"Våga tacka nej till uppdrag"

Gästkrönika Som nyföretagare får man ofta förfrågningar från uppdragsgivare som inte tillhör den kundkrets man tänkt sig. Det är svårt att veta hur man ska agera när man behöver få in pengar, men samtidigt måste bygga sitt varumärke. Men det är viktigt att våga tacka nej, skriver affärsrådgivaren och bloggaren Klara-Maria Mach.

Klara-Maria Mach

Som nyföretagare måste man snabbt finna marknadsandelar för att få en lönsam positionering. Många gånger leder det till dilemman; resurserna kanske inte räcker för att nå ut till den önskade marknaden eller så kommer det in ”fel” förfrågningar i början.

När jag började driva konceptet Entreprenörden fick jag förfrågningar från parter som inte tillhörde den målgrupp jag tänkt mig. Jag blev glad att mitt varumärke uppmärksammades, men det kändes inte rätt att tacka ja till samarbeten som inte tillhörde rätt kundkrets. Jag behövde bestämma mig för hur jag skulle agera. Å ena sidan behövde jag få in pengar för att kunna marknadsföra mig till rätt målgrupp, å andra sidan ville jag inte få fel stämpel från början.

Jag rådfrågade en vis stofil och fick tipset: ”en ny entreprenör måste alltid tacka nej till de uppdrag/projekt/arbeten som inte är knutna till varumärket”. Tipset känns rätt; Företag måste profilera sig tidigt för att börja etablera sitt namn i relevanta forum. Samtidigt undrar jag hur företag ska överleva om de inte börjar utföra uppdrag och får en inkomst? Entreprenörer måste visa upp sig, hur ska annars omgivningen veta att de finns?

Jag har många kontakter med unga entreprenörer, och jag vet att många blir väldigt stressade om de inte får ”rätt” projekt i början. Orsaken till problemet kan vara att erbjudandena är felpaketerade eller att entreprenören inte har nätverkat i relevanta kretsar. Samtidigt tror jag att entreprenörer måste gå på magkänsla och fråga sig; är detta rätt uppdrag för mig? Jag tycker inte att ett företag ska ta ett uppdrag bara för att, utan det måste kännas rätt. En entreprenör måste våga säga nej till ”fel” uppdrag för att visa att man tror på sig själv, sin idé och sitt företag. Jag ser det som en kvalitetsstämpel och en entreprenör som vågar göra det får stor respekt från min sida. Det bevisar att det finns en tanke bakom företaget och idén. Vågar man inte tacka nej till uppdrag måste man fråga sig om man verkligen tror på idén eller om pengar är viktigare.

Jag tror på min idé, men behövde pengar. Det gjorde att jag tackade nej till majoriteten av de uppdrag som inte kändes rätt, men ja till några få. De jag accepterade var kunder jag ville ha i mitt nätverk för framtida samarbeten. Jag har inga svar på vad som är bäst att göra i början, men står du bakom dina beslut och det känns rätt har du gjort rätt. Stå för den du är och vad du representerar, då kommer projekten rulla in!

Klara-Maria Mach

Klara-Maria Mach

Hängiven affärsrådgivare och föreläsare med en masterexamen i entreprenörskap som vill inspirera unga till entreprenörskap. Driver konceptet Entreprenörden, bloggar, föreläser och arrangerar temadagar och nätverksträffar för unga entreprenörer. Utsedd till en av Sveriges 103 mest lovade unga företagare av organisationen Företagarna.

Kontakta krönikören: klara-maria.mach@entreprenorden.se

Läs hennes blogg på www.entreprenorden.se