Linda Brattlöf, vd för Garden Glory.
Foto: Björn Larsson Rosvall/ TT

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, går mycket på sin egen magkänsla i sitt varumärkesbygge. ”Det går aldrig att sitta still i båten. Som företagare har du hela tiden kniven mot strupen. För mig är det viktigt att utveckla nya produkter och se till att fortsätta fylla varumärket med de värden vi vill kommunicera.”

NYHET Publicerad

Vattenslang blev lyxprodukt genom skickligt varumärkesbygge

VARUMÄRKE Genom stilsäkert varumäkesbyggande har Linda Brattlöf lyckats med konststycket att förvandla färgglada vattenslangar till lyxiga trädgårdsjuveler. I dag står exklusiva varuhus från hela världen på kö för att få sälja Garden Glorys produkter.

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, går mycket på sin egen magkänsla i sitt varumärkesbygge. ”Det går aldrig att sitta still i båten. Som företagare har du hela tiden kniven mot strupen. För mig är det viktigt att utveckla nya produkter och se till att fortsätta fylla varumärket med de värden vi vill kommunicera".

Foto: Björn Larsson Rosvall/ TT
Rosa vattenslang från Garden Glory.

Lyxig rosa vattenslang med leopardmunstycke.

För inte så länge sedan fick Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, ett mejl från en person i New York. Hen ville köpa en guldig trädgårdsslang med tillhörande väggfäste, i form av ett renhorn, för att hänga upp på väggen i sin våning. Som ett snyggt blickfång. 

– Det här blev ett kvitto på att jag lyckats fylla varumärket med precis rätt känsla av stil och exklusivitet. Vill man ha en trädgårdsslang på väggen i sin lägenhet trots att man saknar trädgård, ja, då har jag lyckats, säger Linda Brattlöf och skrattar. 

Det är snart sex år sedan Linda Brattlöf startade Garden Glory efter att hon sökt förgäves efter en vit vattenslang till sitt nya hus då den som hängde där helt enkelt var för ful.

– Efter att ha surfat runt på olika diskussionsforum insåg jag att det var fler som letade efter snygga trädgårdsslangar. Jag insåg att här fanns en klockren affärsidé som jag måste ta vidare.

Det här var på hösten 2011 och redan då var hon inställd på att Garden Glory inte skulle bli ett hobbyprojekt. Här skulle byggas bolag och affärerna skulle komma med ett tydligt varumärke. Efter lite letande hittade hon leverantörer. Hon såg till att förpacka trädgårdsslangarna i stilrena förpackningar som påminner om en handväska, fina askar för munstycken och eleganta påsar till väggfästen. Men allt handlar inte om förpackning, det krävs mycket mer än så för att bygga ett starkt varumärke.

– Jag ville göra vattenslangarna till en livsstilsprodukt. Och utgick helt enkelt från mig själv och vad jag ville ha. Det handlar ju om att stoppa in känslor och skapa begär i en produkt.

– Strategin för att skapa en exklusiv produkt har varit att rikta oss mot design- och inredningsbutiker. Kunderna i det här segmentet har ofta ett stort intresse för vackra detaljer och design, man är mer mentalt inställd på ett sådant köp än när man går in på de stora byggvaruhusen, säger Linda Brattlöf.

Annons

Hon påpekar att hon jobbat hårt för att hålla en hög kvalitet på både sortimentet och service. Mycket handlar enligt henne om att lära känna sin kund och vad den förväntar sig av ens segment.

Sex månader senare stod hon på Formexmässan i Stockholm och visade upp eleganta trädgårdsslangar med olikfärgade munstycken med ett designtänk. Första kunden blev Svenssons i Lammhult som gjorde att andra bra designbutiker fick upp ögonen för uppstickaren Garden Glory.

– Det gav oss absolut en skjuts framåt, men det stora arbetet har varit att bygga varumärket Garden Glory. Att ta fram ett budskap och en kommunikationsstrategi. Jag har alltid haft ett intresse för varumärkesfrågor, men jag valde ganska snabbt att ta hjälp av en byrå för att renodla och sätta ord på de känslor jag vill förmedla med Garden Glory.

Resultatet av samarbetet med byrån blev den varumärkesplattform som Linda Brattlöf har som utgångpunkt i allt arbete med bolaget.

– ”We create pieces of art for the garden fashionistas.” Det är vår kärna, vår "big idea", att alltid ta fram nya produkter som är lika unika som deras ägare och deras utomhusmiljö. 

– Dokumentet styr hur vi vill upplevas av leverantörer, anställda, partners och blivande kunder eftersom att den snabbt och enkelt ger en överblick på vilka vi är och ger svar på varför vi existerar. Får vi en förfrågan från ett lyxigt varuhus i Kina skickar vi över vår plattform där bilder och texter snabbt ger kunden en känsla för vårt varumärke. Det är en dörröppnare till affärer, säger hon.

Ett proffsigt första intryck med ett tydligt budskap skapar helt enkelt förtroende. Enligt Linda Brattlöf har plattformen även förenklat marknadsföringen av produkterna. Dessutom låg hon helt rätt i tiden då hon startade ett Instagramkonto där hon snabbt fick många följare. Förutom de pengar hon lagt på fotografer har utgifterna på marknadsföringskontot hittills varit noll.

– Man kan säga att jag surfat på den sociala medievåg som började ungefär samtidigt som när jag startade bolaget. Är det något tips jag har så är det att lägga tid och pengar på att ta fram bra bildmaterial. Eftersom folk gärna delar snygga bilder har vi fått stor spridning. 

I dag har bolaget tre anställda plus den hjälp hon tar in för att sköta sitt lager. Omsättningen är sju miljoner kronor. Nästa steg är att öka försäljningen ytterligare utanför Sveriges gränser, bland annat genom e-handel. Målet är en omsättning på 100 miljoner kronor om fem år. Hon har nu en dialog med några intressanta investerare.

– Det känns oerhört spännande att få in både kunskap och kapital för att ta nästa affärsmässiga steg. Häri ligger också att vässa till och utveckla varumärket ytterligare. Det är ett ständigt pågående projekt.

Linda Brattlöfs 3 tips: Så bygger du ett livsstilsvarumärke
  1. Våga nischa dig, man kan aldrig tilltala alla. Välj vem du vill rikta dig till och var tydlig.
  2. Våga säga nej till affärer.
  3. Var uthållig, det tar tid att bygga ett starkt varumärke. Men det starka varumärket lever sedan betydligt längre.
Expertens 8 tips

Så bygger du ett framgångsrikt varumärke

Thomas von Krusenstjerna, CEO, brand director och senior partner på Paradigm.

  1. Ett effektivt varumärke börjar med insikten att varumärket inte är en logotyp eller en kommunikationsfråga. Varumärket ska ses som en affärskatalysator som svarar på varför kunden ska välja just ert företag och era erbjudanden.
  2. Se till att vara väl pålästa och ge mycket tid och plats åt diskussioner där ni besvarar vilka värden ni tillför, som både särskiljer er och värdesätts av kunder, så att ni inte gör en felinvestering.
  3. Försök skapa en tydlig, enkel och gemensam bild av vad ert varumärke representerar. Enkelheten i formuleringen är det svåra, men också det som kommer avgöra er framgång.
  4. Med ett tydligt varumärke har ni en bra bas att driva hela er verksamhet utifrån, allt från produktutveckling till kultur, positionering och marknadskommunikation.
  5. Skapa delaktighet och engagemang med varumärket som utgångspunkt. Ge möjlighet åt både personal och kunder att involvera sig tidigt. 
  6. Tänk på att varumärket ofta avgör kundens val redan på er digitala marknadsplats. 60–70 procent av köpbesluten fattas oftast innan kunden kontaktar en representant för företaget de avser att göra affär med.
  7. Tillsätt gärna en ansvarig för varumärkets utveckling men säkerställ att varumärkesfrågan ägs av företagsledningen gemensamt – annars kommer arbetet aldrig att bli implementerat fullt ut.
  8. Rekrytera med varumärket som utgångspunkt. Ett starkt varumärke avgör inte bara kundernas val, utan även de attraktiva medarbetarnas.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.