NYHET Publicerad

Tilltugg med musikalisk tvist lyfter affärerna

I PRAKTIKEN Kan en kompositör från Wien lyfta affärerna för ett nystartat snacksföretag? Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, vittnar om att så är fallet. ”Vi hade aldrig lyckats designa så fina förpackningar eller dra upp riktlinjer för en bred marknadsstrategi på egen hand, säger han.

Christer Oscarsson, vd McLloyd´s

Tre månaders samarbete med en kompositör från Wien resulterade i att Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, fick en helt ny förpackningsdesign och marknadsstrategi. ”Han lyckades hela tiden ta våra idéer ett steg längre, knorra till dem till det bättre”, konstaterar han.

– Det är klart att det kan vara läskigt som entreprenör att släppa in en annan kreatör i det man skapat. Speciellt om det handlar om en konstnär från ett annat land. Men vi har en öppen inställning till det mesta, vilket är en nödvändighet när man är i uppstarten av ett bolagsbygge och siktar högt, säger Christer Oscarsson, vd McLloyd´s.

Christer Oscarsson startade McLloyd´s 2015 med siktet inställt på att erbjuda ett hälsosammare alternativ till fredagsmyset genom att tillverka ekologiska- och glutenfria snacks. I dag är de fyra anställda och de hade precis kommit igång med införsäljningen till dagligvaruhandeln samt hotell- och restaurangbranschen när de fick frågan om de ville ingå i ett projekt där de samarbetade med en konstnär under tre månader.

Christer Oscarsson tackade ja direkt till att delta i det europeiska projektet Excite som startats på initiativ av näringslivsenheten i Ale. Tanken var att utmana entreprenörer att gå utanför sin komfortzon och arbeta med en konstnär för att hitta nya sätt att utveckla sina företag.

– Vi hade en vision om att vara en del av ett safety food-samhälle och ville att våra produkter skulle förmedla det till våra kunder, men vi visste inte på vilket sätt vi skulle göra det. Så det var en perfekt tidpunkt att ta hjälp av en konstnär.

Att det blev just en kompositör var en ren tillfällighet. Christer Oscarsson fick välja mellan två olika konstnärer, en person från teatervärlden i Spanien och en kompositör från Österrike. Eftersom det inte fanns några manualer för hur man bör tänka vid sitt val av konstnär gick han på magkänsla.

– I mitt första samtal med kompositören Johannes Kerschbaummayr, via Skype, hade vi en bra dialog kring vad jag hade för mål och vision med mitt företag. Dessutom hade han många tankar om vad han trodde att han skulle kunna göra för oss vid ett samarbete.

Johannes Kerschbaummayr är utbildad i klassisk musik men han har även arbetat på större företag i olika kreativa projekt. För Christer Oscarsson var det viktigt att samarbetet med Johannes skulle vara som vilken affärsöverenskommelse som helst. En seriös inställning minskar risken för att samarbetet ses som ett lull-lull-projekt som mynnar ut i några dokument som arkiveras i ett dammigt förråd, resonerar han. Uppdraget under de tre sommarmånaderna mejslades ut till att ta fram ny förpackningsdesign och förslag på marknadsstrategi.

Annons

– För oss var det här en möjlighet att skapa en plattform för företagets framtid. Vi såg till att göra ett grundligt förarbete. Vi såg till att han hade någonstans att bo så att han skulle slippa den logistiken.

– Vi ägnade mycket tid åt att ta fram en presentation av McLloyd´s så Johannes Kerschbaummayr skulle få en så rättvis bild av bolaget som möjligt, säger han.

Christer Oscarsson skrattar åt minnet från när Johannes Kerschbaummayr dök upp på kontoret. Plötsligt kändes det lite märkligt att stå öga mot öga med en kompositör från Wien. Vad skulle detta leda till?

Efter att ha visat runt Johannes Kerschbaummayr slog de sig ned vi ett konferensbord för ett första möte.

– Det var lite som julafton, förväntan låg i luften. Vi målade upp bolagets affärsidé och visioner med stora penseldrag. Allt för att inte begränsa honom. Vi hade ingen aning om vad han skulle tillföra företaget.

Han förstår att en del höjer på ögonbrynen åt projektet; att det kan uppfattas som flummigt. Själv har aldrig haft den känslan. Tvärtom. Han beskriver samarbetet som fyllt av energi. Han berättar hur Johannes Kerschbaummayr arbetade väldigt noggrant och koncentrerat från sin plats på kontoret varje dag. De pratade engelska med varandra, vilket fungerade utmärkt. De såg hela tiden till att finnas till hands för att svara på frågor eller hjälpa till med något, till exempel ta fram statistik kring snacksmarknaden i Sverige.

Det var mitt i sommaren och lågsäsong för snacksförsäljningen.

– Det blev häpnadsväckande mycket gjort och vi fick till ett fint samarbete. Jag fick många aha-upplevelser när han hela tiden knorra till våra tankar och idéer till det bättre.

Efter tre månader hade de ett färdigt förslag på hur deras snacks skulle förpackas samt att de hade fått en heltäckande marknadsstrategi för att sätta McLloyd´s på snackskartan hos konsumenterna.

– Vi hade aldrig åstadkommit detta på egen hand. Den musikaliska twisten känns extra roligt där Johannes tagit fram förslag på hur vi kan höras i till exempel sociala medier. Det är något vi ska använda oss av när vi etablerat oss där.

När projekttiden var slut kunde de båda konstatera att de inte inte ville säga tack och hej för gott. I stället tog de hand på att fortsätta sitt samarbete. Johannes Kerschbaummayr bor kvar i Wien och de håller just nu på att utveckla plattform där de kan fortsätta arbeta med varandra.

Christer Oscarsson 3 tips. Så gör du plats för en konstnär
  1. Ta emot personen med öppna sinnen.
  2. Ställ inga krav på ett speciellt resultat. Arbetet ska ske förutsättningslöst.
  3. Se samarbetet som vilken annan affärsöverenskommelse som helst.
Expertens 9 tips

Så utmanar du bolaget med en konstnär
Pia Areblad
, näringslivschef i Ale kommun.
 

  1. Tänk igenom den utmaning du vill att kreatören ska adressera men var beredd på att du kommer få betydligt mer än du frågar efter.
  2. Kontakta konstkonsulenten i din region/stad eller någon organisation som arbetar med att matcha konstnärer eller kreatörer med utmaningar inom näringsliv och samhälle. Beskriv ditt behov och be om tips på passande konstnär eller kreatör.
  3. Innan kreatören kommer till din verksamhet, förankra initiativet på den avdelning som berörs av projektet. Var noggrann med att kommunicera att i det här projektet kommer vi att möta nya perspektiv som skapar nya möjligheter. Referera gärna till andra projekt som gjorts och vad det betytt för utvecklingen av företaget i fråga.
  4. Var beredd på att det kan uppstå värderingskrockar i projektet. Det är en naturlig del i all utveckling. Då friktionen uppstår är det avgörande att ledningen står trygg och visar att de litar på processen.
  5. Utse en intern kontaktperson för kreatören. Hen ska guida kreatören så att denne på bästa sätt kan läsa av organisationen.
  6. Se till att processen dokumenteras.
  7. Lägg in kontinuerliga avstämningar med kreatören där delar av personalgruppen är med för att skapa delaktighet och en tydlig dialog med kreatören.
  8. Var öppen för att resultatet kan bli något annat än du förväntat dig.
  9. Förvänta dig det oväntade.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.