Ekologiskt godis direkt i brevlådan

Digital handel Vid sin 25-årsdag stod Julia Semb inför ett val. Antingen starta eget företag eller ha en stor fest. Hon valde företaget och idag driver hon Ec-go, en prenumerationstjänst på nätet för ekologiskt godis. Nya partnern Isabelle Rosén hjälper till att utveckla bolaget och bredda målgruppen.

Julia Semb
25-åriga Julia Semb säljer ekologiskt godis på prenumeration via nätet. Varorna kommer hem till kunden, direkt i brevlådan. Därför är förpackningen mycket viktig.
Lådföretag

Intresset för en balanserad livsstil, nyttiga alternativ till klassiskt godis och en gedigen kunskap om digitala medier blev beståndsdelarna som lade grunden för Julia Sembs lådföretag Ec-go. Nu levererar hon ekologiskt, nyttigt godis rakt ner i brevlådan till kunder runt om i Sverige.

Från början var det bara Julia Semb som drev företaget, men allt eftersom kunderna blev fler, växte behovet av hjälp och att nå en bredare målgrupp. Isabelle Rosén klev in som delägare och partner under våren och hon fokuserar på affärsutveckling för Ec-go.

Även om det finns många fördelar med att driva ett lådföretag har det inneburit hårt arbete för Julia att få ingång företaget. Research skulle göras, logistiken skulle ordnas, affärsplanen skulle putsas och hemsidan bygga upp. 

– Jag satt hela hösten och läste på. När det är kallt och murrigt ute vill man ändå inte göra något annat på kvällarna är att sitta hemma, så jag passade på, säger Julia.

För ett prenumerationsföretag, som riktar sig mot en trendkänslig grupp, är designen, optimeringen och enkelheten på sajten väldigt viktig, enligt henne. 

– Om sidan inte signalerar enkelhet, då vill kunderna inte ge sig in i en prenumeration heller. Det måste gå hand i hand.

När Isabelle Rosén gick in som partner kunde ett större fokus läggas på utveckling av Ec-go. Tidigare var det endast privatpersoner som var kunder, men tanken är nu att bredda målgruppen till företag också. En naturlig utveckling, enligt Isabelle.

– Vi vill att våra bagar och boxar ska uttrycka det som ett företag eller ett varumärke vill stå för. Företagen kan se det som ett sätt att sticka ut och väcka känslor. Just nu ligger fokus på att paketera Ec-go:s koncept på ett kreativt och roligt sätt. Vi håller på att ta fram nya boxar till kontor och jobbar vidare på innovativa lösningar för att höja upplevelsen med våra bagar, säger hon. 

Förpackningen är väldigt viktig. Ec-go marknadsför sig som ett miljömedvetet företag, vilket också måste visa sig i förpackningarna. Plast är uteslutet.

– Vi använder papper och det är en storlek som kommer in i brevinkastet eller brevlådan. Det måste den, annars faller hela idén, förklarar Isabelle.
Kvalitet, säkerhet och regelbundenhet i all ära, men överraskningar är alltid roligt. Därför slänger Ec-go alltid med nya godissorter varje månad. För Ec-go är just överraskningsmomentet en viktig del av företagets grundtanke.

– Vi har flera konkurrenter som gör liknande saker. Då är det ännu viktigare att ha snygg design, spännande produkter och göra varje paket till en glad överraskning som överträffar den senaste, säger Julia.

LW