15 konkreta regelproblem

181

Regelkrångel På senare år har regelkrånglet ökat, inte minst på grund av flera nya regeringsförslag. Här är ett axplock av förslag och genomförda förändringar i stort och smått.

En djungel av jobbstöd
Mängder av olika åtgärder för att få in fler på arbetsmarknaden gör det svårt för arbetsgivare att hålla reda på vad som finns och när det passar. Dessutom krånglar de ständiga regeländringarna av arbetsgivaravgifterna till det.

Fler ska rapportera om hållbarhet
Från och med 2017 införs regler om att svenska företag ska upprätta en årlig hållbarhetsrapport. De nya reglerna uppskattas omfatta omkring 2 000 företag. Om man i stället lagt sig på EU-direktivets nivå hade runt 100 företag omfattats.

Årliga lönekartläggningar tillbaka
Från och med 1 januari 2017 återinförs årliga lönekartläggningar, vilket leder till ökad administration för företagen. Dessutom ändras kravet på skriftlig dokumentation vid lönekartläggningen till att omfatta arbetsgivare med minst tio anställda. I dag går gränsen vid 25 anställda.

Månadsrapportering per anställd
I höstbudgeten lade regeringen fram ett förslag om att arbetsgivare ska rapportera in varje anställds lön och skatt varje månad i stället för årsvis som dagens regler säger. Det ökar administrationen och arbetsbelastningen.

Reepalus krångliga vinsttak
Ilmar Reepalu har presenterat sin utredning om vinstbegränsning i företag verksamma inom välfärdssektorn. Metoden han har valt att beräkna godkänt vinstuttag på är komplicerad. Ett vinsttak skapar dessutom gränsdragningsproblem.

Förslag på nya 3:12-regler
De gamla reglerna är krångliga. Regeringens nya förslag kommer inte att göra det enklare, med ökad administration som följd.

Komplicerad kemikalieskatt
Den nya kemikalieskatten innebär ökad administration för att säkerställa att produkter inte innehåller ämnen på listan och för att få skatteavdrag.

Fler ska göra energikartläggning
Det blir svårt för företagen att avgöra om de omfattas av nya krav på att kartlägga energianvändningen. Dessutom omfattas fler företag än vad EU-direktivet säger, eftersom även små och medelstora företag som har ett stort moderbolag i ett annat land omfattas.

Ännu mer krångel vid upphandlingar
Från årsskiftet gäller nya regler för offentlig upphandling. Nytt är att utdrag ur belastningsregistret måste begäras i varje enskild upphandling för alla personer som företräder ett vinnande företag.

Utvidgat skydd mot diskriminering
I diskrimineringslagen omfattas i dag inte företag med färre än tio anställda av förbudet om bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Nu föreslås att det undantaget slopas.

Fler redovisningsregler
Regeringen ändrar årsredovisningslagen. Kravet på att upprätta rapporter om betalningar till myndigheter omfattar ytterligare fler än 5 000 företag än vad som föreslogs tidigare och vad som krävs i det ursprungliga EU-direktivet. Det är i definitionen av vad som menas med ”större företag” som regeringen går längre än vad EU-direktivet kräver.

Klent försök att lätta momsarbetet
För att minska den administrativa bördan för mindre företag vill regeringen att företag med en årlig omsättning under 30 000 kronor momsbefrias Det är betydligt lägre än omsättningsgränsen på motsvarande 100 000 kronor som EU satt för medlemsländerna. Dessutom har EU-kommissionen föreslagit att tröskelvärdet i direktivet ska höjas till 100 000 euro, det vill säga runt en miljon kronor.

Elskatt för industri
Fram till årsskiftet var det elbolagen som såg till att industriföretagare som är berättigade till lägre elskatt fick ett lägre pris. Nu slopas det. Tillverkningsföretagen tvingas i stället själva ansöka om återbetalning från Skatteverket.

Nya rutiner för assistansersättning
När Försäkringskassan ändrade sina rutiner så att assistansersättning betalas ut i efterskott istället för i förskott innebar skiftet stora problem för företagen i branschen. Dessutom var företagen tvungen att dokumentera på papper.

Bussbolag genomför id-kontroller
Den nya lagen om id-kontroller på tåg, färjor och bussar som kör över gränsen till Sverige infördes den 4 januari 2016. Transportföretagen ska kontrollera att samtliga passagerare har giltiga id-handlingar.

R

Redaktionen