Dina kunder är dina bästa ambassadörer

Företagsamt Kraften i klassisk mun till mun-marknadsföring har fullständigt exploderat tack vare sociala medier. Det förvånar mig att inte fler företag utnyttjar dess möjligheter.

Enligt Nielsen anser 83 procent att den mest trovärdiga typen av marknadsföring kommer från personer vi känner och litar på. Och hela 70 procent skulle gå vidare och handla baserat på en köprekommendation som de läser på nätet. Enligt en annan undersökning (AMA) ansåg 64 procent av marknadscheferna att mun-till-mun marknadsföring var den viktigaste formen av marknadsföring, men bara 6 procent tyckte att de bemästrade den.


Jag tror att ett problem är att företag hittills ägnat mer tid åt att samla så många följare som möjligt, istället för att samtala med dem. Det är mycket mer värdefullt för ditt företag att ha 100 personer som är passionerade fans än 10 000 fans som du samlat ihop via en tävling. De 100 som är passionerade kommer att skriva positivt om ditt varumärke i sina nätverk, vilket ger dig exponentiell spridning.
 

När jag pluggade marknadsföring för många år sedan var det Kotlers 4 P som lärdes ut. Nu är det istället tre E som gäller:

- Engage: lyssna på dina kunder, prata med dem. 
- Equip: ge dem stories att prata om, till exempel om fantastiska produkter, grym service, insider fakta, otroliga berättelser.
- Empower: gör det enkelt för dina kunder att prata om ditt varumärke. Låt dem veta att de är viktiga för dig och att det de berättar är värdefullt för dig.
 

Tack vare den digitala utvecklingen har det sociala umgänget flyttat till nätet. Ett inlägg som bara tar några minuter för ett fan att skriva ses av hundratals av hennes vänner, och det kan snabbt spridas till tusentals fler. Att stimulera dialogen med dina kunder och få dem att skriva om sin passion till ditt varumärke gör enorm skillnad.

Sofia Hagelin

Serieentreprenör som driver designföretaget Heart of Lovikka, som skapar mode inspirerat av sticktraditionen i byn Lovikka. Kontakta krönikören: sofia@heartoflovikka.se

Sofia Hagelin