Linda Brattlöf, vd för Garden Glory.
Foto: Björn Larsson Rosvall/ TT

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, går mycket på sin egen magkänsla i sitt varumärkesbygge. ”Det går aldrig att sitta still i båten. Som företagare har du hela tiden kniven mot strupen. För mig är det viktigt att utveckla nya produkter och se till att fortsätta fylla varumärket med de värden vi vill kommunicera.”

NYHET Publicerad

Vattenslang blev lyxprodukt genom skickligt varumärkesbygge

VARUMÄRKE Genom stilsäkert varumäkesbyggande har Linda Brattlöf lyckats med konststycket att förvandla färgglada vattenslangar till lyxiga trädgårdsjuveler. I dag står exklusiva varuhus från hela världen på kö för att få sälja Garden Glorys produkter.

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory

Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, går mycket på sin egen magkänsla i sitt varumärkesbygge. ”Det går aldrig att sitta still i båten. Som företagare har du hela tiden kniven mot strupen. För mig är det viktigt att utveckla nya produkter och se till att fortsätta fylla varumärket med de värden vi vill kommunicera".

Foto: Björn Larsson Rosvall/ TT
Rosa vattenslang från Garden Glory.

Lyxig rosa vattenslang med leopardmunstycke.

För inte så länge sedan fick Linda Brattlöf, vd för Garden Glory, ett mejl från en person i New York. Hen ville köpa en guldig trädgårdsslang med tillhörande väggfäste, i form av ett renhorn, för att hänga upp på väggen i sin våning. Som ett snyggt blickfång. 

– Det här blev ett kvitto på att jag lyckats fylla varumärket med precis rätt känsla av stil och exklusivitet. Vill man ha en trädgårdsslang på väggen i sin lägenhet trots att man saknar trädgård, ja, då har jag lyckats, säger Linda Brattlöf och skrattar. 

Det är snart sex år sedan Linda Brattlöf startade Garden Glory efter att hon sökt förgäves efter en vit vattenslang till sitt nya hus då den som hängde där helt enkelt var för ful.

– Efter att ha surfat runt på olika diskussionsforum insåg jag att det var fler som letade efter snygga trädgårdsslangar. Jag insåg att här fanns en klockren affärsidé som jag måste ta vidare.

Det här var på hösten 2011 och redan då var hon inställd på att Garden Glory inte skulle bli ett hobbyprojekt. Här skulle byggas bolag och affärerna skulle komma med ett tydligt varumärke. Efter lite letande hittade hon leverantörer. Hon såg till att förpacka trädgårdsslangarna i stilrena förpackningar som påminner om en handväska, fina askar för munstycken och eleganta påsar till väggfästen. Men allt handlar inte om förpackning, det krävs mycket mer än så för att bygga ett starkt varumärke.

– Jag ville göra vattenslangarna till en livsstilsprodukt. Och utgick helt enkelt från mig själv och vad jag ville ha. Det handlar ju om att stoppa in känslor och skapa begär i en produkt.

– Strategin för att skapa en exklusiv produkt har varit att rikta oss mot design- och inredningsbutiker. Kunderna i det här segmentet har ofta ett stort intresse för vackra detaljer och design, man är mer mentalt inställd på ett sådant köp än när man går in på de stora byggvaruhusen, säger Linda Brattlöf.

Annons

Hon påpekar att hon jobbat hårt för att hålla en hög kvalitet på både sortimentet och service. Mycket handlar enligt henne om att lära känna sin kund och vad den förväntar sig av ens segment.

Sex månader senare stod hon på Formexmässan i Stockholm och visade upp eleganta trädgårdsslangar med olikfärgade munstycken med ett designtänk. Första kunden blev Svenssons i Lammhult som gjorde att andra bra designbutiker fick upp ögonen för uppstickaren Garden Glory.

– Det gav oss absolut en skjuts framåt, men det stora arbetet har varit att bygga varumärket Garden Glory. Att ta fram ett budskap och en kommunikationsstrategi. Jag har alltid haft ett intresse för varumärkesfrågor, men jag valde ganska snabbt att ta hjälp av en byrå för att renodla och sätta ord på de känslor jag vill förmedla med Garden Glory.

Resultatet av samarbetet med byrån blev den varumärkesplattform som Linda Brattlöf har som utgångpunkt i allt arbete med bolaget.

– ”We create pieces of art for the garden fashionistas.” Det är vår kärna, vår "big idea", att alltid ta fram nya produkter som är lika unika som deras ägare och deras utomhusmiljö. 

– Dokumentet styr hur vi vill upplevas av leverantörer, anställda, partners och blivande kunder eftersom att den snabbt och enkelt ger en överblick på vilka vi är och ger svar på varför vi existerar. Får vi en förfrågan från ett lyxigt varuhus i Kina skickar vi över vår plattform där bilder och texter snabbt ger kunden en känsla för vårt varumärke. Det är en dörröppnare till affärer, säger hon.

Ett proffsigt första intryck med ett tydligt budskap skapar helt enkelt förtroende. Enligt Linda Brattlöf har plattformen även förenklat marknadsföringen av produkterna. Dessutom låg hon helt rätt i tiden då hon startade ett Instagramkonto där hon snabbt fick många följare. Förutom de pengar hon lagt på fotografer har utgifterna på marknadsföringskontot hittills varit noll.

– Man kan säga att jag surfat på den sociala medievåg som började ungefär samtidigt som när jag startade bolaget. Är det något tips jag har så är det att lägga tid och pengar på att ta fram bra bildmaterial. Eftersom folk gärna delar snygga bilder har vi fått stor spridning. 

I dag har bolaget tre anställda plus den hjälp hon tar in för att sköta sitt lager. Omsättningen är sju miljoner kronor. Nästa steg är att öka försäljningen ytterligare utanför Sveriges gränser, bland annat genom e-handel. Målet är en omsättning på 100 miljoner kronor om fem år. Hon har nu en dialog med några intressanta investerare.

– Det känns oerhört spännande att få in både kunskap och kapital för att ta nästa affärsmässiga steg. Häri ligger också att vässa till och utveckla varumärket ytterligare. Det är ett ständigt pågående projekt.

Linda Brattlöfs 3 tips: Så bygger du ett livsstilsvarumärke
  1. Våga nischa dig, man kan aldrig tilltala alla. Välj vem du vill rikta dig till och var tydlig.
  2. Våga säga nej till affärer.
  3. Var uthållig, det tar tid att bygga ett starkt varumärke. Men det starka varumärket lever sedan betydligt längre.
Expertens 8 tips

Så bygger du ett framgångsrikt varumärke

Thomas von Krusenstjerna, CEO, brand director och senior partner på Paradigm.

  1. Ett effektivt varumärke börjar med insikten att varumärket inte är en logotyp eller en kommunikationsfråga. Varumärket ska ses som en affärskatalysator som svarar på varför kunden ska välja just ert företag och era erbjudanden.
  2. Se till att vara väl pålästa och ge mycket tid och plats åt diskussioner där ni besvarar vilka värden ni tillför, som både särskiljer er och värdesätts av kunder, så att ni inte gör en felinvestering.
  3. Försök skapa en tydlig, enkel och gemensam bild av vad ert varumärke representerar. Enkelheten i formuleringen är det svåra, men också det som kommer avgöra er framgång.
  4. Med ett tydligt varumärke har ni en bra bas att driva hela er verksamhet utifrån, allt från produktutveckling till kultur, positionering och marknadskommunikation.
  5. Skapa delaktighet och engagemang med varumärket som utgångspunkt. Ge möjlighet åt både personal och kunder att involvera sig tidigt. 
  6. Tänk på att varumärket ofta avgör kundens val redan på er digitala marknadsplats. 60–70 procent av köpbesluten fattas oftast innan kunden kontaktar en representant för företaget de avser att göra affär med.
  7. Tillsätt gärna en ansvarig för varumärkets utveckling men säkerställ att varumärkesfrågan ägs av företagsledningen gemensamt – annars kommer arbetet aldrig att bli implementerat fullt ut.
  8. Rekrytera med varumärket som utgångspunkt. Ett starkt varumärke avgör inte bara kundernas val, utan även de attraktiva medarbetarnas.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.