Så lyckades jag med crowdfunding

1

Krönika Mitt företag är en framgångssaga! Efter en kampanj på crowdfundingsajten Funded by Me har Angela Hafströms glassfabrik numera 142 nya delägare, som satsat mellan 2 000 och 200 000 kronor i fabriken och dess tillväxt.

Angela Hafström
Angela Hafström

Mitt företag är numera en framgångssaga. I alla fall enligt crowdfundingportalen Funded By Me. De kallar oss en "successtory".

I höstas skrev jag en krönika om att vi var ett litet företag som behövde växa för att bli lönsamma. Jag berättade om hur vårt glassmärke hindrades från att växa genom att vi inte hade ekonomiska möjligheter att skaffa frysskåp som efterfrågades ute i matbutikerna, samt andra saker som krävs för att befästa ett varumärke. Samtidigt hade vi haft svårt att ta företagslån, våra siffror var inte tillräckligt positiva och bankerna var ovilliga att ta risker.

Responsen på krönikan var massiv. Jag introducerades till fenomenet crowdfunding och vi valde att lägga ut en kampanj på sajten Funded By Me. Under 45 dagar kunde för oss kända och okända personer välja att investera i cirka 18 procent av våra aktier.

Det var lite läskigt under den där kampanjen. Vissa dagar var bra dagar, andra dagar var fruktansvärda och det kändes som att kampanjen omöjligen kunde lyckas. Den sista veckan smällde det till. Det visade sig till slut att det var många som ville bli delägare. Vi fundade 101 procent de sista fem dagarna medan vi fundat 39 procent under de 40 första dagarna. Fenomenet kallas "överfunding".

I dag har företaget 142 helt nya delägare, som satsat mellan 2 000 och 200 000 kronor var på vår affärsidé. Det finns de som undrar om vi inte tycker det är konstigt att vårt företag har så många delägare. Tvärtom tycker vi att det är helt fantastiskt! Inte nog med att företaget fått ett tillskott på hundratusentals kronor. Vi har nu också 142 personer runt om i Sverige som varje gång de går in i en matbutik, gör det som ambassadörer och ägare av en glassfabrik.

Ni kan tänka er själva vilka positiva effekter det kan ha för vårt varumärke. Tillsammans är vi verkligen starkare. För handen på hjärtat – det är tack vare crowdfundingen och våra 142 nya delägare som Mormor Magdas Därproducerade Glass finns idag. Tack vare detta kan vi nu växa tillräckligt mycket, fortsätta att bidra till sysselsättningen och revolutionera glassmarknaden med riktig glass. Det är det som kallas en framgångssaga!

Krönikör: Angela Hafström

Samhällsmedborgare, åsiktsmaskin och glassfabrikör. Driver glassföretaget Mormor Magdas Därproducerade Glass.
Kontakta krönikören: angela@darproducerat.se.

Angela Hafström