NYHET Publicerad

Tilltugg med musikalisk tvist lyfter affärerna

I PRAKTIKEN Kan en kompositör från Wien lyfta affärerna för ett nystartat snacksföretag? Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, vittnar om att så är fallet. ”Vi hade aldrig lyckats designa så fina förpackningar eller dra upp riktlinjer för en bred marknadsstrategi på egen hand, säger han.

Christer Oscarsson, vd McLloyd´s

Tre månaders samarbete med en kompositör från Wien resulterade i att Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, fick en helt ny förpackningsdesign och marknadsstrategi. ”Han lyckades hela tiden ta våra idéer ett steg längre, knorra till dem till det bättre”, konstaterar han.

– Det är klart att det kan vara läskigt som entreprenör att släppa in en annan kreatör i det man skapat. Speciellt om det handlar om en konstnär från ett annat land. Men vi har en öppen inställning till det mesta, vilket är en nödvändighet när man är i uppstarten av ett bolagsbygge och siktar högt, säger Christer Oscarsson, vd McLloyd´s.

Christer Oscarsson startade McLloyd´s 2015 med siktet inställt på att erbjuda ett hälsosammare alternativ till fredagsmyset genom att tillverka ekologiska- och glutenfria snacks. I dag är de fyra anställda och de hade precis kommit igång med införsäljningen till dagligvaruhandeln samt hotell- och restaurangbranschen när de fick frågan om de ville ingå i ett projekt där de samarbetade med en konstnär under tre månader.

Christer Oscarsson tackade ja direkt till att delta i det europeiska projektet Excite som startats på initiativ av näringslivsenheten i Ale. Tanken var att utmana entreprenörer att gå utanför sin komfortzon och arbeta med en konstnär för att hitta nya sätt att utveckla sina företag.

– Vi hade en vision om att vara en del av ett safety food-samhälle och ville att våra produkter skulle förmedla det till våra kunder, men vi visste inte på vilket sätt vi skulle göra det. Så det var en perfekt tidpunkt att ta hjälp av en konstnär.

Att det blev just en kompositör var en ren tillfällighet. Christer Oscarsson fick välja mellan två olika konstnärer, en person från teatervärlden i Spanien och en kompositör från Österrike. Eftersom det inte fanns några manualer för hur man bör tänka vid sitt val av konstnär gick han på magkänsla.

– I mitt första samtal med kompositören Johannes Kerschbaummayr, via Skype, hade vi en bra dialog kring vad jag hade för mål och vision med mitt företag. Dessutom hade han många tankar om vad han trodde att han skulle kunna göra för oss vid ett samarbete.

Johannes Kerschbaummayr är utbildad i klassisk musik men han har även arbetat på större företag i olika kreativa projekt. För Christer Oscarsson var det viktigt att samarbetet med Johannes skulle vara som vilken affärsöverenskommelse som helst. En seriös inställning minskar risken för att samarbetet ses som ett lull-lull-projekt som mynnar ut i några dokument som arkiveras i ett dammigt förråd, resonerar han. Uppdraget under de tre sommarmånaderna mejslades ut till att ta fram ny förpackningsdesign och förslag på marknadsstrategi.

Annons

– För oss var det här en möjlighet att skapa en plattform för företagets framtid. Vi såg till att göra ett grundligt förarbete. Vi såg till att han hade någonstans att bo så att han skulle slippa den logistiken.

– Vi ägnade mycket tid åt att ta fram en presentation av McLloyd´s så Johannes Kerschbaummayr skulle få en så rättvis bild av bolaget som möjligt, säger han.

Christer Oscarsson skrattar åt minnet från när Johannes Kerschbaummayr dök upp på kontoret. Plötsligt kändes det lite märkligt att stå öga mot öga med en kompositör från Wien. Vad skulle detta leda till?

Efter att ha visat runt Johannes Kerschbaummayr slog de sig ned vi ett konferensbord för ett första möte.

– Det var lite som julafton, förväntan låg i luften. Vi målade upp bolagets affärsidé och visioner med stora penseldrag. Allt för att inte begränsa honom. Vi hade ingen aning om vad han skulle tillföra företaget.

Han förstår att en del höjer på ögonbrynen åt projektet; att det kan uppfattas som flummigt. Själv har aldrig haft den känslan. Tvärtom. Han beskriver samarbetet som fyllt av energi. Han berättar hur Johannes Kerschbaummayr arbetade väldigt noggrant och koncentrerat från sin plats på kontoret varje dag. De pratade engelska med varandra, vilket fungerade utmärkt. De såg hela tiden till att finnas till hands för att svara på frågor eller hjälpa till med något, till exempel ta fram statistik kring snacksmarknaden i Sverige.

Det var mitt i sommaren och lågsäsong för snacksförsäljningen.

– Det blev häpnadsväckande mycket gjort och vi fick till ett fint samarbete. Jag fick många aha-upplevelser när han hela tiden knorra till våra tankar och idéer till det bättre.

Efter tre månader hade de ett färdigt förslag på hur deras snacks skulle förpackas samt att de hade fått en heltäckande marknadsstrategi för att sätta McLloyd´s på snackskartan hos konsumenterna.

– Vi hade aldrig åstadkommit detta på egen hand. Den musikaliska twisten känns extra roligt där Johannes tagit fram förslag på hur vi kan höras i till exempel sociala medier. Det är något vi ska använda oss av när vi etablerat oss där.

När projekttiden var slut kunde de båda konstatera att de inte inte ville säga tack och hej för gott. I stället tog de hand på att fortsätta sitt samarbete. Johannes Kerschbaummayr bor kvar i Wien och de håller just nu på att utveckla plattform där de kan fortsätta arbeta med varandra.

Christer Oscarsson 3 tips. Så gör du plats för en konstnär
  1. Ta emot personen med öppna sinnen.
  2. Ställ inga krav på ett speciellt resultat. Arbetet ska ske förutsättningslöst.
  3. Se samarbetet som vilken annan affärsöverenskommelse som helst.
Expertens 9 tips

Så utmanar du bolaget med en konstnär
Pia Areblad
, näringslivschef i Ale kommun.
 

  1. Tänk igenom den utmaning du vill att kreatören ska adressera men var beredd på att du kommer få betydligt mer än du frågar efter.
  2. Kontakta konstkonsulenten i din region/stad eller någon organisation som arbetar med att matcha konstnärer eller kreatörer med utmaningar inom näringsliv och samhälle. Beskriv ditt behov och be om tips på passande konstnär eller kreatör.
  3. Innan kreatören kommer till din verksamhet, förankra initiativet på den avdelning som berörs av projektet. Var noggrann med att kommunicera att i det här projektet kommer vi att möta nya perspektiv som skapar nya möjligheter. Referera gärna till andra projekt som gjorts och vad det betytt för utvecklingen av företaget i fråga.
  4. Var beredd på att det kan uppstå värderingskrockar i projektet. Det är en naturlig del i all utveckling. Då friktionen uppstår är det avgörande att ledningen står trygg och visar att de litar på processen.
  5. Utse en intern kontaktperson för kreatören. Hen ska guida kreatören så att denne på bästa sätt kan läsa av organisationen.
  6. Se till att processen dokumenteras.
  7. Lägg in kontinuerliga avstämningar med kreatören där delar av personalgruppen är med för att skapa delaktighet och en tydlig dialog med kreatören.
  8. Var öppen för att resultatet kan bli något annat än du förväntat dig.
  9. Förvänta dig det oväntade.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.