Vägen från idé till succé

I praktiken Sten Bodin fick en klurig idé till ett träningsredskap för rullstolsburna, en slags trampmaskin. Med mycket envishet och viss möda lyckades han på egen hand skapa en prototyp, en färdig produkt och inte minst ett företag - ActiLeg.

sten3
Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX
Med hjälp av ActiLeg kan blodcirkulationen i benen hållas igång, något som är viktigt för stillasittande personer.
sten2
Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Det var Sten Bodins pappa som inspirerade honom att uppfinna ActiLeg.

Sten Bodins pappa Ingvar tillbringade sina sista år på ett äldreboende för dementa. Han var rullstolsburen och led av passiviteten. Träningscykel var inte att tänka på och Sten Bodin visste att dålig blodcirkulation i benen kan leda till att ett ben måste amputeras.

– Jag sade till personalen; varför kan ni inte hjälpa pappa att hålla igång benen. De sade att det är jättesvårt. Då fick jag idén och pratade direkt med ansvarig sköterska som sa att det var precis ett sådant träningsredskap hon ville ha.

Till skillnad från de flesta andra som får en idé bestämde sig nu Sten Bodin för att genomföra den. Sälja kunde han – Sten driver en firma som utbildar säljare – men hur i hela friden utvecklar man en helt ny produkt? Sten är inte uppfinnare, äger ingen fabrik. På Tekniska mässan 2007 tog han sitt första steg.

– Jag visste sedan tidigare att Almi stöttar uppfinnare. Då tänkte jag att jag väl kunde passa på att snacka lite med dem. Jag möttes av stor entusiasm. Vi satt och viskade till varandra för att ingen skulle höra. Precis bredvid oss stod en herre och bläddrade i en folder. Han lutade sig framåt som om han försökte lyssna, berättar Sten Bodin.

Av Almi fick Sten Bodin ett bidrag till en förstudie för att kontrollera att det inte redan fanns patent. Han tog också kontakt med en patentbyrå.

Nästa steg var att hitta en lämplig konstruktion. Almi tipsade om innovationsorganisationen SLL Innovation som med en rad standardprodukter – cykeltrampor, pedalarmar – sydde ihop en prototyp.

– Ett år efter att jag pratat med Almi på Tekniska mässan var jag tillbaka med prototypen och ställde ut. Dagen innan den visades skickades patentansökan in. Produkten får nämligen inte offentliggöras innan ett patent söks, säger Sten Bodin som under utvecklingsarbetet fick två patent.

Nu såg Sten Bodin till att söka upp en designer, en konstruktör och en tillverkare. Alla kompetenser fanns att tillgå i Sverige, vilket Sten tycker är en fördel eftersom det snabbt går att vidareutveckla produkten och eventuella åtgärda brister i design eller konstruktion.

– Tillverkaren och konstruktören sade att vi konstruerar och tillverkar de två första exemplaren på egen bekostnad och om jag sålde så kunde jag sedan betala tillbaka kostnaden för utvecklingsarbetet.

Redan vid första mötet, då alla inblandade var med, såg Sten Bodin till att alla krav och idéer kom upp på bordet. Träningsredskapet skulle göras i ett robust material, aluminium, och bygga på standardprodukter för att sänka tillverkningskostnaderna. Av samma skäl var det viktigt att designern anpassade formen efter tillverkarens och konstruktörens krav. Ett möte senare och allt var klart. Nu kunde produkten börja tillverkas.

Sten Bodin har många tips till alla som går och klurar på en innovation. Bland annat är en kontakt med Almi aldrig fel. De kan snabbt göra en kommersiell bedömning och ge råd under hela utvecklingsfasen. Han har också lånat pengar av Almi.

Hans andra tips är att alltid jobba med proffs inom alla områden.

– Sedan gäller det att följa upp de första installationerna och fråga kunderna om de har svårigheter och korrigera dem innan du ökar i volym, säger han

Hans fjärde råd rör försäljning och marknadsföring som nu tar allt mer av hans tid. Sten Bodin har många idéer.

– Du måste ställa dig frågan: Vilka problem kan jag lösa för kunden, vilken är min målgrupp, hur ser konkurrensen ut, behövs min lösning, vilka ”selling points” har jag? Det är gammal god säljteknik.

Problem kan vara att de äldre på äldreboenden inte får träna, att vårdpersonalen förstör sina ryggar eftersom de måste böja sig för mycket. Då gäller det att visa att ActiLeg är lösningen.

Ett annat argument är att ActiLeg gör att äldreboenden blir mer attraktiva på marknaden. Sten Bodin frågar också sina kunder om de kan tänkas delta i hans marknadsföring, till exempel som kundcase. Till en början har Sten Bodin koncentrerat sig på de stora aktörerna – Carema och Attendo har redan köpt flera maskiner – och lyckas han få in ActiLeg i det ordinarie sortimentet på hjälpmedelscentralerna så öppnar sig en stor marknad. Men försäljningen är ännu så länge i sin linda, produkten har trots allt bara funnits på marknaden i ett år.

Idag står en trampmaskin på det äldreboende där Sten Bodins pappa satt.

– Halva min verksamhet är säljutbildningen, den andra ActiLeg. Men den tar mer och mer tid. Det är så himla roligt så att det inte är sant, säger Sten Bodin.

Så gör du verklighet av din idé

Expertens 8 tips

Malin Mohr, Svenska Uppfinnareföreningen, SUF.

1. Dokumentera och beskriv din idé samt vilka problem och behov den löser. Beskriv vad som är nytt. Gör enkla skisser. Om det finns liknande produkter, var tillverkas de i Sverige eller utomlands? Vem ska sälja din färdiga uppfinning? Har du själv all kompetens? För löpande dagboksanteckningar.

2. Definiera marknaden och vilka behov dina potentiella kunder har. Glöm inte att se över och beskriva vad du konkurrerar med. Hur ser din prissättning ut? Hur stor är marknaden i siffror?

3. Sök rådgivning och nätverk. Almi och SUF är båda bra första kontakter att ta. Genom Almi kan du få hjälp med ett förstudiebidrag. SUF:s uppfinnare och entreprenörer bistår med tips och kontakter.

4. Du bör tidigt tänka över hur du ska skydda din idé. Ett tips är att kostnader för att skydda din idé bör stå i proportion till vilka inkomster den kommer att ge. Skaffa dig kvalificerad rådgivning.

5. Sök olika finansieringsformer och var beredd på att ändra dina förutsättningar allt eftersom idén realiseras. Sök gärna finansiering i både den privata och offentliga sektorn. Rådgivare och nätverk är en ovärderlig kanal för att finna finansiering.

6. Skapa en prototyp. Nuförtiden arbetar man ofta med virtuella produkter skapade i datamiljö, ett billigt sätt att få ett första intryck av produkten men självklart kvarstår ibland behovet av en prototyp av traditionellt slag.

7. Ta kontakt med några tillverkare (under sekretess). Undersök och kalkylera tillverkningspris och verktygskostnader. Tänk efter noga innan du går vidare. En bank begär säkerheter för ett lån, och du behöver amortera lånet även om utvecklingen misslyckas.

8. Marknadsföringen är A och O för framgången. Att lita på att din uppfinning hittar ut till köparna utan någon sorts reklam är våghalsigt. Var tydlig med vad det är du ska sälja. Avsätt mycket tid och bearbeta marknaden tidigt.

Henrik Svidén