En låda kommer lastad

Erik Wästlund
Foto: Sabina Rislund / TT
Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet.

Digital handel Tvål, hundleksaker, japanskt godis, parfym eller nyttigheter för ungkarlar. Idag kan du köpa nästan allt du kan tänka dig via prenumerationstjänster på nätet. Och trenden ökar. Nu köper även företag prenumerationstjänster på internet för att öka trivseln på arbetsplatsen.

a313c61b-e03f-4ada-aed7-439ad3bf4050-image
Foto: Sabina Rislund / TT
Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet.
Lådföretag
a313c61b-e03f-4ada-aed7-439ad3bf4050-image
Foto: Sabina Rislund / TT
Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet.

– Den digitala marknaden för handel, speciellt prenumerationer, har ökat stort de senaste åren. Man kan säga att fenomenet funnits länge, ända sedan man beställde saker via postorder. Men med det digitala kommer fenomenet i ny tappning och inom nya segment, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.

Enligt en rapport från forskningsstiftelsen MGI Research kommer den globala marknaden enbart för digitala mjukvaruprenumerationer att vara värd upp emot 100 miljarder svenska kronor år 2020. 2010 låg motsvarande siffra på 10 miljarder kronor. Till det ska andra fysiska tjänster läggas, så att säga att prenumerationstjänster är en växande bransch, är knappast en underdrift.

Det snabbt ökande intresset från konsumenter och företag har fått en rejäl skjuts av matkassen. Det var nämligen matkassen som öppnade ögonen hos många konsumenter för att ta hjälp med sysslor som gör vardagen lite enklare, enligt Erik Wästlund, lektor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads Universitet.

Poängen är, enligt honom, att ge kunderna det de vill ha utan att kundrna själva behöver ge sig ut för att skaffa varan eller tjänsten. Kunden är säker på vad han eller hon får eftersom de själva beställt tjänsten och med en liten extra överraskning är kundens lojalitet snabbt vunnen.

– Matkassen tydliggjorde ett behov. Vi är alla är lite stressade och lite lata. Därför tar vi gärna hjälp genom personliga tjänster. Tricket att lyckas är att tänka ut något som ger kunden en kombination av bekvämlighet och en individanpassad överraskning, säger Erik Wästlund.

Men det är inte bara privatpersoner som tjänar på bekvämligheten med en prenumeration. Allt fler företag satsar på att skapa en trevligare arbetsmiljö för sina anställda. Öppna kontorslandskap och rörliga arbetsplatser gör att vi inte längre kan ha ett skåp eller en låda med personliga tillhörigheter och hygienartiklar i. Det har företagen tagit fasta på, och till normen hör numera att det finns en fruktkorg, en kaffeautomat eller hygienprodukter på toaletterna på många företag.

– Många företag har ändrat sitt sätt att jobba på och då blir trivselfaktorn en allt viktigare del. Jag tror att prenumerationstjänster riktade mot företag bara kommer att öka, säger Erik Wästlund.

Enligt honom finns det två typer av prenumerationstjänster. Den första typen är den fysiska boxen, som Erik Wästlund kallar lådföretag, med olika produkter, där matkassen är föregångaren. Idag finns det lådor med godis, mat, hygienprodukter, blommor och en mängd olika produkter som du inte visste att du sakande.  

Den andra typen är de digitala nättjänsterna, där Netflix, Spotify och Dropbox gjort sig till kända namn. Vad som är speciellt med de så kallade mjukvaruföretagen, är att det främst handlar om leasing. Man köper inte en fysisk produkt som kommer hem i brevlådan, utan man betalar för att nyttjandet och servicen.

För nyföretagare som är sugna på att starta en verksamhet baserat på prenumerationstjänster, kan lådföretaget vara ett tacksamt sätt att starta på. Problem som restlager, returer, osäkra vinster och andra svårigheter, som nya företagare kan brottas med, finns inte på samma sätt i lådföretag.

– Fördelen med prenumerationer är att man vet precis hur många varor som ska plockas hem och sedan skicka ut, hur många betalningar som kommer in och hur många kunder man har, förklarar Erik Wästlund.

– Vill du starta ett företag, men inte har så mycket förkunskap, så är lådföretag ett utmärkt ide att börja med. Det är bekvämt och enkelt, både för företagaren och för kunden, fortsätter han.

En viktig beståndsdel som gör prenumerationerna så attraktiva för konsumenterna är säkerheten, enligt Erik Wästlund. Exempelvis använder vi gärna abonnemang när det kommer till mobiltelefoni, så att vi vet exakt vad räkningen blir varje månad. Hellre en säkerhet än att chansa och riskera att gå upp i utgifter, resonerar många.

– Konsumenterna är som sagt lite bekväma. Vi vill gärna veta vad saker och ting kostar oss, vilket man vet med en prenumeration. Då vet vi vad vi har kvar att röra oss med ekonomiskt efter att alla räkningar är betalda. Vi slipper otäcka överraskningar på, säger Erik Wästlund.

Att dessutom slippa obekväma bindningstider och kontrakt som knappt går att ta sig ur är lika viktigt. Man ska passa sig för att lura sina kunder, eller ge dem uppfattningen av det, framhåller Erik Wästlund.

– Det är väldigt farligt om kunden känner att hon eller han inte kan avsluta sin prenumeration. Vill företaget knyta kunder till sig ska de ge dem så god service att kunderna vill fortsätta frivilligt och inte för att de måste. Då skapas ingen goodwill och det är enormt viktigt, säger han.

Men även om säkerheten och känslan av frihet är viktigt i samband med prenumerationstjänsterna, så är nog ändå designen och bemötandet på sajten eller plattformen som viktigast. En snygg, enkel design som är funktionell och logisk att använda är a och o, enligt Erik Wästlund.

– Designen på din hemsida spelar väldigt stor roll. Om det är jobbigt eller tar lång tid att lista ut hur företagets hemsida funkar, vad varan som erbjuds är eller hur man ska betala, då skippar man hellre tjänsten helt. Vi har inget tålamod och vill ha saker och ting enkelt serverat, utan krångel, säger han.

Det krävs även en service som är något utöver det vanliga för att bryta igenom det digitala bruset.

– Det är inte varor som säljer längre, det är upplevelser, säger Erik Wästlund.

Men vad händer då med alla fysiska butiker när den digitala handeln ökar mer och mer?

– Butikerna löper stor risk att bli som showrooms. Det är ju redan vanligt att man provar kläder i en butik men att kunderna sedan går hem och beställer i lugn och ro i soffan. De fysiska butikerna står inför en jätteutmaning och det är något de redan tampas med. De måste ge en upplevelse som inte internet kan ge som gör det värt att komma till den fysiska butiken. Det är en stor omställning, säger Erik Wästlund.

Prenumerera på allt mellan himmel och jord

Tvålshoppen
http://www.tvalshoppen.se/manadens-tval
Oavsett om du älskar två eller bara glömmer köpa det, så finns lösningen nära. På Tvålshoppen kan du nämligen prenumerera på tvål och få nya dofter i brevlådan varje månad.

Bachelorbox
http://www.bachelorbox.se/
Ung kille som fortfarande inte förstår att toalettpapper och tandkräm måste inhandlas och inte automatiskt finns på toaletten? Eller att man ibland måste tvätta kläder? Bachelorbox hjälper till när ungkarlslivet blir verklighet.

Smakbox
https://www.smakbox.se/
Är du matintresserad och gillar att prova nya och spännande saker, men vet inte var du ska börja leta? Det gör Smartbox, lådföretaget som levererar nya smaker hem till dig. Kanske är den en ny krydda eller en ny dryck? Vem vet!

Japan candy box
http://www.japancandybox.com/
Lådan för dig som bara älskar japanskt godis! Och om du inte har smakat det än, så kanske det blir en ny favorit? Skeppas till Sverige utan kostnad.

Bullerbox
http://www.bullerbox.se/
Vad vore en lista med prenumerationstips om inte människans bästa vän fick en plats? Bullerbox ser till att våra underbara hundar får de leksaker, det godis och snacks som de förtjänar.

Beanportal
http://www.beanportal.com/subscribe
Förutom i Finland finns det ingen annanstans i världen det dricks så mycket kaffe som i Sverige. Så vi kan våra saker, och det kan framförallt gänget bakom Beanportal. De letar upp små rosterier för varje månad, så du får nytt kaffe från ett nytt rosteri vid varje leverans.

Sniph
http://www.sniph.com/
Svårt att hitta en favorit i parfymhyllan, reser mycket med handbagage eller bara sugen på att prova nytt? Med Sniph får du en ny doft hem i brevlådan varje månad, noggrant uträknad att hålla hela tiden tills du får nästa leverans!

Vinoteket
https://vinoteket.se/vinlador
Ingen fara på taket om du glömmer att gå till Systembolaget. Med Vinotekets vinlådor får du hem vin efter smak och mat. Glöm inte åldersgränsen bara.

Flowery
http://www.flowery.se/
Lagom till helgen kan du få en fräsch bukett blommor på din dörr. Ett blombud varje eller varannan vecka, det väljer du själv. Och ingen bukett är den andra lik.

 

Förutom alla prenumerationer i listan, finns det oändligt många fler. Och såklart finns det en sajt för det:
http://www.hittabox.se/. Här hittar du allt du kan tänkas behöva för att slippa gå utanför dörren!

LW