Att respektera priset är oftast bästa affären

Krönika Tillhör du dem som prutar? Som känner att du gör en lite extra bra affär när du tvingar ner priset? Jag ska erkänna att jag gör det, eller har gjort det. Men inte längre. Det var en man på Gran Canaria som fick mig att tänka om.

Han skulle sälja en kamera till mig när några missnöjda kunder till honom kom tillbaka in i butiken.

"Det här var ju en bluffkamera!", klagade de.

De protesterade mot att kameran de köpt mer påminde om en leksakskamera än om en riktig.

"Man får vad man betalar för", förklarade mannen, och berättade för mig, sedan hans missnöjda kunder lommat iväg, att de prutat så hårt att priset kommit ner till en tiondel av ordinarie pris. Så han gav dem det de förtjänade, tyckte han.

Vi som ofta sitter på kameraförsäljarens sida vet hur det tär på marginalerna när det prutas, när det där lilla påslaget som vi gjort för att få något över till TB och investeringskapital karvas bort, när kunderna bara ser priset, och glömmer att kvalitet och långsiktighet i leveransen också är viktiga delar i affärsuppgörelsen.

Jag brukar tänka på det när jag handlar. Att respektera utsatt pris. Detta oavsett om jag köper ett smycke för 50 kronor i Tanzania, eller en dator i Sverige för 5 000 kronor. Inte sällan blir försäljaren glad och lägger till något extra på produkten eller tjänsten, eller ger lite rabatt i stället.

På samma sätt agerar jag när jag säljer, jag blir glad om kunden respekterar mitt pris och litar på att det är väl avvägt mellan konkurrenskraftighet och lönsamhet. En positiv affärsförbindelse ha skapats, som vi båda tjänar på.

Om alla slutade att pruta, då skulle vi också kunna sluta med att lägga på prutmån. Alla skulle bättre kunna lita på att ett pris är rätt pris. Det skulle gynna oss alla, både företagare och kunder.

Krönikör: Mats Brolin

Mats Brolin driver vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala. Hans förebilder: De som vågar bryta omgivningens förutfattade meningar om hur allt ska vara.

Mats Brolin