Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.
Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

"Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess”, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

NYHET Publicerad

Zlatan ger stjärnglans åt Europasatsning

I PRAKTIKEN När Vitamin Well tog klivet ut på den europeiska marknaden ville de ha en känd svensk profil som kunde skapa uppmärksamhet kring produkterna. Vem skulle passa bättre än fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic? "Men det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

Allt fler företag samarbetar i dag med kända profiler, sportstjärnor och skådisar. Tanken är naturligtvis att skapa uppmärksamhet, men också att bekräfta för fansen att det är en vara som kändisen i fråga går i god för. Det är ett samarbete som funkar som bäst när det finns en naturlig koppling mellan varumärket och kändisen, annars kan det vara.

Det menar Catharina Carlsdotter, head of marketing på Vitamin Well.

– Samarbeten, som det vi har med Zlatan Ibrahimovic, måste ha ett syfte. Vårt syfte var att komma ut på den europeiska marknaden och få ut vår produkt till en bredare målgrupp. Det räcker inte med ett känt namn på en etikett, det är vad du gör med samarbetet som spelar roll, säger hon.

Och visst har Vitamin Well och Zlatan gemensamma nämnare. Vitamin Wells drycker har funnits på den svenska marknaden sedan 2008, och dryckerna profileras mot människor i rörelse. En sportdryck som inte innehåller onödiga ämnen, utan i stället de vitaminer som kroppen behöver i kombination med träning. Det var även det som gjorde att Zlatan fick upp ögonen för företaget – även han hade insett att det fanns ett behov av drycker som gav ett gott resultat i kroppen i samband med träning.

Teamet på Vitamin Well hade länge haft Zlatan som sin drömambassadör, och det kom under 2014 fram att det fanns en bekant som kunde koppla ihop företaget med fotbollsstjärnan. Det visade sig att Zlatan faktiskt redan drack dryckerna, långt innan samarbetet var på tapeten.

– Vi kontaktade Zlatan och uppvaktade honom, något han tog emot väl. Eftersom intresset var ömsesidigt, kom vi ganska snabbt fram till att vi ville arbeta ihop. Zlatan blev vår huvudambassadör, och har varit väldigt engagerad sedan dess, säger Catharina Carlsdotter.

Det var det genuina intresset från Zlatans sida som fick Vitamin Well att köra på de stora växlarna.

Annons

–Vi pratade med honom och hans team och insåg snabbt att han verkligen tyckte om våra produkter. Det var avgörande. Vi vill inte köpa någons gillande, det måste vara äkta.

När samarbetet var spikat började Zlatan och Vitamin Well tillsammans att utveckla nya drycker. Idén var fotbollsstjärnans, han ville skapa den ultimata drycken med rätt ämnen. Resultatet blev Vitamin Well +, en dryck som i dag är Svenska Fotbollförbundets officiella dryck.

– Vi fick kontakt med fotbollen genom Zlatan. De letade efter en officiell dryck, och där fanns vi med en färdig produkt som lockade dem. Det är väldigt roligt att ha kommit in på det spåret!

Och visst har det gått bra för företaget sedan Zlatan kom in i bilden. Men hur bra?

– Det är klart att vi säljer mer och att vi nu har en bredare målgrupp än tidigare. När Vitamin Well startade bestod vår kundkrets mest av urbana unga kvinnor. Nu har vi hittat en bredare plattform bland äldre och män. Men framförallt har vi nått ut i Europa, vilket var syftet. Zlatan har varit och är en dörröppnare för oss, säger Catharina Carlsdotter.

Det är inte sällsynt att samarbeten bryts när ambassadörerna hamnar i situationer som varumärket inte kan stå för. Det är en risk att förknippas så nära med en enskild person, det medger Catharina Carlsdotter. Men det är inte något Vitamin Well har behövt bekymra sig för, inte heller finns någon oro för framtiden.

– Det finns alltid en risk. Men Vitamin Well fanns före Zlatan, och kommer att fortsätta att finnas utan honom. Vi har en stark grund vi står på och har en nära kontakt med våra konsumenter. Sedan tror jag inte heller att Zlatan skulle göra något som vi inte kan backa. Vi gillar verkligen att jobba med Zlatan, säger hon.

Det är tydligt att Vitamin Well har haft ett gott samarbete med fotbollsstjärnan. Nya smaker och modeller av dryckerna samt kortfilmer där Zlatan får jobba på olika sätt i Vitamin Wells kontor har skapat en viral succé. Omsättningen har ökat stort och den europeiska blev en fullträff.

– Det har varit ett väldigt lyckat samarbete. Det är roligt och intressant att jobba med Zlatan, han gör att vi alla presterar på topp hela tiden. Han nöjer sig inte innan det är perfekt, och han är genuint intresserad av alla olika processer i vårt samarbete. Han bryr sig, och han är väldigt snäll, säger Catharina Carlsdotter.

Catharinas 3 tips: Så lägger du grunden till ett gott samarbete.

1. Välj en ambassadör som är relevant för ert varumärke och som kan hjälpa er att nå er valda målgrupp eller valda mål.

2. Välj en ambassadör som genuint gillar er produkt eller tjänst. Det gör det väldigt mycket lättare om ni kan ha en öppen dialog kring innehåll och timing.

3. Håll kampanjen/lanseringen så flexibel som möjligt så att ni nyttjar ett tillfälle då bådas varumärke rankas högt.

Expertens 10 tips

Så säljer du mer med en kändis
Jackie Kothbauer
, personlig varumärkesexpert.

  1. Har kändisen en yrkeskunskap som matchar ditt varumärke?
  2. Vilka kändisar använder dina produkter som arbetsredskap? Börja där för trovärdigheten.
  3. Vilket personligt intresse har kändisen som matchar ditt varumärke?
  4. I vilken livsfas befinner sig kändisen och hur matchar det ditt varumärke?
  5. Vilken stil har kändisen och hur matchar den er estetik?
  6. Vilken målgrupp har kändisen respektive ditt varumärke?
  7. Hur stark är kändisen i sociala medier?
  8. Är kändisen beredd att investera i bolaget?
  9. Gör kändisen reklam för din konkurrent?
  10. Vilka varumärken har kändisen gjort reklam för de senaste 18 månaderna?
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.