Blogg och Twitter ger uppdrag till trafikkonsult

Hallå där... Christer Ljungberg, vd på Trivector, konsultföretaget som bland annat utvecklar hållbara och säkra trafiklösningar. Du har bloggat om miljö- och trafikfrågor sedan 2005 och är aktiv twittrare sedan ett par år.

Christer Ljungberg, vd på Trivector, konsultföretaget som bland annat utvecklar hållbara och säkra trafiklösningar.
Foto: Lars Lydig

På vilket sätt ger din närvaro i sociala medier affärsnytta för Trivector?
– Det hjälper till att bygga varumärket, inte bara mitt eget utan även företagets. Jag får mycket kommentarer och mejl kring det jag skriver om och det har lett till en himla massa föreläsningsuppdrag. Men jag kan också räkna upp en rad fall där det har lett till nya uppdrag för Trivector.

Hur går det till när du får ett uppdrag den vägen?
– Det kan till exempel hända att någon ställer en fråga kring något jag skrivit på bloggen eller på Twitter. Jag svarar och så diskuterar vi en stund, innan personen frågar ”är det sådant här ni jobbar med?”. Så kan det dra igång.

Du har valt att lägga din blogg fristående från företagets hemsida, varför?
– Det finns en poäng med att bloggen är självständig. Det ska inte bli en ren marknadsföringskanal, jag tror inte att folk skulle läsa på samma sätt då. Det ger mer trovärdighet.

Har du något tips till företagare som vill börja blogga/twittra?
– Man måste förstå att det inte är en traditionell marknadsföringskanal. Det går inte bara att börja sälja utan man måste våga vara lite personlig och bjuda på bra innehåll, dela med sig av sin kunskap. Man måste tycka att det är kul också, annars blir det inte bra.

Så att dra in fler uppdrag via sociala medier tar tid?
– Det är en process, det ramlar inte in uppdrag så fort du börjar twittra. Det är ett sätt att kommunicera med sina kunder och vi ser att det blir allt viktigare.

Maja Cronstedt