De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

Almedalen Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.

Vinnarna av årets tillväxtbolag och årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
Foto: Pressfoto/Serendipity Challenge
Vinnarna av årets tillväxtbolag och årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.

Under Almedalsveckan delades priser ut i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge. De stora vinnarna blev Sprinklebit och SaltX.

Sprinklebit, som har en användargenererad plattform som ger investerartips och analys av sannolikheten för en akties upp- eller nedgång, fick priset årets tillväxtbolag.

SaltX, som har en patenterad teknologi som bidrar till utvecklingen av förnyelsebar energi, fick priset årets startup.

I år var det närmare 400 bidrag som deltog i tävlingen. De verkar bland annat inom branscher som VR, medicinteknik, e-hälsa, miljöteknik och fintech.

I juryns motivering för vinnaren av årets startup, Sprinklebit, går att läsa: ”Med en unik och skalbar plattform ges både amatörer och professionella aggregerad prediktiv data på aktiekurser liksom möjlighet till aktiehandel. De har fått godkännande av amerikanska finansinspektionen och redan bevisat att de har förutsättningar och kapacitet för fortsatt tillväxt.”

I juryns motivering för vinnaren av årets tillväxtbolag, SaltX, går att läsa: ”Med sin unika teknologi är bolaget med och bidrar till en hållbar utveckling inom energilagring och samtidigt adresserar en av vår tids globala utmaningar. Bolaget använder sig av en billig och naturlig råvara och är väl rustade för den globala marknaden.”

Förutom utnämnandet av årets startupbolag och årets tillväxtbolag fick SaltX industrins pris, Coala Life fick Nordeas partnerpris och Prindit fick publikens pris, som utsågs av besökare på techarenan.

R