App för samtalsstöd snabbare väg till hjälp

Tamara Bernad, Caroline Rödén, Charlotte Sparre och Lisa Löfgren har grundat Sveriges första mobila tjänst för samtalsstöd för personer med ohälsa.
Foto: Marcus Rödén
Tamara Bernad, Caroline Rödén, Charlotte Sparre och Lisa Löfgren har grundat Sveriges första mobila tjänst för samtalsstöd för personer med ohälsa.

Nykläckt Kvartetten bakom samtalsstödsappen Bluecall är pionjärer i dubbel bemärkelse – både som entreprenörer och på den digitala vårdarenan.

– Psykisk ohälsa är ett av våra största samhällsproblem. Vi vill förkorta vägen till någon att prata med och göra det accepterat att söka stöd, säger Carolina Rödén, vd och en av grundarna.

Det var under universitetsstudierna i Lund och Uppsala som det första fröet till Bluecall såddes.

– Många i vår närhet mådde dåligt och var i behov av stöd i vardagen, men få sökte hjälp eftersom det var krångligt, tidskrävande och ofta kostsamt. Vi började skissa på olika idéer och lösningen blev en app för samtalsstöd, säger Caroline Rödén.

Hon och vännerna Lisa Löfgren, Charlotte Sparre och Tamara Bernad bildar ett starkt team där alla kompletterar varandra med utbildningar ibland annat datateknik, psykologi och marknadsekonomi.

– Vi har alla erfarenhet av att må dåligt och brinner för att det ska bli accepterat att be om hjälp.

Med sin affärsidé sällar de sig till raden av entreprenörer som drar nytta av kraften i delningsekonomin, där alla kan hjälpa alla. Den person som vill ha någon att prata med behöver bara ladda ned appen till sin telefon, registrera sig och sedan välja om de vill prata med en volontär eller med en person som är utbildad i samtalsstöd. Det sista valet kostar 100 kronor per halvtimme.

– Som användare är du alltid anonym och ringer tillgängliga stödpersoner direkt genom appen. Du kan läsa en kort presentation av personerna innan du ringer och betygsätter sedan ditt samtal för att säkra kvaliteten, säger Caroline Rödén.

En kvällskurs hos inkubatorn Sting ledde till att de i höstas antogs till inkubatorns acceleratorprogram. Efter ett och ett halvt år av produktutveckling lanserades Bluecall i september.

– Det har varit helt fantastiskt att få tillgång till all kompetens som finns på Sting. Förhoppningsvis har det hjälpt oss att parera de allra värsta fallgroparna.

I september lanserades appen Bluecall för operativsystemet IOS. Responsen har hittills varit positiv. I dag finns över 1 000 registrerade användare och över 300 volontärer och mentorer redo att svara på samtal.

– Digitaliseringen av vården är fortfarande i sin linda, vårt sikte är inställt på att bli en stor aktör inom e-hälsa. Hittills har vi satsat egna pengar och tagit lån från Almi, men nu vill vi gasa på för att ta marknadsandelar. Vi har haft en del möten med investerare under senare tid.

De har hunnit med att prisas i Business Challenge PwCs pris i socialt entreprenörskap. Utmaningen nu är att sprida ordet om appen. Tanken är att lansera ytterligare en nivå med utbildade och certifierade psykologer. Om två år ska de ha satt marknaden i Sverige och rikta blickarna mot andra länder.

Bluecall

Startår: 2016.
Grundare: Caroline Rödén, Lisa Löfgren, Tamara Bernad och Charlotte
Sparre.
Anställda: 5 personer.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi har erfarenheter av psykisk ohälsa och brinner för att så många som möjligt ska få det stöd de har rätt till.
  2. Vi är den enda tjänst just nu som erbjuder tillgängligt och anpassat samtalsstöd.
  3. Vi har kompetenser inom psykologi, apputveckling, marknadsföring, sälj och ekonomi.
PH