NYHET Publicerad

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Grafik över Sveriges export, varor och tjänster.
Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Sedan finanskrisen 2008 har det gått ganska trögt för svensk export, men nu är efterfrågan på väg upp. Eftersom Sverige är så starkt beroende av sin utrikeshandel ger det även ett uppsving för svensk ekonomi generellt. Business Swedens senaste exportchefsindex visar att merparten av företagen ser positivt på exportutvecklingen det närmaste kvartalet. Det gäller efterfrågan från alla regioner i världen.

– De två senaste kvartalen ser jättebra ut för Sverige och indikatorerna talar för en ännu större efterfrågan på svenska varor och tjänster. Framför allt väntas den öka i Europa, som är vår absolut viktigaste marknad, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Nästan 70 procent av svensk export går till Europa, men även om efterfrågan ökar där, så finns den största potentialen längre bort, inte minst i Asien där en ung urban medelklass snabbt växer fram, enligt Lena Sellgren.

Sammanlagt står exporten för hela 45 procent av Sveriges BNP, att jämföra med till exempel USA, där den utgör 15 procent av BNP.

Varor står fortfarande för den största delen av svensk export, men tjänsteexporten ökar snabbt och spås utgöra en allt större andel framöver.

– I Sverige är vi bra på att knyta kringtjänster och system till våra varor. När det blir mer handel i data och information än i fysiska varor ökar sysselsättningen i tjänstesektorn, säger Lena Sellgren.

Samtidigt finns det en tendens till att svenska företag bygger upp egna ekosystem utomlands.

– Det är positivt att företagen följer med sina kunder ut i världen och skapar nya affärer. Men eftersom länderna, där svenska företag etablerar sig, vill att en andel av arbetskraften är inhemsk blir det ingen export och jobben skapas inte i Sverige.

Men det går ju heller inte att stoppa svenska företag från att växa utomlands, framhåller Lena Sellgren.  

– Fast då blir det extra viktigt att Sverige också är intressant för utländska direktinvesteringar, till exempel genom forskningssamarbeten som utgår från Sverige. Då får vi export på det viset i stället.

När det gäller världshandeln så ökade den kraftigt, med i genomsnitt åtta procent per år, från mitten av 1990-talet och fram till finanskrisen. Det berodde bland annat på avreglering av kapitalmarknaden, handelsliberalisering och många stora infrastruktursatsningar.

Sedan finanskrisen har världshandelns tillväxt legat på ett par procent per år. Men nu ökar den något och många länder har reviderat sina tillväxtprognoser till en nivå som ligger högre än på länge. 

– Efterfrågan är lite starkare och den fortsatta återhämtningen gynnar handeln. Dessutom verkar råvarupriserna ha bottnat ur och när de går upp igen får det en positiv effekt, säger Lena Sellgren.     

I ett bredare perspektiv är världshandeln dock inne i en strukturell omvandling som talar för att den inte kommer upp i den höga tillväxttakt som före finanskrisen. En stor förändring är att tjänstehandeln utgör en allt större del av handeln och att fysisk handel i större utsträckning ersätts av handel i data och information. En annan är att oljepriset troligtvis stannar på en lägre nivå än före krisen, enligt Lena Sellgren.

– Hållbarhet är framtiden. Många ekonomier som är beroende av oljan måste ställa om sina ekonomier. Det kostar i form av minskad tillväxt och svagare efterfrågan, och håller tillbaka handeln, säger hon.

Att Donald Trump nu är USA:s president har dessutom medfört att det inte händer någonting när det gäller förhandlingarna om ett handelsavtal mellan USA och EU, TTIP, och att USA dessutom ställt sig utanför det asiatiska handelsavtalet TPP.

– I dagsläget har exportmöjligheterna inte blivit sämre för svenska företag, men de politiska vindarna blåser åt fel håll. Att handelsliberaliseringen avstannar gör att företagen går miste om en potentiell exportökning, säger Lena Sellgren.

Hur mycket svenska företag påverkas beror på om USA verkligen kommer att gå mot en ökad protektionism eller om de tendenserna avstannar.

– Att stänga gränserna och skydda sin inhemska industri gör det dyrare för konsumenterna och då kommer det att uppstå ett missnöje som måste hanteras, säger hon.  

Även Brexit, Storbritanniens kommande utträde ur EU, påverkar svensk export. Storbritannien är världens femte största ekonomi och ett av Sveriges största exportländer för tjänster.

– Det är allvarligt för alla. I och med att landet inte bara lämnar EU utan även den inre marknaden kan det bara bli sämre. Brexit är ett uppvaknande för de kvarvarande länderna i EU, som nu måste ta ett nytt grepp på handelsfrågorna.

När Storbritannien inte längre är en del av tullunionen ökar administrationen och det blir mer komplicerat att anställa personal. Tyngst blir bördan för små och medelstora företag och det är där exporten dämpas mest, enligt Lena Sellgren.

Business Sweden frågade i december svenska dotterbolag i Storbritannien om de kommer att skala upp eller ner sin verksamhet i landet och 15 procent svarade att de kommer att dra ner där och skala upp någon annanstans.

– Framför allt tittar de i Asien, men även i USA, Sverige och övriga Europa.

Trots Brexits negativa effekt generellt på handeln är Lena Sellgren övertygad om att svenska konkurrenskraftiga företag fortsätter att handla med Storbritannien. Efterfrågan finns kvar och ekonomin går bra.

– Svenska företag som har sin slutkund på den brittiska marknaden stannar. Men de som valt Storbritannien främst på grund av språket och att det är en stor marknad, men som har slutkunden i ett annat EU-land, överväger sannolikt att nyinvestera eller skala upp utanför Storbritannien.

Många länder kommer att konkurrera om dessa ökade investeringar, även Sverige, och Lena Sellgren tror att vi får se en omlokalisering av företag inom Europa.

– Brexit skapar stora möjligheter och då är det viktigt att visa upp vad vi är bra på och vad vi kan erbjuda i Sverige.

Därför är det nu extra betydelsefullt att regeringen fokuserar på det svenska näringslivet och att se till att det finns stabila spelregler, betonar hon.

– Det är det viktigaste för företagen. Om de ska kunna internationalisera måste Sverige ha konkurrenskraftiga skatter, en fungerande bostadsmarknad och bra infrastruktur. Dessa faktorer måste också finnas för att Sverige ska vara attraktivt för utländska företag.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.