Kraften i företagskulturen

Företagsamt Jag har alltid fascinerats av olika företagskulturer och vilka kunder man attraherar. När vi startade AlphaCE för fem år sedan hade vi en bild av vilken företagskultur vi ville bygga. Idag är den extremt tydlig.

Maria Mattsson Mähl
Foto: Daniel RoosDaniel Roos
Maria Mattsson Mähl

Jag har alltid fascinerats av olika företagskulturer och vilka kunder man attraherar. Ett starkt barndomsminne är när mamma på kvällarna sorterade kvitton från Konsum för att få ta del av någon sorts återbäring. Att handla på Ica var det aldrig tal om. Det skulle vara blå-vita förpackningar som symboliserade praktiskt och prisvärt. Men jag kunde stå utanför Ica och drömskt titta på deras fruktavdelning med vackra uppläggningar. Dit gick vi aldrig.

När jag blev tonåring var det dags att göra prao. Jag drömde om en praktik på Ikea, men de tog inte emot några prao-elever. Jag ringde och tjatade i flera veckor. Till slut fick jag praktik på tygavdelningen och lärde mig massor. Jag fick en introduktionspärm om hur jag skulle uppföra mig och tydliga instruktioner av min handledare.

Det är lätt att se företagskulturen i butiker som Konsum och Ikea eftersom vi kunder faktiskt är en del av den. Vissa kunder handlar absolut inte på Ica, som mina föräldrar på 70-talet, andra kunder tänker tvärtom.

När vi startade AlphaCE för fem år sedan hade vi en bild av vilken företagskultur vi ville bygga. Jag erkänner att jag hämtade inspiration från Ikea. Vem är en Alphis? Vad är viktigt och vad är mindre viktigt?

Häromdagen klev jag in i ett rum med 50 kollegor där jag tidigare bara träffat några enstaka personer. Företagskulturen var extremt tydlig. Den syntes i allt från kroppsspråk till valet av frågor som ställdes till mig – vd och ägare. Det finns inte en chans att mina anställda kommer att låta mig göra fel prioriteringar, säga fel sak eller agera inkorrekt. De kommer att tillrättavisa mig både muntligt och skriftligt. Det är den typen av företagskultur som vi byggt. Kollektivets kraft är betydligt starkare än en vd.

Det finns ett känt citat som lyder ”Culture eats strategy for breakfast”. Efter att ha träffat mina kollegor häromveckan kan jag bara hålla med! De kommer att krossa felaktiga strategiska beslut direkt. Vilken tur.

Maria Mattsson Mähl

Maria Mattsson Mähl