Därför ska du överraska dina kunder

Krönika När senast beställde du något på nätet och blev så imponerad av företaget att du berättade om det för alla dina vänner? Sanningen är att de flesta företag klarar sig med att bara vara medelmåttiga. När du levererar mer än vad dina kunder förväntar sig skapar du en positiv association till ditt varumärke och kundens lojalitet ökar.

Sofia Hagelin

Jag läste i RJMetrics 2015 Ecommerce Benchmark Report, att huvuddelen av de mest framgångsrika e-handelsföretagens omsättning kom från återkommande kunder efter tredje verksamhetsåret. Om du överträffar kundens förväntningar, får du kunder som handlar mera, handlar oftare och hjälper dig att hitta nya kunder genom att dela sina erfarenheter.

Så tänk efter; vad kan du göra för att få en riktigt nöjd kund? Hemligheten tror jag ligger i att överraska kunden. En glad kund kan förvandlas till en ambassadör för ditt varumärke. Positivt överraskade kunder vill dela sin upplevelse med sina vänner och även vännerna berättar vidare för sina vänner. Så kan varumärket sprida sig till många fler.

Här kommer några exempel på överraskningar du skulle kunna göra för dina kunder:

  • Om du kan leverera på en dag, skriv att leveransen kommer inom tre dagar. Då överträffar du kundens förväntningar varje gång de handlar.
  • Skicka med en handskriven hälsning med leveransen. l  Leverera en bukett blommor till dina bästa kunder med en hälsning där du berättar vad de betyder för ditt företag.
  • Lägg in en oväntad rabatt i webbshoppen. Den ska såklart inte alltid finnas där, bara ibland – som en överraskning.
  • Skicka med en liten oväntad gåva med leveransen.
  • Ha humor i din kommunikation. Glädjen smittar och ger dig glada kunder.

Det finns hur mycket som helst man kan göra, det viktiga är att prioritera några områden som rimmar väl med ens varumärke och göra dem riktigt, riktigt bra.

Sofia Hagelin

Serieentreprenör som driver designföretaget Heart of Lovikka, som skapar mode inspirerat av sticktraditionen i byn Lovikka. Kontakta krönikören: sofia@heartoflovikka.se

Sofia Hagelin