NYHET Publicerad

Bortom förslagslådan - så ökar du kreativiteten i ditt företag

ÖKA LÖNSAMHETEN En kreativ arbetsplats inte bara ökar lönsamheten utan även hälsan hos medarbetarna, visar ny forskning. Men vad är egentligen kreativitet och hur skapas den? Entreprenör har träffat toppcheferna Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn, Dan Landin, varumärkeschef på Coop, och Mari Gustafson, varuhuschef på Ikea, som alla lyckats öka kreativiteten på sina arbetsplatser.

kreativ_20130208_ny_ai
Farida Rasulzada, som forskar i kreativitet och är lektor vid Insititutet för psykologi vid Lunds Universitet.

Farida Rasulzada, som forskar i kreativitet och är lektor vid Insititutet för psykologi vid Lunds Universitet.

Foto: / SCANPIX"
Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn, som fyra år i rad utnämnts till Årets Gasellföretag av Dagens Industri.

Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn.

Mari Gustafson, varuhuschef på Ikea i Haparanda.

Mari Gustafson, varuhuschef på Ikea i Haparanda.

Dan Landin, varumärkeschef på Coop.

Dan Landin, varumärkeschef på Coop.

Visst låter det fint med kreativitet, det skriver nog de flesta företagsledningar under på. Men först ska budgeten igenom, bemanningen lösas och nya och gamla kunder underhållas. Kreativitet handlar om skapande och hör därför hemma på reklamavdelningen, tänker många företagsledningar i sitt stilla sinne. Men inget kunde vara mer gammaldags.

– Det får inte bli så att vissa avdelningar på en arbetsplats klassas som mer kreativa, utan hela företaget måste omfattas av arbetet. Det är fullt möjligt i alla organisationer och det är ledningen som sätter den kreativa agendan, säger Farida Rasulzada, som forskar i kreativitet och är lektor vid Insititutet för psykologi vid Lunds Universitet.

Rätt använd är den kreativa kraften hos medarbetarna ett företags allra största tillgång, anser hon.

– Den ska inte bara gälla produktionen och det dagliga arbetet utan även få blomma vad gäller affärsplaner, strategier, marknadsföring och försäljning. Det bör även finnas en administrativ kreativitet så att rutiner utvecklas mot ökad effektivitet, säger Farida Rasulzada.

Känt är att kreativitet och innovation bidrar till ekonomisk tillväxt. Det kan vara den som avgör om ett företag klarar sig i konkurrensen. Och den kan skydda mot förlusten av begåvningar och talanger, som tröttnar när de inte får gehör för sin idérikedom.

– Det har visat sig att en stor del av de kvalitativa bristerna beror på en avsaknad av motivation hos medarbetarna, vilket resulterar i en ökad kostnad för företaget, säger Farida Rasulzada.

De kreativa idéerna kan alltså handla om vad som helst - produkter, tjänster eller processer – men i kommersiell verksamhet gäller att de ska kunna omsättas i praktiken, så kallad implementerad kreativitet.

Annons

– Man hör ibland bittra människor som säger att de haft idéerna till olika framgångar, som Facebook. Men det är helt ointressant. Den stora grejen är att vara galen nog att genomföra idén, säger Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn, som fyra år i rad utnämnts till Årets Gasellföretag av Dagens Industri.

Inom affärer handlar kreativitet mycket om att förflytta sig framåt med lönsamhet, anser Stefan Engseth, vd-konsult, föreläsare och författare.

– För mina kunder gäller det att skapa nytt i rätt tid. Att ligga efter eller före sin tid är dyrt. Det handlar också om att ha ett ledarskap och en företagskultur som kan ta emot och hantera kreativitet, säger han.

Stefan Engseth har tagit det ovanliga greppet att studera hajars beteende för att förstå marknadens mekanismer. Under tre år har han studerat hajar och även dykt med dem i Sydafrika, vilket resulterade i hans omtalade bok ”Sharkonomics”.

– En del vänner tycker att jag låter lite cynisk när jag börjar resonera som hajar. Men hajarna gör bara det som fungerar för att de ska överleva. De är extremt kreativa på grund av att de inte har något annat val. De är alltid i ”trial and error-mode” medan företagen som fungerar stabilt inte prövar sig fram i tillräckligt hög grad, säger Stefan Engseth.

Vilket är då det största hotet mot ett företags kreativitet?

– Att kompetens inte belönas tillräckligt högt inom bolagen. Historien är mer belönande än framtiden för många företagsledare. Många fastnar i historien och kan inte tänka nytt, säger Stefan Engseth.

– Själv upplever jag att företag som jag arbetat på lyssnar mer på mig nu när jag är konsult än när jag var anställd, fortsätter han.

– Min definition av kreativitet är att göra något utöver det vanliga, säger Mio Svahn, butikschef på Coop Danderyd, som vunnit flera utmärkelser för sitt kreativa arbete.

I hans butik finns en förslagslåda, men till skillnad från i de allra flesta fall står den inte bara där för syns skull.

En dag fick Mio Svahn via förslagslådan höra att kundtoaletten var så tråkig. Det hade en kund skrivit på en lapp.

– Jag fick in meddelandet klockan 10.45 och då gav jag två tjejer som är väldigt pigga på att förnya uppdraget att på fyra timmar göra toaletten gästvänlig och barnsligt rolig, berättar han.

Sedan dokumenterade de toaletten och åkte hem till kunden och visade bilder på hur fin den blivit. De tackade för synpunkten, lämnade en bal toapapper och en tårta som belöning. Resultatet blev att den imponerade kunden tipsade lokaltidningen om tilltaget. Sedan kom många nya kunder som ville se den berömda toaletten.

– Vi blev utvalda till veckans hjälte och kanske fick de några kunder, eller gäster som jag kallar dem, att välja oss istället för konkurrenterna. Det handlar om att börja inifrån med personalen och sedan hänger kunderna på, säger Mio Svahn.

2012 fick Coop i Danderyd Arlas Guldko (matbranschens ”Oscar”) och 2011 blev butiken utnämnd till butikernas butik av Icanyheterna.

– Självklart har vi ramar och grundvärderingar men kreativiteten ska inte hindras med för mycket styrning. Jag uppmuntrar mina medarbetare att experimentera och testa saker. Det är viktigt för att butiken ska leva och må bra och för en glad och positiv arbetsmiljö.

Att kreativitet skapar en god och hälsosam arbetsmiljö bekräftas även av Farida Razulzadas forskning. Hennes avhandling baserar sig på enkäter och intervjuer med anställda på både små och stora företag samt kommunala verksamheter.

– På kreativa arbetsplatser rapporterar medarbetarna bättre hälsa och mindre stress. De känner ökat välbefinnande genom färre sömnstörningar och andra stressrelaterade symtom. Kreativiteten är en enorm tillgång, både för organisationen och för individen, säger Farida Rasulzada.

– Graden av kreativitet visar sig bland annat i hur mycket man accepterar risktaganden, även om de inte faller väl ut. En kreativ arbetsplats utmanar rådande normer och har ett uppmuntrande ledarskap som stöttar och skapar entusiasm.

I en ny delstudie har Farida Razulzada tittat närmare på vad som krävs av en kreativ ledare. Hon fann att de som lyckades bäst i detta avseende var chefer som är relations- och förändringsorienterade.

– Chefen är välvilligt inställd till att starta nya projekt och låter personalen ta risker och misslyckas samtidigt som nära relationer till medarbetarna prioriteras.

– Det behöver inte vara så dyrt egentligen. Man får skapa en kultur och förändrade attityder till kreativitet. Det här är inte en quick fix utan något som måste genomsyra alla delar av organisationen.

Mats Ögren Wanger

Så ökade jag kreativiteten på min arbetsplats:

Johan Ununger, vd Saltå Kvarn

Snart femtioåriga Saltå Kvarn, som tillverkar bröd och andra livsmedel, har blivit utnämnda till Årets Gasellföretag fyra år i rad.

– Kreativitet är att ha tilltro till sin intuition, som baseras på livserfarenheten. Har man levt i 56 år vet man inte alltid vilken källa ens idéer kommer ifrån -utbildningar, arbete eller ens nätverk, säger vd Johan Ununger som också betonar vikten av att omsätta idéerna i praktiken.

– Det är när idéerna är födda som det hårda arbetet börjar. Genomförandet är det i särklass svåraste. Att ta fram blixtlåset tog visst tio år efter det att man kommit på idén – det säger något!

Medan Entreprenör är på plats för att intervjua Johan Ununger passar han på att be om kommentarer om kreativitet bland sina 4 500 följare på twitter. Han lyser upp när han läser förslag som ”självständigt tänkande”, ”omvandla verkligheten till en ny form” och ”hållbara lösningar på utmaningar”. Däremot tror han inte på fokusgrupper eller konsulter.

– Steve Jobs sa ”är det någon som säger fokusgrupp här på Apple så får han sparken”. Alla våra konkurrenter har fokusgrupper eller med andra ord ”jasägare”. Att ta in dyra konsulter för att komma fram till vad kunden vill höra är ett tecken på dåligt självförtroende. Vi gör det vi själva tror på, säger Johan Ununger.

Hur jobbar ni för att bevara kreativiteten?

– Den sista tiden har vi fått använda vår kreativitet för att hitta sätt att spara kostnader, ett vardagsslit. Men ambitionen är att skapa ett klimat där man vågar göra saker. Tydlig delegering och tydligt ansvar. Att inte söka syndabockar när något går galet. Är man livrädd för att få på nöten vågar man inte ta ut svängarna.

Simon Lönsted, som är anställd vid Saltå Kvarns konceptbutik på Söder i Stockholm, skriver gärna under på att företaget har ett kreativt klimat.

– Idéerna jag får lägger jag ut på Yammer, vårt interna Facebook. Till exempel så är det många kunder som är glutenallergiker nuförtiden. Jag testade idén om ett nytt brödrecept baserat på dinkelmjöl och rostad havre på ledningen via Yammer. Det resulterade i det ”nya snälla brödet” som är glutenfritt, berättar Simon Lönsted.

– Företagen kan tjäna mycket på ett verktyg som Yammer. Då kan även en nyanställd få gehör och respons på sina idéer från ledningen. Den lille mannen blir sedd och bekräftad av de stora hajarna, säger han och får medhåll av Johan Ununger:

– Yammer är ett digitalt verktyg för oss att kunna utveckla och bevara kreativiteten. Det gör det roligare att gå till jobbet och lättare för oss att behålla våra begåvningar. Ledningen förväntas följa alla inlägg som görs, annars har de inte gjort sitt jobb!

Så ökade jag kreativiteten på min arbetsplats:

Mari Gustafson, varuhuschef på Ikea i Haparanda

Mari Gustafson började på Ikea som sextonåring – nu är hon varuhuschef i Haparanda Torneå och kreativitet är ett av hennes viktigaste mål med ledarskapet.

– Jag vill släppa medarbetarna fria. När de frågar: hur ska jag göra nu? Då kontrar jag: vad tycker du själv? Medarbetaren har ofta en tanke men vill ha bekräftelse på att den är rätt, säger hon.

På Ikea arbetar ledning och medarbetare efter begreppet ”unleash the potential”. Med det menas att en medarbetare inte behöver vara färdigutbildad eller ha uppvisad kompetens för att få en ansvarsuppgift, de tillåts att växa med den.

Hennes ledarstil är att uppmuntra medarbetarna. De tillåts att prova sig fram och blir det fel så gör man om. Internt finns en förslagslåda där man kommer med sina idéer.

– Vi vill inte ha någon ”felrädsla”, det kan hämma utvecklingen. Viljan att lyckas måste vara större än rädslan att misslyckas. Vi måste våga tänka annorlunda idag än vad vi gjorde igår.

Mari Gustafson brukar på skoj utvisa den som är negativ till en idé på möten i 30 sekunder.

– Att bevara kreativiteten är ännu viktigare när det är tuffa tider. Då får man vara kreativ när det gäller bemanning och schemaläggning. Det kan vara att fler medarbetare lär sig fler sortimentsområden så att flexibiliteten ökar i organisationen, säger hon.

Så ökade jag kreativiteten på min arbetsplats:

Dan Landin, varumärkeschef på Coop

– För mig står kreativitet för något som är nytt och relevant. Det räcker inte med att vara påhittig – i en kommersiell verksamhet ska den även leda till resultat, säger Dan Landin, före detta reklamman som sedan ett år är Coops nya varumärkeschef.

Som historiska exempel på innovationer som varit nya, omvälvande och funktionella nämner han att Coop var bland de första i världen med egna märkesvaror (alla minns väl ”blåvitt”?), var först i Sverige med snabbköp och tidiga med självscanning. Och nu är tiden inne för nya kreativa språng, menar Dan Landin:

– Det kommer att ställas mycket högre krav på kreativitet i vår bransch för att sälja. Kunden vill ha en upplevelse när man konsumerar och vill dra på smilbanden. Man är van vid ständiga förbättringar, säger han. Den som flyttar fram positionerna och blir duktig på att vara emotionell blir vinnare. Mat är upplevelse och livsstil. Men vi som säljer maten är fortfarande fast i det funktionella.

Under reklambyråtiden hände det att kunderna blev trötta när Dan Landin pratade för mycket i termer av kreativitet. Men för honom är det samma sak som produktivitet.

– Kreativiteten påverkar försäljningen. Den utgör en hävstång för din investering. Det kanske kostar lite mer att bygga en kreativ butik men om det leder till en behaglig butiksupplevelse är det värt det. En nöjdare kund är en lönsammare kund. Att tänka nytt och relevant är otroligt bra för affärerna.

Hur jobbar ni med kreativitet på Coop?

– Vi har en hel del att förbättra där och har inlett en stor intern process. En utmaning är att tänka ”ja” istället för att direkt avfärda. Det ska inte spela någon roll vilken titel man har på visitkortet så länge ens kreativitet har ett kommersiellt syfte.

Detta utmärker ett kreativt företag:
  • Kreativa idéer uppmuntras av ledningen
  • Medarbetarna vågar ta initiativ även om resultatet är ovisst
  • Att misslyckas är tillåtet
  • Det finns plats för skratt
  • En lyssnande chef
  • Tid att tänka ut nya idéer
  • Kreativt samarbete stöds av ledningen

Hur kreativ är din arbetsplats?

Gör forskaren Farida Rasulzada test

Elva tips - så blir du mer kreativ:
  1. Anställ olikheter, inte likheter med vad ni är idag
  2. Tryck på fel våning i hissen redan idag och besök en annan avdelning
  3. Byt almanackor med varandra på kontoret
  4. Ta med barnen till kontoret
  5. Bjud in era kunder tidigt i projekt
  6. Bjud in vem som helst från gatan till nästa möte
  7. Korsbefrukta olika kompetenser i alla möten, t ex säljare och marknadsförare
  8. Byt miljö för era möten. Varför inte ett dagis?
  9. Skapa och sök obalans på marknaden. Stå på ett ben på mötet
  10. Använd ett enkelt språk. En bra idé håller bättre med enkelhet
  11. Gör mer än vad som står på listan!

Källa: DetectiveMarketing.com

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.