NYHET Publicerad

Tilltugg med musikalisk tvist lyfter affärerna

I PRAKTIKEN Kan en kompositör från Wien lyfta affärerna för ett nystartat snacksföretag? Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, vittnar om att så är fallet. ”Vi hade aldrig lyckats designa så fina förpackningar eller dra upp riktlinjer för en bred marknadsstrategi på egen hand, säger han.

Christer Oscarsson, vd McLloyd´s

Tre månaders samarbete med en kompositör från Wien resulterade i att Christer Oscarsson, vd McLloyd´s, fick en helt ny förpackningsdesign och marknadsstrategi. ”Han lyckades hela tiden ta våra idéer ett steg längre, knorra till dem till det bättre”, konstaterar han.

– Det är klart att det kan vara läskigt som entreprenör att släppa in en annan kreatör i det man skapat. Speciellt om det handlar om en konstnär från ett annat land. Men vi har en öppen inställning till det mesta, vilket är en nödvändighet när man är i uppstarten av ett bolagsbygge och siktar högt, säger Christer Oscarsson, vd McLloyd´s.

Christer Oscarsson startade McLloyd´s 2015 med siktet inställt på att erbjuda ett hälsosammare alternativ till fredagsmyset genom att tillverka ekologiska- och glutenfria snacks. I dag är de fyra anställda och de hade precis kommit igång med införsäljningen till dagligvaruhandeln samt hotell- och restaurangbranschen när de fick frågan om de ville ingå i ett projekt där de samarbetade med en konstnär under tre månader.

Christer Oscarsson tackade ja direkt till att delta i det europeiska projektet Excite som startats på initiativ av näringslivsenheten i Ale. Tanken var att utmana entreprenörer att gå utanför sin komfortzon och arbeta med en konstnär för att hitta nya sätt att utveckla sina företag.

– Vi hade en vision om att vara en del av ett safety food-samhälle och ville att våra produkter skulle förmedla det till våra kunder, men vi visste inte på vilket sätt vi skulle göra det. Så det var en perfekt tidpunkt att ta hjälp av en konstnär.

Att det blev just en kompositör var en ren tillfällighet. Christer Oscarsson fick välja mellan två olika konstnärer, en person från teatervärlden i Spanien och en kompositör från Österrike. Eftersom det inte fanns några manualer för hur man bör tänka vid sitt val av konstnär gick han på magkänsla.

– I mitt första samtal med kompositören Johannes Kerschbaummayr, via Skype, hade vi en bra dialog kring vad jag hade för mål och vision med mitt företag. Dessutom hade han många tankar om vad han trodde att han skulle kunna göra för oss vid ett samarbete.

Johannes Kerschbaummayr är utbildad i klassisk musik men han har även arbetat på större företag i olika kreativa projekt. För Christer Oscarsson var det viktigt att samarbetet med Johannes skulle vara som vilken affärsöverenskommelse som helst. En seriös inställning minskar risken för att samarbetet ses som ett lull-lull-projekt som mynnar ut i några dokument som arkiveras i ett dammigt förråd, resonerar han. Uppdraget under de tre sommarmånaderna mejslades ut till att ta fram ny förpackningsdesign och förslag på marknadsstrategi.

Annons

– För oss var det här en möjlighet att skapa en plattform för företagets framtid. Vi såg till att göra ett grundligt förarbete. Vi såg till att han hade någonstans att bo så att han skulle slippa den logistiken.

– Vi ägnade mycket tid åt att ta fram en presentation av McLloyd´s så Johannes Kerschbaummayr skulle få en så rättvis bild av bolaget som möjligt, säger han.

Christer Oscarsson skrattar åt minnet från när Johannes Kerschbaummayr dök upp på kontoret. Plötsligt kändes det lite märkligt att stå öga mot öga med en kompositör från Wien. Vad skulle detta leda till?

Efter att ha visat runt Johannes Kerschbaummayr slog de sig ned vi ett konferensbord för ett första möte.

– Det var lite som julafton, förväntan låg i luften. Vi målade upp bolagets affärsidé och visioner med stora penseldrag. Allt för att inte begränsa honom. Vi hade ingen aning om vad han skulle tillföra företaget.

Han förstår att en del höjer på ögonbrynen åt projektet; att det kan uppfattas som flummigt. Själv har aldrig haft den känslan. Tvärtom. Han beskriver samarbetet som fyllt av energi. Han berättar hur Johannes Kerschbaummayr arbetade väldigt noggrant och koncentrerat från sin plats på kontoret varje dag. De pratade engelska med varandra, vilket fungerade utmärkt. De såg hela tiden till att finnas till hands för att svara på frågor eller hjälpa till med något, till exempel ta fram statistik kring snacksmarknaden i Sverige.

Det var mitt i sommaren och lågsäsong för snacksförsäljningen.

– Det blev häpnadsväckande mycket gjort och vi fick till ett fint samarbete. Jag fick många aha-upplevelser när han hela tiden knorra till våra tankar och idéer till det bättre.

Efter tre månader hade de ett färdigt förslag på hur deras snacks skulle förpackas samt att de hade fått en heltäckande marknadsstrategi för att sätta McLloyd´s på snackskartan hos konsumenterna.

– Vi hade aldrig åstadkommit detta på egen hand. Den musikaliska twisten känns extra roligt där Johannes tagit fram förslag på hur vi kan höras i till exempel sociala medier. Det är något vi ska använda oss av när vi etablerat oss där.

När projekttiden var slut kunde de båda konstatera att de inte inte ville säga tack och hej för gott. I stället tog de hand på att fortsätta sitt samarbete. Johannes Kerschbaummayr bor kvar i Wien och de håller just nu på att utveckla plattform där de kan fortsätta arbeta med varandra.

Christer Oscarsson 3 tips. Så gör du plats för en konstnär
  1. Ta emot personen med öppna sinnen.
  2. Ställ inga krav på ett speciellt resultat. Arbetet ska ske förutsättningslöst.
  3. Se samarbetet som vilken annan affärsöverenskommelse som helst.
Expertens 9 tips

Så utmanar du bolaget med en konstnär
Pia Areblad
, näringslivschef i Ale kommun.
 

  1. Tänk igenom den utmaning du vill att kreatören ska adressera men var beredd på att du kommer få betydligt mer än du frågar efter.
  2. Kontakta konstkonsulenten i din region/stad eller någon organisation som arbetar med att matcha konstnärer eller kreatörer med utmaningar inom näringsliv och samhälle. Beskriv ditt behov och be om tips på passande konstnär eller kreatör.
  3. Innan kreatören kommer till din verksamhet, förankra initiativet på den avdelning som berörs av projektet. Var noggrann med att kommunicera att i det här projektet kommer vi att möta nya perspektiv som skapar nya möjligheter. Referera gärna till andra projekt som gjorts och vad det betytt för utvecklingen av företaget i fråga.
  4. Var beredd på att det kan uppstå värderingskrockar i projektet. Det är en naturlig del i all utveckling. Då friktionen uppstår är det avgörande att ledningen står trygg och visar att de litar på processen.
  5. Utse en intern kontaktperson för kreatören. Hen ska guida kreatören så att denne på bästa sätt kan läsa av organisationen.
  6. Se till att processen dokumenteras.
  7. Lägg in kontinuerliga avstämningar med kreatören där delar av personalgruppen är med för att skapa delaktighet och en tydlig dialog med kreatören.
  8. Var öppen för att resultatet kan bli något annat än du förväntat dig.
  9. Förvänta dig det oväntade.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.