NYHET Publicerad

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Grafik över Sveriges export, varor och tjänster.
Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Sedan finanskrisen 2008 har det gått ganska trögt för svensk export, men nu är efterfrågan på väg upp. Eftersom Sverige är så starkt beroende av sin utrikeshandel ger det även ett uppsving för svensk ekonomi generellt. Business Swedens senaste exportchefsindex visar att merparten av företagen ser positivt på exportutvecklingen det närmaste kvartalet. Det gäller efterfrågan från alla regioner i världen.

– De två senaste kvartalen ser jättebra ut för Sverige och indikatorerna talar för en ännu större efterfrågan på svenska varor och tjänster. Framför allt väntas den öka i Europa, som är vår absolut viktigaste marknad, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Nästan 70 procent av svensk export går till Europa, men även om efterfrågan ökar där, så finns den största potentialen längre bort, inte minst i Asien där en ung urban medelklass snabbt växer fram, enligt Lena Sellgren.

Sammanlagt står exporten för hela 45 procent av Sveriges BNP, att jämföra med till exempel USA, där den utgör 15 procent av BNP.

Varor står fortfarande för den största delen av svensk export, men tjänsteexporten ökar snabbt och spås utgöra en allt större andel framöver.

– I Sverige är vi bra på att knyta kringtjänster och system till våra varor. När det blir mer handel i data och information än i fysiska varor ökar sysselsättningen i tjänstesektorn, säger Lena Sellgren.

Samtidigt finns det en tendens till att svenska företag bygger upp egna ekosystem utomlands.

– Det är positivt att företagen följer med sina kunder ut i världen och skapar nya affärer. Men eftersom länderna, där svenska företag etablerar sig, vill att en andel av arbetskraften är inhemsk blir det ingen export och jobben skapas inte i Sverige.

Men det går ju heller inte att stoppa svenska företag från att växa utomlands, framhåller Lena Sellgren.  

– Fast då blir det extra viktigt att Sverige också är intressant för utländska direktinvesteringar, till exempel genom forskningssamarbeten som utgår från Sverige. Då får vi export på det viset i stället.

När det gäller världshandeln så ökade den kraftigt, med i genomsnitt åtta procent per år, från mitten av 1990-talet och fram till finanskrisen. Det berodde bland annat på avreglering av kapitalmarknaden, handelsliberalisering och många stora infrastruktursatsningar.

Sedan finanskrisen har världshandelns tillväxt legat på ett par procent per år. Men nu ökar den något och många länder har reviderat sina tillväxtprognoser till en nivå som ligger högre än på länge. 

– Efterfrågan är lite starkare och den fortsatta återhämtningen gynnar handeln. Dessutom verkar råvarupriserna ha bottnat ur och när de går upp igen får det en positiv effekt, säger Lena Sellgren.     

I ett bredare perspektiv är världshandeln dock inne i en strukturell omvandling som talar för att den inte kommer upp i den höga tillväxttakt som före finanskrisen. En stor förändring är att tjänstehandeln utgör en allt större del av handeln och att fysisk handel i större utsträckning ersätts av handel i data och information. En annan är att oljepriset troligtvis stannar på en lägre nivå än före krisen, enligt Lena Sellgren.

– Hållbarhet är framtiden. Många ekonomier som är beroende av oljan måste ställa om sina ekonomier. Det kostar i form av minskad tillväxt och svagare efterfrågan, och håller tillbaka handeln, säger hon.

Att Donald Trump nu är USA:s president har dessutom medfört att det inte händer någonting när det gäller förhandlingarna om ett handelsavtal mellan USA och EU, TTIP, och att USA dessutom ställt sig utanför det asiatiska handelsavtalet TPP.

– I dagsläget har exportmöjligheterna inte blivit sämre för svenska företag, men de politiska vindarna blåser åt fel håll. Att handelsliberaliseringen avstannar gör att företagen går miste om en potentiell exportökning, säger Lena Sellgren.

Hur mycket svenska företag påverkas beror på om USA verkligen kommer att gå mot en ökad protektionism eller om de tendenserna avstannar.

– Att stänga gränserna och skydda sin inhemska industri gör det dyrare för konsumenterna och då kommer det att uppstå ett missnöje som måste hanteras, säger hon.  

Även Brexit, Storbritanniens kommande utträde ur EU, påverkar svensk export. Storbritannien är världens femte största ekonomi och ett av Sveriges största exportländer för tjänster.

– Det är allvarligt för alla. I och med att landet inte bara lämnar EU utan även den inre marknaden kan det bara bli sämre. Brexit är ett uppvaknande för de kvarvarande länderna i EU, som nu måste ta ett nytt grepp på handelsfrågorna.

När Storbritannien inte längre är en del av tullunionen ökar administrationen och det blir mer komplicerat att anställa personal. Tyngst blir bördan för små och medelstora företag och det är där exporten dämpas mest, enligt Lena Sellgren.

Business Sweden frågade i december svenska dotterbolag i Storbritannien om de kommer att skala upp eller ner sin verksamhet i landet och 15 procent svarade att de kommer att dra ner där och skala upp någon annanstans.

– Framför allt tittar de i Asien, men även i USA, Sverige och övriga Europa.

Trots Brexits negativa effekt generellt på handeln är Lena Sellgren övertygad om att svenska konkurrenskraftiga företag fortsätter att handla med Storbritannien. Efterfrågan finns kvar och ekonomin går bra.

– Svenska företag som har sin slutkund på den brittiska marknaden stannar. Men de som valt Storbritannien främst på grund av språket och att det är en stor marknad, men som har slutkunden i ett annat EU-land, överväger sannolikt att nyinvestera eller skala upp utanför Storbritannien.

Många länder kommer att konkurrera om dessa ökade investeringar, även Sverige, och Lena Sellgren tror att vi får se en omlokalisering av företag inom Europa.

– Brexit skapar stora möjligheter och då är det viktigt att visa upp vad vi är bra på och vad vi kan erbjuda i Sverige.

Därför är det nu extra betydelsefullt att regeringen fokuserar på det svenska näringslivet och att se till att det finns stabila spelregler, betonar hon.

– Det är det viktigaste för företagen. Om de ska kunna internationalisera måste Sverige ha konkurrenskraftiga skatter, en fungerande bostadsmarknad och bra infrastruktur. Dessa faktorer måste också finnas för att Sverige ska vara attraktivt för utländska företag.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.