Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.
Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

"Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess”, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

NYHET Publicerad

Zlatan ger stjärnglans åt Europasatsning

I PRAKTIKEN När Vitamin Well tog klivet ut på den europeiska marknaden ville de ha en känd svensk profil som kunde skapa uppmärksamhet kring produkterna. Vem skulle passa bättre än fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic? "Men det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

Allt fler företag samarbetar i dag med kända profiler, sportstjärnor och skådisar. Tanken är naturligtvis att skapa uppmärksamhet, men också att bekräfta för fansen att det är en vara som kändisen i fråga går i god för. Det är ett samarbete som funkar som bäst när det finns en naturlig koppling mellan varumärket och kändisen, annars kan det vara.

Det menar Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

– Samarbeten, som det vi har med Zlatan Ibrahimovic, måste ha ett syfte. Vårt syfte var att komma ut på den europeiska marknaden och få ut vår produkt till en bredare målgrupp. Det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger hon.

Och visst har Vitamin Well och Zlatan gemensamma nämnare. Vitamin Wells drycker har funnits på den svenska marknaden sedan 2008, och dryckerna profileras mot människor i rörelse. En sportdryck som inte innehåller onödiga ämnen, utan i stället de vitaminer som kroppen behöver i kombination med träning. Det var även det som gjorde att Zlatan fick upp ögonen för företaget – även han hade insett att det fanns ett behov av drycker som gav ett gott resultat i kroppen i samband med träning.

Teamet på Vitamin Well hade länge haft Zlatan som sin drömambassadör, och det kom under 2014 fram att det fanns en bekant som kunde koppla ihop företaget med fotbollsstjärnan. Det visade sig att Zlatan faktiskt redan drack dryckerna, långt innan samarbetet var på tapeten.

– Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess, säger Catharina Carlsdotter.

Det var det genuina intresset från Zlatans sida som fick Vitamin Well att köra på de stora växlarna.

–Vi pratade med honom och hans team och insåg snabbt att han verkligen tyckte om våra produkter. Det var avgörande. Vi vill inte köpa någons gillande, det måste vara äkta.

När samarbetet var spikat började Zlatan och Vitamin Well tillsammans att utveckla nya drycker. Idén var fotbollsstjärnans, han ville skapa den ultimata drycken med rätt ämnen. Resultatet blev Vitamin Well +, en dryck som i dag är Svenska Fotbollförbundets officiella dryck.

– Vi fick kontakt med fotbollen genom Zlatan. De letade efter en officiell dryck, och där fanns vi med en färdig produkt som lockade dem. Det är väldigt roligt att ha kommit in på det spåret!

Och visst har det gått bra för företaget sedan Zlatan kom in i bilden. Men hur bra?

– Det är klart att vi säljer mer och att vi nu har en bredare målgrupp än tidigare. När Vitamin Well startade bestod vår kundkrets mest av urbana unga kvinnor. Nu har vi hittat en bredare plattform bland äldre och män. Men framförallt har vi nått ut i Europa, vilket var syftet. Zlatan har varit och är en dörröppnare för oss, säger Catharina Carlsdotter.

Det är inte sällsynt att samarbeten bryts när ambassadörerna hamnar i situationer som varumärket inte kan stå för. Det är en risk att förknippas så nära med en enskild person, det medger Catharina Carlsdotter. Men det är inte något Vitamin Well har behövt bekymra sig för, inte heller finns någon oro för framtiden.

– Det finns alltid en risk. Men Vitamin Well fanns före Zlatan, och kommer att fortsätta att finnas utan honom. Vi har en stark grund vi står på och har en nära kontakt med våra konsumenter. Sedan tror jag inte heller att Zlatan skulle göra något som vi inte kan backa. Vi gillar verkligen att jobba med Zlatan, säger hon.

Det är tydligt att Vitamin Well har haft ett gott samarbete med fotbollsstjärnan. Nya smaker och modeller av dryckerna samt kortfilmer där Zlatan får jobba på olika sätt i Vitamin Wells kontor har skapat en viral succé. Omsättningen har ökat stort och den europeiska blev en fullträff.

– Det har varit ett väldigt lyckat samarbete. Det är roligt och intressant att jobba med Zlatan, han gör att vi alla presterar på topp hela tiden. Han nöjer sig inte innan det är perfekt, och han är genuint intresserad av alla olika processer i vårt samarbete. Han bryr sig, och han är väldigt snäll, säger Catharina Carlsdotter.

Catharinas 3 tips: Så lägger du grunden till ett gott samarbete.

1. Välj en ambassadör som är relevant för ert varumärke och som kan hjälpa er att nå er valda målgrupp eller valda mål.

2. Välj en ambassadör som genuint gillar er produkt eller tjänst. Det gör det väldigt mycket lättare om ni kan ha en öppen dialog kring innehåll och timing.

3. Håll kampanjen/lanseringen så flexibel som möjligt så att ni nyttjar ett tillfälle då bådas varumärke rankas högt.

Expertens 10 tips

Så säljer du mer med en kändis
Jackie Kothbauer
, personlig varumärkesexpert.

  1. Har kändisen en yrkeskunskap som matchar ditt varumärke?
  2. Vilka kändisar använder dina produkter som arbetsredskap? Börja där för trovärdigheten.
  3. Vilket personligt intresse har kändisen som matchar ditt varumärke?
  4. I vilken livsfas befinner sig kändisen och hur matchar det ditt varumärke?
  5. Vilken stil har kändisen och hur matchar den er estetik?
  6. Vilken målgrupp har kändisen respektive ditt varumärke?
  7. Hur stark är kändisen i sociala medier?
  8. Är kändisen beredd att investera i bolaget?
  9. Gör kändisen reklam för din konkurrent?
  10. Vilka varumärken har kändisen gjort reklam för de senaste 18 månaderna?
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.