"Det går inte att driva företag med dessa förutsättningar"

Anneli Rådesjö
Foto: LINN MALMÉN / TT
Anneli Rådesjö, har lyckats hålla nere priset på dagenslunch på Karlskoga Wärdshus i flera år. Blir dubbelstötten verklighet måste de höja priserna samtidigt som de måste avskeda personal. ”Jag tycker det är snobberi av Socialdemokraterna; våra mest lågavlönade kunder kommer inte ha råd att äta hos oss längre”, säger hon.

Val 2014 Fördubblad restaurangmoms och höjd arbetsgivaravgift för unga väntar förmodligen värdshusägaren Anneli Rådesjö vid ett regeringsskifte i höst. Hon är rädd att dubbelstöten blir dödsstöten för Karlskogas Wärdshus. "Jag kan inte se att vi driver restaurangen vidare om fem år om reformerna blir verklighet", säger hon.

Dubbelstöten

Sedan 21 år tillbaka driver Anneli Rådesjö och hennes man Micke Rådesjö Karlskoga Wärdshus, beläget ett stenkast från E 18. De har lagt ned mycket tid och pengar på att utveckla konferensverksamheten och förvandla restaurangen till vad hon beskriver som ett mysigt ställe med gott rykte och många stamgäster. Hon konstaterar att de gärna hade ägt och utvecklat hotellet som ligger precis bredvid.

– Eftersom hotellet inte är till salu är lunchserveringen oerhört viktig för oss. Det är vår bas. På landsorten har vi inga dropp-in-gäster, vilket gör att vi har väldigt få timmar på oss att sälja vår mat, säger Anneli Rådesjö.

Vinstmarginalen är liten. När momsen på restaurangmat halverades för två år sedan blev det ett lyft Karlskoga Wärdshus. Anneli berättar om de plötsligt kunde anställa en person på heltid.

Men trots att reformen frigjorde tid arbetar paret fortfarande mellan 70-80 timmar i veckan. Men de sena kvällarna i restaurangen har bytts ut mot mer affärsutvecklande sysslor som marknadsföring och nätverkande.

Årets riksdagsval ligger dock som ett stort orosmoln över värdshuset, vilket fått Annelie Rådesjö, att engagera sig i kampanjen ”Dubbelstötten” som drivs av Visita, besöksnäringens arbetsgivarorganisation.  Kampanjnamnet syftar på att S och V vill fördubbla restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga till förmån för stärkt utbildning och ungdomskontrakt om de kommer till makten i höst. MP vill inte höja restaurangmomsen men väl arbetsgivaravgifterna för unga.  

– Visita har räknat ut att nettomarginalen för ett restaurangföretag i vår storlek ligger på tre procent. Om däremot dubbelstötten slår igenom kommer den att ligga på minus 4,9 procent.

– Siffrorna talar sitt eget språk. Det går inte att driva företag med dessa förutsättningar. Vi skulle behöva dra ned på personalstyrkan, vilket i sig är en ohållbar situation eftersom jag och min man redan jobbar så mycket och inte blir yngre direkt, säger hon.

Sedan flera år tillbaka har de ett samarbete med Stiftelsen Activa där de erbjuder folk med funktionsnedsättning praktik i restaurangen.

– Vi brinner för att hjälpa människor som inte har samma villkor i samhället. Restaurangbranschen är en bra första ingång till arbetslivet. Unga får en fostran i att ta ansvar, en slags arbetsfostran för att sedan gå vidare i sitt yrkesliv.

Idag har de tre anställda, vid arbetstoppar tar de in extra personal, de flesta ungdomar som går i skolan. Med dubblerad arbetsavgift för ungdomar under 24 år kommer även de att bli färre på värdshuset.

– Jag förstår inte hur sossarna resonerar när de vill dubblera just denna avgift. Jag tänker framförallt på våra ungdomar. Ungdomsarbetslösheten ligger på 15 procent och den kommer säkerligen inte att bli lägre med dubblerad arbetsgivaravgift.

Fotnot:
Denna artikel är del av en special om valet i tidningen Entreprenör. Specialen har fått titeln ”Ödesvalet”.

Läs alla artiklarna.

Karlskoga Wärdshus

Verksamhet: Lunchrestaurang och konferenser
Ort: Karlskoga
Anställda: Fem heltidsanställda
Omsättning: 4,8 miljoner kronor

PH