Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.
Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

"Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess”, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

NYHET Publicerad

Zlatan ger stjärnglans åt Europasatsning

I PRAKTIKEN När Vitamin Well tog klivet ut på den europeiska marknaden ville de ha en känd svensk profil som kunde skapa uppmärksamhet kring produkterna. Vem skulle passa bättre än fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic? "Men det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

Allt fler företag samarbetar i dag med kända profiler, sportstjärnor och skådisar. Tanken är naturligtvis att skapa uppmärksamhet, men också att bekräfta för fansen att det är en vara som kändisen i fråga går i god för. Det är ett samarbete som funkar som bäst när det finns en naturlig koppling mellan varumärket och kändisen, annars kan det vara.

Det menar Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

– Samarbeten, som det vi har med Zlatan Ibrahimovic, måste ha ett syfte. Vårt syfte var att komma ut på den europeiska marknaden och få ut vår produkt till en bredare målgrupp. Det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger hon.

Och visst har Vitamin Well och Zlatan gemensamma nämnare. Vitamin Wells drycker har funnits på den svenska marknaden sedan 2008, och dryckerna profileras mot människor i rörelse. En sportdryck som inte innehåller onödiga ämnen, utan i stället de vitaminer som kroppen behöver i kombination med träning. Det var även det som gjorde att Zlatan fick upp ögonen för företaget – även han hade insett att det fanns ett behov av drycker som gav ett gott resultat i kroppen i samband med träning.

Teamet på Vitamin Well hade länge haft Zlatan som sin drömambassadör, och det kom under 2014 fram att det fanns en bekant som kunde koppla ihop företaget med fotbollsstjärnan. Det visade sig att Zlatan faktiskt redan drack dryckerna, långt innan samarbetet var på tapeten.

– Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess, säger Catharina Carlsdotter.

Det var det genuina intresset från Zlatans sida som fick Vitamin Well att köra på de stora växlarna.

Annons

–Vi pratade med honom och hans team och insåg snabbt att han verkligen tyckte om våra produkter. Det var avgörande. Vi vill inte köpa någons gillande, det måste vara äkta.

När samarbetet var spikat började Zlatan och Vitamin Well tillsammans att utveckla nya drycker. Idén var fotbollsstjärnans, han ville skapa den ultimata drycken med rätt ämnen. Resultatet blev Vitamin Well +, en dryck som i dag är Svenska Fotbollförbundets officiella dryck.

– Vi fick kontakt med fotbollen genom Zlatan. De letade efter en officiell dryck, och där fanns vi med en färdig produkt som lockade dem. Det är väldigt roligt att ha kommit in på det spåret!

Och visst har det gått bra för företaget sedan Zlatan kom in i bilden. Men hur bra?

– Det är klart att vi säljer mer och att vi nu har en bredare målgrupp än tidigare. När Vitamin Well startade bestod vår kundkrets mest av urbana unga kvinnor. Nu har vi hittat en bredare plattform bland äldre och män. Men framförallt har vi nått ut i Europa, vilket var syftet. Zlatan har varit och är en dörröppnare för oss, säger Catharina Carlsdotter.

Det är inte sällsynt att samarbeten bryts när ambassadörerna hamnar i situationer som varumärket inte kan stå för. Det är en risk att förknippas så nära med en enskild person, det medger Catharina Carlsdotter. Men det är inte något Vitamin Well har behövt bekymra sig för, inte heller finns någon oro för framtiden.

– Det finns alltid en risk. Men Vitamin Well fanns före Zlatan, och kommer att fortsätta att finnas utan honom. Vi har en stark grund vi står på och har en nära kontakt med våra konsumenter. Sedan tror jag inte heller att Zlatan skulle göra något som vi inte kan backa. Vi gillar verkligen att jobba med Zlatan, säger hon.

Det är tydligt att Vitamin Well har haft ett gott samarbete med fotbollsstjärnan. Nya smaker och modeller av dryckerna samt kortfilmer där Zlatan får jobba på olika sätt i Vitamin Wells kontor har skapat en viral succé. Omsättningen har ökat stort och den europeiska blev en fullträff.

– Det har varit ett väldigt lyckat samarbete. Det är roligt och intressant att jobba med Zlatan, han gör att vi alla presterar på topp hela tiden. Han nöjer sig inte innan det är perfekt, och han är genuint intresserad av alla olika processer i vårt samarbete. Han bryr sig, och han är väldigt snäll, säger Catharina Carlsdotter.

Catharinas 3 tips: Så lägger du grunden till ett gott samarbete.

1. Välj en ambassadör som är relevant för ert varumärke och som kan hjälpa er att nå er valda målgrupp eller valda mål.

2. Välj en ambassadör som genuint gillar er produkt eller tjänst. Det gör det väldigt mycket lättare om ni kan ha en öppen dialog kring innehåll och timing.

3. Håll kampanjen/lanseringen så flexibel som möjligt så att ni nyttjar ett tillfälle då bådas varumärke rankas högt.

Expertens 10 tips

Så säljer du mer med en kändis
Jackie Kothbauer
, personlig varumärkesexpert.

  1. Har kändisen en yrkeskunskap som matchar ditt varumärke?
  2. Vilka kändisar använder dina produkter som arbetsredskap? Börja där för trovärdigheten.
  3. Vilket personligt intresse har kändisen som matchar ditt varumärke?
  4. I vilken livsfas befinner sig kändisen och hur matchar det ditt varumärke?
  5. Vilken stil har kändisen och hur matchar den er estetik?
  6. Vilken målgrupp har kändisen respektive ditt varumärke?
  7. Hur stark är kändisen i sociala medier?
  8. Är kändisen beredd att investera i bolaget?
  9. Gör kändisen reklam för din konkurrent?
  10. Vilka varumärken har kändisen gjort reklam för de senaste 18 månaderna?
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”