Branschen där spott, våld och dödshot är vardag

video spelare

687

Entreprenör Branschen är en väg in på arbetsmarknaden för unga, men har utvecklats till något annat. ”Det är ju helt sjukt att man på något sätt får vänja sig vid att bli mordhotad, spottad i ansiktet och lära sig hur man ska undvika att få en snyting”, säger chefen Linda Gunnarsson.

Den senaste gången var två ”påtända killar i 25-årsåldern” i butiken och försökte smita ut med varor. När Micaela Hinders, butiksanställd på Hemköp i Skanstull, på Södermalm i Stockholm, frågade om de hade glömt att betala började de slita av sig kläderna och skrika på henne och hennes kollegor.

– Efter en sådan händelse blir man väldigt skakig. Och man ifrågasätter om det är värt att ta en sådan här konfrontation, säger hon.

Stölder och snatterier ökar för de svenska handlarna. Och hot och trakasserier mot personalen ökar. Det visar den senaste trygghetsbarometern från branschorganisationen Svensk Handel.

Hemköp i Skanstull utsätts för kriminalitet dagligen, menar butikschefen Linda Gunnarsson. 

– Det är bland annat ligor som rensar köttdisken, chokladhyllan och stjäl deodoranter, tandkräm, egentligen allt som går att sälja vidare, säger hon.

– Det är ju helt sjukt att man på något sätt får vänja sig vid att bli mordhotad, spottad i ansiktet och lära sig hur man ska undvika att få en snyting – bara för att man jobbar i handeln.

Många är aggressiva och har vapen, berättar hon vidare.

– Förekommer hot, då tar vi faktiskt inte ens fast dem. Det är inte värt det. Men har vi butikskontrollanter eller väktare på plats så tar de fast dem och ringer polisen.

Vad händer med de personerna sen?

– Ingenting. De kommer tillbaka.

Som många andra livsmedelsbutiker har Hemköp i Skanstull en hög personalomsättning och många unga. Utöver arbetsuppgifterna måste nyanställda vara beredda på hur de hanterar hot och trakasserier.

– De ska veta var alla larm knappar finns, veta hur de ska agera i läget. Vill man inte konfrontera en snattare så behöver man inte. Det finns alltid någon i butiken som har mer erfarenhet av sådana situationer.

– De ska också veta hur man gör ett utrop. Vi har utrop som går till alla i butiken och då ska alla snabbt ta sig till den personen som gjort utropet och backa upp. 

Ska det vara såhär?

– Nej, verkligen inte. Det är skit helt enkelt.

Situationen för Sveriges handlare är värre än någonsin, menar Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

– Hos våra medlemmar finns det en frustration som är värre än någonsin och vi ser inte bara en ökning av stölder utan även hot och våld mot anställda, säger han.

Han menar att trots att det finns en tydlig trend med en ökad brottslighet mot butiker finns det även en minskning i antalet anmälningar.

– När vi frågar våra medlemmar varför de inte anmäler svarar de unisont att de helt enkelt har gett upp. De har redan anmält 10-,20-, 30-tals brott och inget har lett till något form av åtal vilket såklart skapar en form av uppgivenhet.

Hur ser ni på det?

– Det är oerhört problematiskt. Inte bara att det urholkar förtroendet för rättsväsendet utan även att det ger en missvisande bild av situationen. Förlitar man sig på den officiella statistiken så är den väldigt missvisande.

För att motverka utvecklingen måste förtroendet för rättsväsendet återupprättas, menar Per Geijer.

– Polisen måste finnas på plats. Vi vill bland annat se tillträdesförbud och kortare processtider, säger han och fortsätter:

– Det här är inte något som är helt specifikt för handeln som bransch, utan det är bredare. Det är ett samhällsproblem.

Urban Ermling