Australiensisk leksakstillverkare blev årets bästa entreprenör

13

Vinnare Manny Stul från Australien utsågs sent på lördagskvällen till årets bästa entreprenör i tävlingen EY World Entrepreneur of the year. Leksakstillverkaren med rötter i Polen hade svårt att finna orden när han tackade för priset från scenen i Monte Carlo.

Manny Stul, årets World Entrepreneur of the year, håller i sitt pris ståendes framför en australiensisk flagga.
Foto: EY
"Jag hade valt mina fabriker mer noggrant i början", sade Manny Stul på frågan om han hade gjort något annorlunda när han ser tillbaka på sin företagarresa.
Presskonferens under World Entrepreneur of the year 2016
Mannu Stul applåderades av juryns ordförande Rebecca MacDonald under presskonferensen, som hölls efter att han mottagit priset.

Sedan 16 år tillbaka driver Manny Stul leksaksföretaget Moose Enterprise, som under hans ledning ökat försäljningen med över 7 000 procent och blivit det sjätte största leksaksföretaget i USA. Det enda företag utanför USA som har lyckats med det tidigare är LEGO. Moose säljer sina leksaker i över 80 länder och har gått från 10 till 200 anställda på 15 år. Förra året utsågs företagets koncept "Shopkins" till "Girl Toy of the Year" i en amerikansk leksakstävling.

Det var en enig jury som utsåg Manny Stul till världsmästare i entreprenörskap på finalen i Monte Carlo, sade juryns ordförande Rebecca MacDonald. Finalisterna bedöms på kriterierna entreprenörsanda, finansiella resultat, strategisk riktning, global påverkan, innovation samt personlig integritet och påverkan. Manny Stul tog hem priset i konkurrens med 55 entreprenörer från 50 länder. Sveriges kandidat Fabian Bengtsson från Netonnet Group fanns också på plats i Monte Carlo. (Läs en intervju med Fabian Bengtsson här.)

Manny Stuls stora sociala engagemang gjorde helt klart stort intryck på juryn. Att skänka minst tio procent av vinsten till välgörande ändamål tycker hanär självklart, och i sitt tacktal uppmuntrade han alla entreprenörer att göra samma sak.

Stuls föräldrar kom till Australien efter andra världskriget, efter att ha klarat sig levande från fångenskap i ett koncentrationsläger. När Manny Stul berättade om föräldrarnas bakgrund stockade sig rösten och han behövde ta flera pauser för att kunna fortsätta tala. Den fattiga uppväxten blev en grogrund för Manny Stuls drivkraft, berättade han under presskonferensen som hölls direkt efter att han mottog priset.

– Jag fick en stark vilja att lyckas, oavsett vad jag gjorde. Jag var bra på allting när jag växte upp, förutom i skolan, jag tyckte bara inte att skolan var rolig, sade Manny Stul.

I sitt tacktal hyllade Manny Stul sin son, som också är aktiv i företaget.

– Om man gör en lista på tio egenskaper som en bra son ska ha så har han alla tio. Han är mycket bättre än jag på många sätt. Hade han inte haft det som krävs hade han inte jobbat för mig, sade Manny Stul.

Hans krav på medarbetarna i företaget är höga, underströk han, och det är tack vare det han lyckats samla de bästa medarbetarna och lyckats hålla en så hög innovationsnivå i företaget.

– Om du har sensationellt duktiga medarbetare så attraherar de ännu fler duktiga personer och då kan fantastiska saker hända.

I början av sin företagarkarriär drev Manny Stul ett företag som sålde presentartiklar. Danska bestick gav honom idén och företaget som sålde skandinaviska prylar hette Skansen Giftware, döpt efter Skansen i Stockholm.

Att få delta i tävlingen EY World Entrepreneur of the year har varit en fantastisk upplevelse, konstaterade Manny Stul och sade att han tvingats ur sin bekvämlighetszon många gånger om.

– Jag gillar inte riktigt att socialisera och mingla, men här har jag gjort det och jag har lärt mig jättemycket, sade han.

Fakta

Tävlingen Entrepreneur Of the Year startades i USA 1986 av revisionsbolaget EY. Utmärkelsen delades ut i Sverige för första gången 1995.

Syftet med tävlingen är att hylla framgångsrika entreprenörer och skapa förebilder för andra att våga satsa på sin affärsidé.

Maja Cronstedt