Alla ämnen på en gång för 5:e klassare

60

Utbildning Lili Kappers mål är inte att förvandla sina femteklassare till företagare. Men likheterna mellan undervisningen och att driva företag är många. "Eleverna får identifiera ett problem, hitta en lösning och sälja in sin idé", säger Lili Kapper.

Bildtext: Lili Kapper är lärare för klass 5 på Klastorpsskolan i Stockholm. Hon uppmanar alla lärare att släppa taget om katedern och våga arbeta i ett kreativt kaos.” Att städa upp ett klassrum går ju faktiskt rätt fort, speciellt när man hjälps åt”, säger Lili Kapper
Foto: SÃREN ANDERSSON
Lili Kapper är lärare för klass 5 på Klastorpsskolan i Stockholm. Hon uppmanar alla lärare att släppa taget om katedern och våga arbeta i ett kreativt kaos.” Att städa upp ett klassrum går ju faktiskt rätt fort, speciellt när man hjälps åt”, säger Lili Kapper

Klassrummet för klass 5 på Klastorpsskolan på Kungsholmen i Stockholm kan närmast liknas vid en kreativ verkstad. I ett hörn snickrar några elever på en modell, i ett annat avslutar några elever sina matteuppgifter medan några diskuterar ett grupparbete. Det är vardag för Lili Kapper som arbetat 19 år som lärare. För sju år sedan kom hon i kontakt med entreprenörskap och entreprenöriellt lärande i och med ett teknikprojekt som trafikkontoret anordnade. Sedan dess är hon fast.

Tillsammans med sin kollega Claes Eriksson jobbar hon 100 procent ämnesintegrerat. Det entreprenöriella lärandet löper som en röd tråd genom undervisningen.

– Utmaningen är att hjälpa eleverna att se att deras idéer är viktiga, att de kan förverkliga dem, men att de måste kämpa för att nå till sitt mål. Jag brukar säga att jag lär dem att flyga och att det inte finns någon övre gräns för hur högt de kan ta sig, säger Lili Kapper.

Arbetssättet är tufft och utmanande och kräver ett hundraprocentigt engagemang från Lili Kapper och Claes Eriksson. Hon konstaterar att de inte är populära hos läromedelsföretagen. Att arbeta problembaserat utifrån teman krävs att eleverna tar sig ut ur klassrummet för att söka information på nätet, i tidningar och böcker men också besöka företag.

– Jag har lyckats hitta företag som kan hälsa på oss. Att leta efter företag tar tid, det skulle varit lättare om det fanns en infobank av entreprenörer som vill samarbeta med skolor.

Mycket tid läggs på att hitta metoder för att utmana alla elever – både de som behöver mer stöd och de som är självgående.

– I Sverige glömmer vi lätt bort de begåvade eleverna eftersom alla oftast ska arbeta på samma nivå. Men hemligheten med att få till ett bra arbetsklimat är just att anpassa undervisningen till elevens förutsättningar, säger Lili Kapper.

Inspirationen till arbetssättet har hon hämtat från projektet First League som är en ämnesövergripande tävling för ungdomar i åldern 10-16 år. Under åtta veckor ska eleverna utifrån ett tema bygga och programmera en robot, arbeta fram en lösning utifrån temat, marknadsföra sitt lag och skaffa sponsorer. Årets tema var världens matförsörjning. Lili Kappers klass fördjupade sig i äppelodlarnas vardag och de problem som de har.

– Uppfinningsrikedomen är enorm. Några elever uppfann ett beskärningsverktyg för äldre. En annan grupp utvecklade ett system, kopplat till mobilen, som varnar odlarna för djur som äter upp rötterna på äppelträden, säger Lili Kapper.

Projektet tar i princip aldrig slut för Lili Kapper. Hon byter bara tema och ångar vidare.

För de lärare som är vana att med traditionell undervisning utifrån läroböcker och en kateder ter sig kanske femteklassarnas klassrum som ett kaos.

– Mitt arbetssätt passar inte alla. Varje lärare måste hitta sitt sätt att närma sig entreprenöriellt lärande. Men en sak får man aldrig tumma på – man måste våga lita till elevernas förmåga.

Lilis sex tips till entreprenöriellt lärnade:
  1. Tro på eleverna och lyssna på deras åsikter.
  2. Ta er ut ur klassrummet och besök företag.
  3. Lär eleverna presentera sina idéer. Besök mässor för att få inspiration.
  4. Ordna debatter under trygga former där eleverna får prova sina åsikter.
  5. Genom att delta i tävlingar växer elevernas självförtroende.
  6. Prova att jobba ämnesintegrerat någon gång per termin.
PH