NYHET Publicerad

Entreprenör med sikte på Afrikas savanner

HANDEL När tillväxten i Afrika ökar så ökar även intresset att göra affärer med många av kontinentens länder. I Sverige finns sedan ett år tillbaka en handelskammare med fokus på Östafrika, och det saknas inte entreprenörer med sikte på den afrikanska marknaden. Ett exempel är företaget HiNation, som vill sprida den nya tekniken till ursprungsbefolkningen på den östafrikanska savannen.

Linda Krondahl[2] - Kopia
Foto: Peder Bollnert
Massaj 16 9

– Afrika är inte bara inbördeskrig, fattigdom och aids. Där finns också stora affärsmöjligheter och kunskaperna om dessa måste öka, säger Harald von Matérn, ordförande för den tämligen nystartade Östafrikanska Handelskammaren (Swedish-East African Chamber of Commerce - SWEACC).

– Vi erbjuder en mötesplats för intresserade affärsmän i syfte att öka utbytet mellan Sverige och Östafrika när det gäller handel och investeringar, förklarar han.

För att lyckas med en affärssatsning på den växande afrikanska marknaden krävs specifika kunskaper om det som är unikt för Afrika. Det handlar både om typ av produkter och pris samt möjliga distributionskanaler.

Förutom att arrangera seminarier med olika inbjudna gäster så ska SWEACC också fungera som ett språkrör gentemot myndigheter i både Sverige och Östafrika om vad som kan göras för att underlätta affärer mellan länderna. Varför handelskammaren har fokus på just Östafrika, eller mer exakt den Östafrikanska Gemenskapen (EAC), som omfattar länderna Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda och Burundi, har en naturlig förklaring, anser von Matérn.

– I regionen finns totalt 130 miljoner människor som förväntas stiga i behovshierarkin. Det finns hur mycket som helst att göra, säger han.

– Sveriges mångåriga biståndssamarbete med flera av länderna har gjort att det finns uppbyggda kontakter. Men nu går vi från aid till trade, fortsätter von Matérn, som har ett förflutet som konsult och styrelseledamot för ett antal mindre teknikbaserade företag.

Under 2007 arbetade von Matérn även för Näringslivets Internationella Råd i det Sida-stödda projektet Gateway East Africa, ett jobb som faktiskt är ursprunget till SWEACC.

En av SWEACC:s 130 medlemmar är företaget HiNation. Företaget tillverkar och säljer en portabel lampa som drivs med hjälp av solceller. Produkten kan också användas till att ladda exempelvis mobiltelefoner via en USB-port. Produktens potential i Afrika förmodas vara enorm.

– Tack vare den östafrikanska handelskammaren har vi kommit i kontakt med många människor som har varit nere på fältet och sett nyttan och behoven, säger företagets grundare och VD Linda Krondahl.

När HiNation påbörjade sin satsning i Afrika för ett och ett halvt år sedan valde de att se massajerna som en möjlig målgrupp. Att ett svenskt teknikföretag ser den boskapsuppfödande nomadbefolkningen som lever på savannerna i Tanzania och Kenya som potentiella kunder förvånar många. Men det är ett tydligt tecken på att världen förändras och att den nya tekniken når nästan var som helst.

– För massajerna, som använder mobiltelefoner i stor skala och som har problem att ladda sina telefoner, så är det laddningsfunktionen på vår produkt som är viktigast, säger Linda Krondahl, som är nyss hemkommen från en företagsresa till Tanzania.

I dag är det både tidsödande och kostsamt att ladda telefonerna. Ofta betalas en person som tar flera telefoner samtidigt till ett ställe där det finns laddningsmöjligheter. En massaj tjänar in kostnaden för inköpet av själva produkten på några månader.

– Inte minst eftersom de kan ta betalt för att ladda upp andras telefoner, säger Linda Krondahl.

Annars är det just priset för varan som är det stora problemet, vilket är kännetecknande för många afrikanska marknader. Även om tillväxten är hög och inkomsterna ökar i många afrikanska länder så är köpkraften hos flertalet konsumenter fortfarande låg. HiLight, som är namnet på den aktuella produkten, kostar i Tanzania motsvarande omkring tusenlappen, vilket för många motsvarar en hel månadslön.

Ett köp av HiLight i dessa länder är mer att betrakta som en investering, och precis som alla investeringar krävs det finansiering. Enligt Krondahl kommer det i framtiden att bli nödvändigt för hennes företag att ha någon form av samverkan med en lokal aktör, ett mikrolåneinstitut eller liknande, som kan ta hand om kreditgivningen till potentiella konsumenter bland låginkomsttagarna.

Krondahl är noga att påpeka att det aldrig kommer att bli aktuellt för hennes företag att ge bort produkten gratis.

– Vi får ofta frågor från biståndsorganisationer som vill ge bort vår produkt, men det är inte något vi tror på. Först när konsumenten betalar för produkten får den sitt riktiga värde, säger hon.

Linda Krondahl startade sin rörelse 2008 med helt egna medel, och verksamheten började i tämligen liten skala. Fabriken i Polen har hittills tillverkat 500 exemplar av HiLight. På sikt är målsättningen högre. Krondahl tror att företaget inom en snar framtid ska kunna tillverka och sälja mellan 50 000 och 100 000 produkter per år. I början var fokus på friluftsbranschen - portabel elektricitet är attraktivt för campare och fjällvandrare - men i dag är det andra marknader som framstår som mer intressanta.

– Den största potentialen finns i just Afrika, men även Asien, säger Krondahl.

Förutom masssajerna i Tanzania och Kenya utgör turistorganisationerna i Afrika en stor målgrupp. Bland "vanliga" afrikaner är det en fördel om dessa har en anställning. HiNation har därför riktat in sig på lärare och sjuksköterskor.

– Bland dessa är nog tillgången till ljus det viktigaste, säger Krondahl, och pekar på det faktum att ett land som Tanzania fortfarande har en majoritet av befolkningen som inte har tillgång till elektricitet.

HiNation drar därmed inte bara nytta av den afrikansk kontinentens uppgång, utan bidrar också till densamma. Precis som gällde för Kina och stora delar av Sydostasien för trettio år sedan sker alltså en ekonomisk utveckling via en växelverkan mellan högre ekonomisk aktivitet, det vill säga mer affärer, och starkare köpkraft bland konsumenterna.

Trots att intresset för Afrika som handelsplats ser ut att växa menar vissa bedömare att svenska företag är sena med att se de afrikanska ländernas potential.

– Situationen i dagens Afrika är slående lik den som rådde i Kina för trettio år sedan. Precis som svenska företag då var sena med satsningar i Kina, är de i dag sena med satsningar i Afrika, säger Per Juth, som ansvarar för den strategiska utvecklingen på det statliga riskkapitalbolaget Swedfund

Harald von Matérn håller med, men menar samtidigt att han tror att det finns fler svenska företag som skulle vilja satsa på Afrika om de övertygades om möjligheterna och dessutom såg att riskerna inte är stora som många tror.

– Det handlar om att sprida information, säger han.

Pär Krause

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.