NYHET Publicerad

Tilltugg med musikalisk tvist lyfter affärerna

I PRAKTIKEN Kan en kompositör från Wien lyfta affärerna för ett nystartat snacksföretag? Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, vittnar om att så är fallet. ”Vi hade aldrig lyckats designa så fina förpackningar eller dra upp riktlinjer för en bred marknadsstrategi på egen hand, säger han.

Christer Oscarsson, vd McLloyd´s

Tre månaders samarbete med en kompositör från Wien resulterade i att Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, fick en helt ny förpackningsdesign och marknadsstrategi. ”Han lyckades hela tiden ta våra idéer ett steg längre, knorra till dem till det bättre”, konstaterar han.

– Det är klart att det kan vara läskigt som entreprenör att släppa in en annan kreatör i det man skapat. Speciellt om det handlar om en konstnär från ett annat land. Men vi har en öppen inställning till det mesta, vilket är en nödvändighet när man är i uppstarten av ett bolagsbygge och siktar högt, säger Christer Oscarsson, vd McLloyd´s.

Christer Oscarsson startade McLloyd´s 2015 med siktet inställt på att erbjuda ett hälsosammare alternativ till fredagsmyset genom att tillverka ekologiska- och glutenfria snacks. I dag är de fyra anställda och de hade precis kommit igång med införsäljningen till dagligvaruhandeln samt hotell- och restaurangbranschen när de fick frågan om de ville ingå i ett projekt där de samarbetade med en konstnär under tre månader.

Christer Oscarsson tackade ja direkt till att delta i det europeiska projektet Excite som startats på initiativ av näringslivsenheten i Ale. Tanken var att utmana entreprenörer att gå utanför sin komfortzon och arbeta med en konstnär för att hitta nya sätt att utveckla sina företag.

– Vi hade en vision om att vara en del av ett safety food-samhälle och ville att våra produkter skulle förmedla det till våra kunder, men vi visste inte på vilket sätt vi skulle göra det. Så det var en perfekt tidpunkt att ta hjälp av en konstnär.

Att det blev just en kompositör var en ren tillfällighet. Christer Oscarsson fick välja mellan två olika konstnärer, en person från teatervärlden i Spanien och en kompositör från Österrike. Eftersom det inte fanns några manualer för hur man bör tänka vid sitt val av konstnär gick han på magkänsla.

– I mitt första samtal med kompositören Johannes Kerschbaummayr, via Skype, hade vi en bra dialog kring vad jag hade för mål och vision med mitt företag. Dessutom hade han många tankar om vad han trodde att han skulle kunna göra för oss vid ett samarbete.

Johannes Kerschbaummayr är utbildad i klassisk musik men han har även arbetat på större företag i olika kreativa projekt. För Christer Oscarsson var det viktigt att samarbetet med Johannes skulle vara som vilken affärsöverenskommelse som helst. En seriös inställning minskar risken för att samarbetet ses som ett lull-lull-projekt som mynnar ut i några dokument som arkiveras i ett dammigt förråd, resonerar han. Uppdraget under de tre sommarmånaderna mejslades ut till att ta fram ny förpackningsdesign och förslag på marknadsstrategi.

– För oss var det här en möjlighet att skapa en plattform för företagets framtid. Vi såg till att göra ett grundligt förarbete. Vi såg till att han hade någonstans att bo så att han skulle slippa den logistiken.

– Vi ägnade mycket tid åt att ta fram en presentation av McLloyd´s så Johannes Kerschbaummayr skulle få en så rättvis bild av bolaget som möjligt, säger han.

Christer Oscarsson skrattar åt minnet från när Johannes Kerschbaummayr dök upp på kontoret. Plötsligt kändes det lite märkligt att stå öga mot öga med en kompositör från Wien. Vad skulle detta leda till?

Efter att ha visat runt Johannes Kerschbaummayr slog de sig ned vi ett konferensbord för ett första möte.

– Det var lite som julafton, förväntan låg i luften. Vi målade upp bolagets affärsidé och visioner med stora penseldrag. Allt för att inte begränsa honom. Vi hade ingen aning om vad han skulle tillföra företaget.

Han förstår att en del höjer på ögonbrynen åt projektet; att det kan uppfattas som flummigt. Själv har aldrig haft den känslan. Tvärtom. Han beskriver samarbetet som fyllt av energi. Han berättar hur Johannes Kerschbaummayr arbetade väldigt noggrant och koncentrerat från sin plats på kontoret varje dag. De pratade engelska med varandra, vilket fungerade utmärkt. De såg hela tiden till att finnas till hands för att svara på frågor eller hjälpa till med något, till exempel ta fram statistik kring snacksmarknaden i Sverige.

Det var mitt i sommaren och lågsäsong för snacksförsäljningen.

– Det blev häpnadsväckande mycket gjort och vi fick till ett fint samarbete. Jag fick många aha-upplevelser när han hela tiden knorra till våra tankar och idéer till det bättre.

Efter tre månader hade de ett färdigt förslag på hur deras snacks skulle förpackas samt att de hade fått en heltäckande marknadsstrategi för att sätta McLloyd´s på snackskartan hos konsumenterna.

– Vi hade aldrig åstadkommit detta på egen hand. Den musikaliska twisten känns extra roligt där Johannes tagit fram förslag på hur vi kan höras i till exempel sociala medier. Det är något vi ska använda oss av när vi etablerat oss där.

När projekttiden var slut kunde de båda konstatera att de inte inte ville säga tack och hej för gott. I stället tog de hand på att fortsätta sitt samarbete. Johannes Kerschbaummayr bor kvar i Wien och de håller just nu på att utveckla plattform där de kan fortsätta arbeta med varandra.

Christer Oscarsson 3 tips. Så gör du plats för en konstnär
  1. Ta emot personen med öppna sinnen.
  2. Ställ inga krav på ett speciellt resultat. Arbetet ska ske förutsättningslöst.
  3. Se samarbetet som vilken annan affärsöverenskommelse som helst.
Expertens 9 tips

Så utmanar du bolaget med en konstnär
Pia Areblad
, näringslivschef i Ale kommun.
 

  1. Tänk igenom den utmaning du vill att kreatören ska adressera men var beredd på att du kommer få betydligt mer än du frågar efter.
  2. Kontakta konstkonsulenten i din region/stad eller någon organisation som arbetar med att matcha konstnärer eller kreatörer med utmaningar inom näringsliv och samhälle. Beskriv ditt behov och be om tips på passande konstnär eller kreatör.
  3. Innan kreatören kommer till din verksamhet, förankra initiativet på den avdelning som berörs av projektet. Var noggrann med att kommunicera att i det här projektet kommer vi att möta nya perspektiv som skapar nya möjligheter. Referera gärna till andra projekt som gjorts och vad det betytt för utvecklingen av företaget i fråga.
  4. Var beredd på att det kan uppstå värderingskrockar i projektet. Det är en naturlig del i all utveckling. Då friktionen uppstår är det avgörande att ledningen står trygg och visar att de litar på processen.
  5. Utse en intern kontaktperson för kreatören. Hen ska guida kreatören så att denne på bästa sätt kan läsa av organisationen.
  6. Se till att processen dokumenteras.
  7. Lägg in kontinuerliga avstämningar med kreatören där delar av personalgruppen är med för att skapa delaktighet och en tydlig dialog med kreatören.
  8. Var öppen för att resultatet kan bli något annat än du förväntat dig.
  9. Förvänta dig det oväntade.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.