Sälj inte på sociala medier

Krönika Tro inte att dina fans på Facbook, Twitter och Instagram omedelbart även ska bli betalande kunder. Det funkar inte så skriver Sofia Hagelin, serieentreprenör som driver modeföretaget Heart of Lovikka. Hon ger sina tre bästa tips till att öka försäljningen genom kännedom i sociala medier.

Sofia Hagelin

Sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram är sedan många år en del av vår vardag. Allt fler företagare satsar ambitiöst på att etablera sig digitalt, men efter ett tag blir många besvikna över att närvaron på exempelvis Facebook inte direkt leder till ökad försäljning. Jag tycker inte att det är konstigt. Människor hittar ofta till dig på Facebook av en tillfällighet. De är inte där för att aktivt leta efter produkter att köpa. Därför är de inte mottagliga för att handla av dig på Facebook. Men om du är autentisk, personlig och underhållande på sociala medier, så ökar lusten hos dina fans att köpa från dig när de väl öppnar plånboken. Så mina råd till dig är att tänka så här:

1) Satsa på att öka din kännedom på sociala medier. Försök skapa ett personligt tilltal som passar ditt varumärkes värderingar. Anordna tävlingar för att locka fler att börja följa din sida. Se på dina fans som potentiella kunder och bygg upp ett förtroende hos dem över tid.

2) Få sedan dina fans att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev. E-postmarknadsföring är fortfarande en av de mest väl fungerande kanalerna för att driva försäljning. Utarbeta strategier för hur du ska öka antalet som prenumererar på nyhetsbrevet. En mäklare kanske kan erbjuda en gratis pdf-guide till hur man ökar värdet på bostaden och en chokladtillverkare ett gratisprov i utbyte mot kundens e-postadress. Testa vilka erbjudanden som ger bäst konverteringsgrad. Mät och följ upp.

3) Utarbeta en plan för dina e-postutskick. Sälj inte i de tre första nyhetsbreven, utan bygg en relation och ett förtroende hos kunden. Första mejlet kan handla om varumärkets värderingar och er story. I andra mejlet kan ni presentera era produkter: hur/var de tillverkas, vilka material ni väljer och varför. I tredje mejlet kan ni berätta om priser ni har vunnit, fina artiklar som har skrivits om er och om kändisar som gillar ert märke. Först i fjärde mejlet kan det första erbjudandet dyka upp.

Det gäller att se hela kundcykeln från nya fans på Facebook, till prenumeranter på nyhetsbrev, till första köpet och sedan återköp. Det är en livscykel som tar tid och varje del måste fungera väl för att främja försäljningsutvecklingen. Det kräver en del planering och arbete för att komma igång, men betalar sig väl i långa loppet. Lycka till!

Krönikör: Sofia Hagelin

Serieentreprenör som driver designföretaget Heart of Lovikka, som skapar modernt mode inspirerat av sticktraditionen i byn Lovikka.
Kontakta krönikören: sofia@heartoflovikka.se.

Sofia Hagelin