Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.
Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

"Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess”, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

NYHET Publicerad

Zlatan ger stjärnglans åt Europasatsning

I PRAKTIKEN När Vitamin Well tog klivet ut på den europeiska marknaden ville de ha en känd svensk profil som kunde skapa uppmärksamhet kring produkterna. Vem skulle passa bättre än fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic? "Men det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

Allt fler företag samarbetar i dag med kända profiler, sportstjärnor och skådisar. Tanken är naturligtvis att skapa uppmärksamhet, men också att bekräfta för fansen att det är en vara som kändisen i fråga går i god för. Det är ett samarbete som funkar som bäst när det finns en naturlig koppling mellan varumärket och kändisen, annars kan det vara.

Det menar Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

– Samarbeten, som det vi har med Zlatan Ibrahimovic, måste ha ett syfte. Vårt syfte var att komma ut på den europeiska marknaden och få ut vår produkt till en bredare målgrupp. Det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger hon.

Och visst har Vitamin Well och Zlatan gemensamma nämnare. Vitamin Wells drycker har funnits på den svenska marknaden sedan 2008, och dryckerna profileras mot människor i rörelse. En sportdryck som inte innehåller onödiga ämnen, utan i stället de vitaminer som kroppen behöver i kombination med träning. Det var även det som gjorde att Zlatan fick upp ögonen för företaget – även han hade insett att det fanns ett behov av drycker som gav ett gott resultat i kroppen i samband med träning.

Teamet på Vitamin Well hade länge haft Zlatan som sin drömambassadör, och det kom under 2014 fram att det fanns en bekant som kunde koppla ihop företaget med fotbollsstjärnan. Det visade sig att Zlatan faktiskt redan drack dryckerna, långt innan samarbetet var på tapeten.

– Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess, säger Catharina Carlsdotter.

Det var det genuina intresset från Zlatans sida som fick Vitamin Well att köra på de stora växlarna.

Annons

–Vi pratade med honom och hans team och insåg snabbt att han verkligen tyckte om våra produkter. Det var avgörande. Vi vill inte köpa någons gillande, det måste vara äkta.

När samarbetet var spikat började Zlatan och Vitamin Well tillsammans att utveckla nya drycker. Idén var fotbollsstjärnans, han ville skapa den ultimata drycken med rätt ämnen. Resultatet blev Vitamin Well +, en dryck som i dag är Svenska Fotbollförbundets officiella dryck.

– Vi fick kontakt med fotbollen genom Zlatan. De letade efter en officiell dryck, och där fanns vi med en färdig produkt som lockade dem. Det är väldigt roligt att ha kommit in på det spåret!

Och visst har det gått bra för företaget sedan Zlatan kom in i bilden. Men hur bra?

– Det är klart att vi säljer mer och att vi nu har en bredare målgrupp än tidigare. När Vitamin Well startade bestod vår kundkrets mest av urbana unga kvinnor. Nu har vi hittat en bredare plattform bland äldre och män. Men framförallt har vi nått ut i Europa, vilket var syftet. Zlatan har varit och är en dörröppnare för oss, säger Catharina Carlsdotter.

Det är inte sällsynt att samarbeten bryts när ambassadörerna hamnar i situationer som varumärket inte kan stå för. Det är en risk att förknippas så nära med en enskild person, det medger Catharina Carlsdotter. Men det är inte något Vitamin Well har behövt bekymra sig för, inte heller finns någon oro för framtiden.

– Det finns alltid en risk. Men Vitamin Well fanns före Zlatan, och kommer att fortsätta att finnas utan honom. Vi har en stark grund vi står på och har en nära kontakt med våra konsumenter. Sedan tror jag inte heller att Zlatan skulle göra något som vi inte kan backa. Vi gillar verkligen att jobba med Zlatan, säger hon.

Det är tydligt att Vitamin Well har haft ett gott samarbete med fotbollsstjärnan. Nya smaker och modeller av dryckerna samt kortfilmer där Zlatan får jobba på olika sätt i Vitamin Wells kontor har skapat en viral succé. Omsättningen har ökat stort och den europeiska blev en fullträff.

– Det har varit ett väldigt lyckat samarbete. Det är roligt och intressant att jobba med Zlatan, han gör att vi alla presterar på topp hela tiden. Han nöjer sig inte innan det är perfekt, och han är genuint intresserad av alla olika processer i vårt samarbete. Han bryr sig, och han är väldigt snäll, säger Catharina Carlsdotter.

Catharinas 3 tips: Så lägger du grunden till ett gott samarbete.

1. Välj en ambassadör som är relevant för ert varumärke och som kan hjälpa er att nå er valda målgrupp eller valda mål.

2. Välj en ambassadör som genuint gillar er produkt eller tjänst. Det gör det väldigt mycket lättare om ni kan ha en öppen dialog kring innehåll och timing.

3. Håll kampanjen/lanseringen så flexibel som möjligt så att ni nyttjar ett tillfälle då bådas varumärke rankas högt.

Expertens 10 tips

Så säljer du mer med en kändis
Jackie Kothbauer
, personlig varumärkesexpert.

  1. Har kändisen en yrkeskunskap som matchar ditt varumärke?
  2. Vilka kändisar använder dina produkter som arbetsredskap? Börja där för trovärdigheten.
  3. Vilket personligt intresse har kändisen som matchar ditt varumärke?
  4. I vilken livsfas befinner sig kändisen och hur matchar det ditt varumärke?
  5. Vilken stil har kändisen och hur matchar den er estetik?
  6. Vilken målgrupp har kändisen respektive ditt varumärke?
  7. Hur stark är kändisen i sociala medier?
  8. Är kändisen beredd att investera i bolaget?
  9. Gör kändisen reklam för din konkurrent?
  10. Vilka varumärken har kändisen gjort reklam för de senaste 18 månaderna?
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.