NYHET Publicerad

Entreprenör med sikte på Afrikas savanner

HANDEL När tillväxten i Afrika ökar så ökar även intresset att göra affärer med många av kontinentens länder. I Sverige finns sedan ett år tillbaka en handelskammare med fokus på Östafrika, och det saknas inte entreprenörer med sikte på den afrikanska marknaden. Ett exempel är företaget HiNation, som vill sprida den nya tekniken till ursprungsbefolkningen på den östafrikanska savannen.

Linda Krondahl[2] - Kopia
Foto: Peder Bollnert
Massaj 16 9

– Afrika är inte bara inbördeskrig, fattigdom och aids. Där finns också stora affärsmöjligheter och kunskaperna om dessa måste öka, säger Harald von Matérn, ordförande för den tämligen nystartade Östafrikanska Handelskammaren (Swedish-East African Chamber of Commerce - SWEACC).

– Vi erbjuder en mötesplats för intresserade affärsmän i syfte att öka utbytet mellan Sverige och Östafrika när det gäller handel och investeringar, förklarar han.

För att lyckas med en affärssatsning på den växande afrikanska marknaden krävs specifika kunskaper om det som är unikt för Afrika. Det handlar både om typ av produkter och pris samt möjliga distributionskanaler.

Förutom att arrangera seminarier med olika inbjudna gäster så ska SWEACC också fungera som ett språkrör gentemot myndigheter i både Sverige och Östafrika om vad som kan göras för att underlätta affärer mellan länderna. Varför handelskammaren har fokus på just Östafrika, eller mer exakt den Östafrikanska Gemenskapen (EAC), som omfattar länderna Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda och Burundi, har en naturlig förklaring, anser von Matérn.

– I regionen finns totalt 130 miljoner människor som förväntas stiga i behovshierarkin. Det finns hur mycket som helst att göra, säger han.

– Sveriges mångåriga biståndssamarbete med flera av länderna har gjort att det finns uppbyggda kontakter. Men nu går vi från aid till trade, fortsätter von Matérn, som har ett förflutet som konsult och styrelseledamot för ett antal mindre teknikbaserade företag.

Under 2007 arbetade von Matérn även för Näringslivets Internationella Råd i det Sida-stödda projektet Gateway East Africa, ett jobb som faktiskt är ursprunget till SWEACC.

Annons

En av SWEACC:s 130 medlemmar är företaget HiNation. Företaget tillverkar och säljer en portabel lampa som drivs med hjälp av solceller. Produkten kan också användas till att ladda exempelvis mobiltelefoner via en USB-port. Produktens potential i Afrika förmodas vara enorm.

– Tack vare den östafrikanska handelskammaren har vi kommit i kontakt med många människor som har varit nere på fältet och sett nyttan och behoven, säger företagets grundare och VD Linda Krondahl.

När HiNation påbörjade sin satsning i Afrika för ett och ett halvt år sedan valde de att se massajerna som en möjlig målgrupp. Att ett svenskt teknikföretag ser den boskapsuppfödande nomadbefolkningen som lever på savannerna i Tanzania och Kenya som potentiella kunder förvånar många. Men det är ett tydligt tecken på att världen förändras och att den nya tekniken når nästan var som helst.

– För massajerna, som använder mobiltelefoner i stor skala och som har problem att ladda sina telefoner, så är det laddningsfunktionen på vår produkt som är viktigast, säger Linda Krondahl, som är nyss hemkommen från en företagsresa till Tanzania.

I dag är det både tidsödande och kostsamt att ladda telefonerna. Ofta betalas en person som tar flera telefoner samtidigt till ett ställe där det finns laddningsmöjligheter. En massaj tjänar in kostnaden för inköpet av själva produkten på några månader.

– Inte minst eftersom de kan ta betalt för att ladda upp andras telefoner, säger Linda Krondahl.

Annars är det just priset för varan som är det stora problemet, vilket är kännetecknande för många afrikanska marknader. Även om tillväxten är hög och inkomsterna ökar i många afrikanska länder så är köpkraften hos flertalet konsumenter fortfarande låg. HiLight, som är namnet på den aktuella produkten, kostar i Tanzania motsvarande omkring tusenlappen, vilket för många motsvarar en hel månadslön.

Ett köp av HiLight i dessa länder är mer att betrakta som en investering, och precis som alla investeringar krävs det finansiering. Enligt Krondahl kommer det i framtiden att bli nödvändigt för hennes företag att ha någon form av samverkan med en lokal aktör, ett mikrolåneinstitut eller liknande, som kan ta hand om kreditgivningen till potentiella konsumenter bland låginkomsttagarna.

Krondahl är noga att påpeka att det aldrig kommer att bli aktuellt för hennes företag att ge bort produkten gratis.

– Vi får ofta frågor från biståndsorganisationer som vill ge bort vår produkt, men det är inte något vi tror på. Först när konsumenten betalar för produkten får den sitt riktiga värde, säger hon.

Linda Krondahl startade sin rörelse 2008 med helt egna medel, och verksamheten började i tämligen liten skala. Fabriken i Polen har hittills tillverkat 500 exemplar av HiLight. På sikt är målsättningen högre. Krondahl tror att företaget inom en snar framtid ska kunna tillverka och sälja mellan 50 000 och 100 000 produkter per år. I början var fokus på friluftsbranschen - portabel elektricitet är attraktivt för campare och fjällvandrare - men i dag är det andra marknader som framstår som mer intressanta.

– Den största potentialen finns i just Afrika, men även Asien, säger Krondahl.

Förutom masssajerna i Tanzania och Kenya utgör turistorganisationerna i Afrika en stor målgrupp. Bland "vanliga" afrikaner är det en fördel om dessa har en anställning. HiNation har därför riktat in sig på lärare och sjuksköterskor.

– Bland dessa är nog tillgången till ljus det viktigaste, säger Krondahl, och pekar på det faktum att ett land som Tanzania fortfarande har en majoritet av befolkningen som inte har tillgång till elektricitet.

HiNation drar därmed inte bara nytta av den afrikansk kontinentens uppgång, utan bidrar också till densamma. Precis som gällde för Kina och stora delar av Sydostasien för trettio år sedan sker alltså en ekonomisk utveckling via en växelverkan mellan högre ekonomisk aktivitet, det vill säga mer affärer, och starkare köpkraft bland konsumenterna.

Trots att intresset för Afrika som handelsplats ser ut att växa menar vissa bedömare att svenska företag är sena med att se de afrikanska ländernas potential.

– Situationen i dagens Afrika är slående lik den som rådde i Kina för trettio år sedan. Precis som svenska företag då var sena med satsningar i Kina, är de i dag sena med satsningar i Afrika, säger Per Juth, som ansvarar för den strategiska utvecklingen på det statliga riskkapitalbolaget Swedfund

Harald von Matérn håller med, men menar samtidigt att han tror att det finns fler svenska företag som skulle vilja satsa på Afrika om de övertygades om möjligheterna och dessutom såg att riskerna inte är stora som många tror.

– Det handlar om att sprida information, säger han.

Pär Krause

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.