbete.

Johannes Kerschbaummayr är utbildad i klassisk musik men han har även arbetat på större företag i olika kreativa projekt. För Christer Oscarsson var det viktigt att samarbetet med Johannes skulle vara som vilken affärsöverenskommelse som helst. En seriös inställning minskar risken för att samarbetet ses som ett lull-lull-projekt som mynnar ut i några dokument som arkiveras i ett dammigt förråd, resonerar han. Uppdraget under de tre sommarmånaderna mejslades ut till att ta fram ny förpackningsdesign och förslag på marknadsstrategi.

– För oss var det här en möjlighet att skapa en plattform för företagets framtid. Vi såg till att göra ett grundligt förarbete. Vi såg till att han hade någonstans att bo så att han skulle slippa den logistiken.

– Vi ägnade mycket tid åt att ta fram en presentation av McLloyd´s så Johannes Kerschbaummayr skulle få en så rättvis bild av bolaget som möjligt, säger han.

Christer Oscarsson skrattar åt minnet från när Johannes Kerschbaummayr dök upp på kontoret. Plötsligt kändes det lite märkligt att stå öga mot öga med en kompositör från Wien. Vad skulle detta leda till?

Efter att ha visat runt Johannes Kerschbaummayr slog de sig ned vi ett konferensbord för ett första möte.

– Det var lite som julafton, förväntan låg i luften. Vi målade upp bolagets affärsidé och visioner med stora penseldrag. Allt för att inte begränsa honom. Vi hade ingen aning om vad han skulle tillföra företaget.

Han förstår att en del höjer på ögonbrynen åt projektet; att det kan uppfattas som flummigt. Själv har aldrig haft den känslan. Tvärtom. Han beskriver samarbetet som fyllt av energi. Han berättar hur Johannes Kerschbaummayr arbetade väldigt noggrant och koncentrerat från sin plats på kontoret varje dag. De pratade engelska med varandra, vilket fungerade utmärkt. De såg hela tiden till att finnas till hands för att svara på frågor eller hjälpa till med något, till exempel ta fram statistik kring snacksmarknaden i Sverige.

Det var mitt i sommaren och lågsäsong för snacksförsäljningen.

– Det blev häpnadsväckande mycket gjort och vi fick till ett fint samarbete. Jag fick många aha-upplevelser när han hela tiden knorra till våra tankar och idéer till det bättre.

Efter tre månader hade de ett färdigt förslag på hur deras snacks skulle förpackas samt att de hade fått en heltäckande marknadsstrategi för att sätta McLloyd´s på snackskartan hos konsumenterna.

– Vi hade aldrig åstadkommit detta på egen hand. Den musikaliska twisten känns extra roligt där Johannes tagit fram förslag på hur vi kan höras i till exempel sociala medier. Det är något vi ska använda oss av när vi etablerat oss där.

När projekttiden var slut kunde de båda konstatera att de inte inte ville säga tack och hej för gott. I stället tog de hand på att fortsätta sitt samarbete. Johannes Kerschbaummayr bor kvar i Wien och de håller just nu på att utveckla plattform där de kan fortsätta arbeta med varandra.

Christer Oscarsson 3 tips. Så gör du plats för en konstnär
  1. Ta emot personen med öppna sinnen.
  2. Ställ inga krav på ett speciellt resultat. Arbetet ska ske förutsättningslöst.
  3. Se samarbetet som vilken annan affärsöverenskommelse som helst.
Expertens 9 tips

Så utmanar du bolaget med en konstnär
Pia Areblad
, näringslivschef i Ale kommun.
 

  1. Tänk igenom den utmaning du vill att kreatören ska adressera men var beredd på att du kommer få betydligt mer än du frågar efter.
  2. Kontakta konstkonsulenten i din region/stad eller någon organisation som arbetar med att matcha konstnärer eller kreatörer med utmaningar inom näringsliv och samhälle. Beskriv ditt behov och be om tips på passande konstnär eller kreatör.
  3. Innan kreatören kommer till din verksamhet, förankra initiativet på den avdelning som berörs av projektet. Var noggrann med att kommunicera att i det här projektet kommer vi att möta nya perspektiv som skapar nya möjligheter. Referera gärna till andra projekt som gjorts och vad det betytt för utvecklingen av företaget i fråga.
  4. Var beredd på att det kan uppstå värderingskrockar i projektet. Det är en naturlig del i all utveckling. Då friktionen uppstår är det avgörande att ledningen står trygg och visar att de litar på processen.
  5. Utse en intern kontaktperson för kreatören. Hen ska guida kreatören så att denne på bästa sätt kan läsa av organisationen.
  6. Se till att processen dokumenteras.
  7. Lägg in kontinuerliga avstämningar med kreatören där delar av personalgruppen är med för att skapa delaktighet och en tydlig dialog med kreatören.
  8. Var öppen för att resultatet kan bli något annat än du förväntat dig.
  9. Förvänta dig det oväntade.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.