Allt du behöver läsa för att bli en bättre företagare

Läslista Det finns miljontals böcker om ledarskap och om att driva företag. Entreprenör har vadat genom detta träsk av litteratur åt dig. Och ger dig listan - de 9 böcker du någonsin behöver läsa för att bli en bättre företagare.

9 bästa böckerna för en entreprenör.
De 9 bästa böckerna för en entreprenör.

På shoppingsajten Amazon.com hittar man 799 621 titlar om man söker på ordet ”management”. Kvaliteten på dem, är som på det mesta. Det finns guldkorn och det finns skräp. Det finns roliga böcker och det finns tråkiga. En sak vet vi säkert – det finns ingen som läst dem alla och samtidigt klarat av att driva ett företag.

Därför har redaktionen skapat den ultimata topp-nio-listan över de viktigaste böckerna inom ledarskap, företagande, innovation, strategi, omvärldsförståelse och psykologi. Kort sagt, alla böcker du någonsin behöver läsa för att bli en bättre entreprenör, ledare och människa.

Att värdera böcker är förstås svårt. Olika människor har olika åsikter om hur de upplever en bok. Vår strategi har varit enkel – vi har frågat andra. Vi har konsulterat välkända affärsinstitutioner som Financial Times, Economist, New York Times, The Times och Wall Street Journal samt deras svenska och tyska motsvarigheter. Vi har intervjuat experter på ledarskap, utbildare och, inte minst, entreprenörer om vilka böcker de haft mest nytta av. Tack till alla som bidragit, inklusive entreprenörerna på e-postlistan PPlist.

Det visar sig att det finns tre länder vars moderna litteratur på området rekommenderas oftast. Det är USA, Storbritannien och Tyskland, i den ordningen. Det säger förstås en del om oss som gjorde researchen, men även en hel del om dem vi frågade. Inte en enda japansk bok dök upp, inte heller en enda på spanska som ursprungsspråk.

Trots denna omfattande research hade vi till slut över 40 böcker som ansågs ”bäst”. Så till slut tvingades vi läsa dem allihop själva, också.

Vi är säkra på att om du läser alla dessa nio böcker, kommer du att bli smartare och en bättre företagare, ledare – och antagligen en lite bättre människa. Vi inser att listan till stor del handlar om böcker som ska hjälpa just dig att bli bättre, inte i först hand hur du ska hjälpa dem du jobbar med att bli bättre. Det beror förstås på att ledarskap kommer inifrån. Skärp dig själv först, så kommer det andra sen…

Men. En viktig fråga är – hur får man andras texter att bli egen kunskap? Räcker det verkligen med att bara läsa en bok? Charlotte Silén vet. Hon är docent och lektor i medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet, utbildad lärare och har forskat mycket i lärandet:

– För lärare handlar det rent generellt att fundera över hur man väcker intresset att lära hos sina elever. Att måla upp situationer är då effektivt. Att visa ett val eleverna kan ställas inför och diskutera exakt vad de behöver kunna i den situationen. Då ökar motivationen att lära, förklarar Charlotte Silén.

På samma sätt kan man tänka när man vill förkovra sig på egen hand.

– Motivation handlar om att både bli nyfiken och intresserad, och sen att man ser att man har någon nytta av det. Har man som företagsledare ett behov av att veta eller lära sig något, så ser man ju till att lösa det behovet. Kanske läser man bara ett kapitel i en bok och så får man det man behöver för att gå vidare.

Motivationen är så pass viktig enligt Charlotte Silén att det är värt att i förväg verkligen ställa sig frågan: Vad är det jag vill få ut av denna bok? Med svaren på den frågan i minne, blir det lättare, både att lära sig och att eventuellt lägga undan boken ifall den inte kan leverera. En titt i innehållsförteckningen och sedan prova att läsa ett kapitel som verkar passa, är en bra början.

– Och när det gäller att jobba med anställda och få dem att vidareutbilda sig, finns några saker att tänka på. Som även gäller en själv. Det handlar om hur man lanserar och marknadsför. Att Entreprenör valt ut nio bra böcker, är ett sätt att väcka intresse. Det andra är att verkligen visa att det finns nyheter att hämta, att man kan lära sig något nytt. Och det tredje är att bli utmanad, på något sätt. Gärna i form av att måla upp utmanande situationer. Då ökar chansen att det blir ett bra utfall.

Enligt Charlotte Silén ger inspirationsböcker, där andra berättar hur de gjort, ofta egna idéer. De idéerna blir enklare att implementera, snarare än att plocka någon annans exakta formel.

– Ett annat bra tips är att man reflekterar i grupp över vad man behöver lära och diskutera under väg hur olika koncept, tips och idéer fungerar för just ens egen verksamhet. Kan man få det att bli ett ständigt pågående arbete, finns stora möjligheter att lyckas.

Nicklas Mattsson och Florian Conradi

Fotnot: Valde vi fel? Valde vi rätt? Borde vi inte skriva om böcker alls? Hör av dig till nicklas.mattsson@entreprenor.se

De 9 bästa böckerna för en entreprenör

Psykologi
Titel: Drivkraft: Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss (eng. Drive – The Surprising Truth About What Motivates Us).
Författare: Daniel H. Pink
Denna mycket ovanliga bok kommer få dig att tänka och inspirera dig till att agera.
Förlag: Bookhouse Editions
Pris: 191 kr på Bokus.com, 234 kr på Adlibris.

Strategi
Titel: Business Model Generation (den svenska översättningen heter också så).
Författare: A. Osterwalder & Y. Pigneur
En omfattande och illustrerad handbok för entreprenörer och företagsledare som vill skapa eller omforma sina affärsmodeller.
Förlag: Studentlitteratur AB
Pris: 298 kr på Bokus.com, 310 kr på Adlibris

Ekonomi & Politik
Titel: The World Is Flat – A brief History of the Twenty-First Century (endast eng.)
Författare: Thomas L. Friedman
Denna överväldigande bok dukar under för omfånget av dess ambition och ämnena den behandlar: globalisering och teknologi.
Förlag: Penguin Books
Pris: 113 kr på Bokus.com, 131 kr på Adlibris

Erfarenheter
Titel: Good To Great: Hur vanliga företag tar språnget till mästarklass (eng. Good To Great – Why Some Companies Make the Leap…and Others Don`t)
Författare: Jim Collins
Slutsatserna som presenteras i denna bok kommer att överraska många läsare och belysa nästan varje område inom managementstrategi och praktik.
Förlag: Bookhouse Editions
Pris: 255 kr på Bokus.com, 261 kr på Adlibris.

Trender
Titel: Den svarta svanen: Vad mycket osannolika händelser kan leda till (The Black Swan – The Impact of the Highly Improbable)
Författare: Nassim N. Taleb
Du kommer att få reda på varför väldigt betydande men oförutsebara händelser, så kallade Svarta Svanar, är underskattade.
Förlag: Pontes
Pris: 241 kr på Bokus.com, 230 kr på Adlibris

Management & Ledarskap
Titel: Management (endast engelska och tyska)
Författare: Peter F. Drucker
Lär av en av tidernas bästa managementtänkare. Den ultimata boken i ämnet är förstås också den tjockaste.
Förlag: HarperCollins Publishers
Pris: 120 kr på Bokus.com, 114 kr på Adlibris

Personlig utveckling
Titel: Känslans intelligens: Om att utveckla vår emotionella kapacitet för ett tryggare och mänskligare samhälle (eng. Emotional Intelligence – Why It Can Matter More Than IQ)
Författare: Daniel Goleman
Är din IQ ditt öde? Inte lika mycket som vi tror. Din intelligenskvot bidrar endast till 20 procent av din framgång i livet – resten av dina framsteg härstammar från känslans intelligens.
Förlag: Wahlström & Widstrand
Pris: 143 kr på Bokus.com

Klassiker
Titel: Sun Zis Krigskonst (eng. The Art of War, Sun Tzu)
Författare: Sun Tzu
Den vördnadsvärda kinesiska generalen förmedlar många lektioner i sin avhandling om krig. Korthugget, tänkvärt och en smula trist. Men en klassiker.
Förlag: Santérus Förlag (den svenska, den engelska är utgiven på hundratals förlag)
Pris: 55 kr på Bokus.com, 49 kr på Adlibris

Biografier
Titel: What Makes Great Leaders Great – Management Lessons from Icons Who Changed The World (endast eng.)
Författare: Frank Arnold
Lär dig bemästra de färdigheter som stora ledare använt för att nå största möjliga framgång.
Förlag: McGraw-Hill Professional
Pris. 154 kr på Bokus.com