Bloggen drar kunder till Gekås

Försäljning Varuhuset Gekås Ullared använder företagsbloggen som ett viktigt verktyg i kommunikationen med kunderna. Flera gånger om dagen uppdateras bloggen med produktbilder och responsen är stor.
- Det ökar lusten att åka hit och att skriva upp ytterligare en sak på inköpslistan, säger marknadschefen Lise Hellström.

Lise Hellström, marknadschef på varuhuset Gekås i Ullared.
Foto: Picasa
Lise Hellström, marknadschef på varuhuset Gekås i Ullared.

Med över 100 000 unika artiklar i sortimentet, fyra och en halv miljoner besökare om året och en försäljning på över fyra miljarder kronor årligen är Gekås Ullared ingen vanlig butik. Det gigantiska varuhuset ligger i den lilla orten Ullared i Falkenbergs kommun och snittkunden reser 23 mil för att komma dit. Att Kanal 5 sänt fyra säsonger av reality-såpan Ullared har gjort företaget välkänt hos en stor del av svenska folket och skapat en slags kult kring varuhuset.

– Vi har väldigt engagerade kunder, riktiga ambassadörer. De har en relation till Gekås och den måste vi vårda, säger Lise Hellström.

Engagemanget visar sig inte minst i sociala medier, som på Facebook där varuhuset har 120 000 följare och där kommentarsfälten svämmar över av positiva utrop, frågor, kommentarer och diskussioner. Men det kunderna främst är intresserade av är produktsortimentet. Gekås Ullared annonserar aldrig, men för att ändå kunna ge smakprov på vad som finns att köpa startade företaget en blogg för fyra år sedan. Tre till fyra gånger per dag publiceras bilder på olika produkter och intresset är stort.

– Bloggen har 18 000-20 000 unika besökare varje dag och många går in flera gånger per dag, berättar Lise Hellström.

Två personer från marknadsavdelningen sköter bloggen, men rådgör alltid med en inköpare, innan de postar en produktbild för att säkerställa att varan inte är på väg att ta slut.

– Bloggredaktörerna rör sig mycket i varuhuset och har en bra känsla för vad kunderna är intresserade av. De är bra på att fota, det är viktigt. Vi har till och med byggt upp en liten fotostudio.

Men bidrar de sociala kanalerna till en ökad försäljning? Ett samband finns definitivt, menar Lise Hellström, även om man ännu inte kunnat mäta det på något bra sätt.

– Bloggen ökar antalet besök och antalet inköp. Till viss del tror jag att man kan öka den direkta försäljningen genom att använda sociala medier, men till största delen handlar det om att öka försäljningen på lång sikt genom varumärkesbyggande.

Gekås sex bästa bloggtips:
  1. Ta fram en policy som beskriver ungefär vilket innehållet ska vara på bloggen.
  2. Posta någorlunda regelbundet, det går inte att posta tre inlägg under en dag och sedan vara tyst i två veckor.
  3. När du postar inlägg, fråga dig om informationen du tänkt lägga ut är intressant och relevant för dina kunder. Våga sortera bort!
  4. Håll koll på flödet i kommentarsfältet så att det inte drar iväg åt fel håll.
  5. Kvantiteten läsare är inte det viktigaste. Det är viktigare att du når personer som verkligen är intresserade av ditt företag.
  6. Det finns mängder av personer som vill hjälpa till att sätta upp mål och strategier. Men det finns ingen som känner dina kunder lika bra som du, så var inte rädd för att lita på din egen känsla.
Maja Cronstedt