Ökad tydlighet ska ge företagen en chans

Konkurrens Gd:n för Statens Veterinärmedicinska Anstalt, Jens Mattsson, välkomnar regeringens nya instruktioner. Samtidigt vill han inte medge att myndigheten gjort några fel.

f7f21ee8-4fb4-4cdf-b345-e7e0f70051dc-image
SVA:s gd Jens Mattsson anser att de nya instruktionerna är positiva för myndighetens verksamhet.

SVAs nya instruktioner förtydligar vad SVA får göra, speciellt inom uppdragsverksamheten som ofta konkurrerar med privata aktörer som Vidilab. Trots att detta redan beskrivs uttryckligen i Konkurrenslagstiftningen har Landsbygdsdepartementet valt att sätta ned foten.

– I formell mening räcker det med konkurrenslagstiftningens skrivning, men detta bidrar till ökad tydlighet, säger Tobias Olsson på Djur- och livsmedelsenheten, Landsbygdsdepartementet.

SVA:s generaldirektör Jens Mattsson välkomnar de nya instruktionerna.

– Jag ser det som positiva förändringar. Det klargör och förtydligar, vilket är bra för verksamheten.

SVA har varit Vidilabs huvudkonkurrent sedan 2004. Under både satsningen på hönsparasiter och trikinprover har SVA erbjudit gratisprover eller till kraftigt reducerat pris.

Även om Jens Mattsson välkomnar de nya instruktionerna så är hans förklaring till gratistesterna för hönsparasiter att de med största sannolikhet var en del av ett forskningsprojekt. Det handlade inte om prisdumpning.

– Jag kan inte svara på vad som hände för tio år sedan, det har jag ingen uppfattning om. Dessutom är de flesta som arbetade parasitdiagnostik vid den tiden idag pensionerade. Det jag vet är att SVA drev två forskningsprojekt om hönsparasiter under 2004, och det var förmodligen till detta vi behövde få in en stor mängd prover snabbt, vilket kan ha krockat med Vidilabs kampanj.  

År 2003 kostade ett trikinprov 440 kronor. År 2006 var den summan nere på 80 kronor, enligt siffror från SVA. Detta stämmer väl överens med Vidilabs bild av en kraftig prisdumpning från SVA i samma veva som företagets satsning på trikintester.

– Vi är förbundna att sänka priserna när vi kan, så ja, vi sänkte priset. Detta berodde bland annat på en ökad vildsvinsstam vilket bidrog till att fler prover kom in till SVA och andra svenska laboratorier, med en rationellare hantering som följd. Det är möjligt att det har sammanfallit med Vidilabs satsning, säger Jens Mattsson.

De nya instruktionerna förväntas sätta stopp för konkurrensen mellan det statliga verket och privata aktörer.

– Det är problematiskt när konkurrenssituationer uppstår mellan statliga myndigheter och privata utförare. SVA:s motiv för att utföra olika typer av uppdragsverksamhet blir tydligare och instruktionen syftar till att uppdragsverksamheten begränsas, säger Tobias Olsson på Landsbygdsdepartementet. 

Vidilab och andra liknande företag har tolkat det som om Landsbygdsdepartementet har satt ner foten för SVA:s agerande, något som Landsbygdsdepartementet inte förnekar. Myndigeten menar att instruktionen på ett påtagligt sätt förtydligar SVA:s begränsningar och mandat för uppdragsverksamhet.   

Vad händer om SVA inte följer de nya instruktionerna?

– Myndigheternas verksamhet och utveckling följs löpande. Landsbygdsdepartementet kommer att föra dialog med SVA om genomförandet av förändringarna i instruktionen, säger Tobias Olsson.

Så ser nya instruktionen ut

Den 19 juni 2014 ändrades instruktionen för Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA), i förordning (2009:1394). Instruktionen trädde i kraft den 1 augusti 2014. Instruktionen i sin helhet:
”Den uppdragsverksamhet som utförs vid myndigheten ska ske i enlighet med myndighetens uppdrag och ansvar. Finns det privata utförare som tillhandahåller samma varor och tjänster, ska uppdragsverksamheten bedrivas i begränsad omfattning för att inte hämma förutsättningarna för en effektiv konkurrens på marknaden, om det inte finns särskilda skäl för något annat. Behovet av att utföra uppdragsverksamhet ska löpande analyseras och dokumenteras.”

LW