Krönikor

Krönikor

NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

Vill du höras från Riksdagens talarstol?

FÖRETAGSAMT Så är det då mindre än ett år till nästa val. Så många av oss håller tyst och gnetar på. Vår röst blir inte hörd. Som företagare kan det vara känsligt att uttala sig eftersom det kan störa våra relationer till kunder och beslutsfattare. Men vi måste ändå, skriver Mats Brolin i en krönika.
NYHET Publicerad:

Kraften i företagskulturen

FÖRETAGSAMT Jag har alltid fascinerats av olika företagskulturer och vilka kunder man attraherar. När vi startade AlphaCE för fem år sedan hade vi en bild av vilken företagskultur vi ville bygga. Idag är den extremt tydlig, skriver Maria Mattsson Mähl, företagare, i en krönika.
NYHET Publicerad:

Det ska börjas i tid

FÖRETAGSAMT Som tolvåring kom min dotter till mig och sa ”Jag vill starta cafe i sommar med Ester”. Entreprenören i mig hade svårt att säga nej till detta.
NYHET Publicerad:

En resa till paradiset

FÖRETAGSAMT Precis som på Kuba öppnade Sverige upp för privat entreprenörskap för ett tiotal år sedan. Här inom välfärdsbranschen. Men det är inte bara Kubas Castro som klamrar sig kvar vid makten.
NYHET Publicerad:

Säg inte att det är omöjligt

FÖRETAGSAMT Jag minns fortfarande ilskan i kroppen när någon vuxen deklarerade att ”det där är du för liten för att klara av”.
NYHET Publicerad:

Dina kunder är dina bästa ambassadörer

FÖRETAGSAMT Kraften i klassisk mun till mun-marknadsföring har fullständigt exploderat tack vare sociala medier. Det förvånar mig att inte fler företag utnyttjar dess möjligheter.
NYHET Publicerad:

Populismens tid är här

FÖRETAGSAMT Vi lever i populismens tid. De förenklade budskapen är effektiva. De når fram. De vinner massornas sympati. Onyanserat och rakt. Rätt mot fel. Svart mot vitt.
NYHET Publicerad:

Blodsmak på jobbet kan vara kul

KRÖNIKA Jag har blivit krönikör i tidningen Entreprenör. Det tycker jag är bra. Jag tror nämligen att det behövs fler som står på barrikaderna och berättar hur det är att vara entreprenör. Det behövs också fler kvinnor som äger och driver företag, därför är det viktigt med förebilder och inspiratörer som hjälper till att sprida lite hopp och glädje, skriver Entreprenörs nya krönikör Maria Mattsson Mähl.
NYHET Publicerad:

Nu bjuder jag på glass - på mina villkor

KRÖNIKA Det finns flera dilemman som jag som småföretagare brottas med hela tiden. Ett av de allra tuffaste är att när jag kämpar för att nå lönsamhet, så är det ganska många som tycker att jag ska ge bort gratis glass.
NYHET Publicerad:

Den lyckobringande turbanen

FÖRETAGSAMT "Jag klättrade upp på övervåningen för att hämta en klädställning till, men när jag skulle ta mig ned igen välte stegen och jag rasade handlöst rakt ned i stengolvet." Sofia Hagelin berättar historien om ett event som nästan inte blev av.
NYHET Publicerad:

”Sluta skämmas för ditt entreprenörskap”

GÄSTKRÖNIKA Är det Jantelagen eller allt för perfekta förebilder som gör att unga entreprenörer skäms för sitt entreprenörskap? Det undrar affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach, som i stället uppmanar alla ungdomar att slå sig för bröstet och stå för sin affärsidé.
NYHET Publicerad:

Hylla människor som vågar ta risker

KRÖNIKA Synonymer för risk är bland andra fara, vågspel, vågstycke, våda, ovisshet och osäkerhet. Men även ordet äventyr. Denna dubbla betydelse känner vi entreprenörer igen oss i, skriver Mats Brolin.
NYHET Publicerad:

Kan jag hitta min egen praktikant?

KRÖNIKA Häromveckan fastnade jag i en diskussion på sociala medier om huruvida det är ok eller inte att som arbetsgivare söka efter praktikant utan att gå via arbetsförmedlingen.
NYHET Publicerad:

Fem myter om att driva företag

FÖRETAGSAMT Hur är det att driva ett eget företag egentligen? Det finns många myter om företagande. En del myter stämmer och en del tycker jag är helt fel. Här listar jag några av dem:
NYHET Publicerad:

"Våga tacka nej till uppdrag"

GÄSTKRÖNIKA Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Gör som bushmänniskorna

KRÖNIKA Det är inte mer än kanske femhundra generationer sen som så gott som hela mänskligheten totalt ändrade livsstil. Utom några få personer som ända in i vår tid bevarade allas vårt ursprungliga sätt att leva; bushfolken i Kalahari. Dem kan vi lära oss något av, skriver Mats Brolin.
NYHET Publicerad:

Made in Sweden - Vem bryr sig?

KRÖNIKA Så har det hänt igen. Ytterligare ett lönsamt företag flyttar sin tillverkning utomlands. Det här är mycket tråkigt, men föga förvånande, skriver krönikören Angela Hafström.
NYHET Publicerad:

Får entreprenörer ha dålig självkänsla?

KRÖNIKA Entreprenörer ses ofta som förebilder i samhället eftersom de vågar tro på och göra verklighet av sina idéer. Baksidan är att få vill visa sin osäkerhet. Jag tränar varje dag på att mota bort mina hjärnspöken och jag är inte ensam, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.
NYHET Publicerad:

Därför ska du överraska dina kunder

KRÖNIKA När senast beställde du något på nätet och blev så imponerad av företaget att du berättade om det för alla dina vänner? Sanningen är att de flesta företag klarar sig med att bara vara medelmåttiga. Här kommer några exempel på överraskningar du skulle kunna göra för dina kunder.