NYHET Publicerad

Entreprenör med sikte på Afrikas savanner

HANDEL När tillväxten i Afrika ökar så ökar även intresset att göra affärer med många av kontinentens länder. I Sverige finns sedan ett år tillbaka en handelskammare med fokus på Östafrika, och det saknas inte entreprenörer med sikte på den afrikanska marknaden. Ett exempel är företaget HiNation, som vill sprida den nya tekniken till ursprungsbefolkningen på den östafrikanska savannen.

Linda Krondahl[2] - Kopia
Foto: Peder Bollnert
Massaj 16 9

– Afrika är inte bara inbördeskrig, fattigdom och aids. Där finns också stora affärsmöjligheter och kunskaperna om dessa måste öka, säger Harald von Matérn, ordförande för den tämligen nystartade Östafrikanska Handelskammaren (Swedish-East African Chamber of Commerce - SWEACC).

– Vi erbjuder en mötesplats för intresserade affärsmän i syfte att öka utbytet mellan Sverige och Östafrika när det gäller handel och investeringar, förklarar han.

För att lyckas med en affärssatsning på den växande afrikanska marknaden krävs specifika kunskaper om det som är unikt för Afrika. Det handlar både om typ av produkter och pris samt möjliga distributionskanaler.

Förutom att arrangera seminarier med olika inbjudna gäster så ska SWEACC också fungera som ett språkrör gentemot myndigheter i både Sverige och Östafrika om vad som kan göras för att underlätta affärer mellan länderna. Varför handelskammaren har fokus på just Östafrika, eller mer exakt den Östafrikanska Gemenskapen (EAC), som omfattar länderna Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda och Burundi, har en naturlig förklaring, anser von Matérn.

– I regionen finns totalt 130 miljoner människor som förväntas stiga i behovshierarkin. Det finns hur mycket som helst att göra, säger han.

– Sveriges mångåriga biståndssamarbete med flera av länderna har gjort att det finns uppbyggda kontakter. Men nu går vi från aid till trade, fortsätter von Matérn, som har ett förflutet som konsult och styrelseledamot för ett antal mindre teknikbaserade företag.

Under 2007 arbetade von Matérn även för Näringslivets Internationella Råd i det Sida-stödda projektet Gateway East Africa, ett jobb som faktiskt är ursprunget till SWEACC.

Annons

En av SWEACC:s 130 medlemmar är företaget HiNation. Företaget tillverkar och säljer en portabel lampa som drivs med hjälp av solceller. Produkten kan också användas till att ladda exempelvis mobiltelefoner via en USB-port. Produktens potential i Afrika förmodas vara enorm.

– Tack vare den östafrikanska handelskammaren har vi kommit i kontakt med många människor som har varit nere på fältet och sett nyttan och behoven, säger företagets grundare och VD Linda Krondahl.

När HiNation påbörjade sin satsning i Afrika för ett och ett halvt år sedan valde de att se massajerna som en möjlig målgrupp. Att ett svenskt teknikföretag ser den boskapsuppfödande nomadbefolkningen som lever på savannerna i Tanzania och Kenya som potentiella kunder förvånar många. Men det är ett tydligt tecken på att världen förändras och att den nya tekniken når nästan var som helst.

– För massajerna, som använder mobiltelefoner i stor skala och som har problem att ladda sina telefoner, så är det laddningsfunktionen på vår produkt som är viktigast, säger Linda Krondahl, som är nyss hemkommen från en företagsresa till Tanzania.

I dag är det både tidsödande och kostsamt att ladda telefonerna. Ofta betalas en person som tar flera telefoner samtidigt till ett ställe där det finns laddningsmöjligheter. En massaj tjänar in kostnaden för inköpet av själva produkten på några månader.

– Inte minst eftersom de kan ta betalt för att ladda upp andras telefoner, säger Linda Krondahl.

Annars är det just priset för varan som är det stora problemet, vilket är kännetecknande för många afrikanska marknader. Även om tillväxten är hög och inkomsterna ökar i många afrikanska länder så är köpkraften hos flertalet konsumenter fortfarande låg. HiLight, som är namnet på den aktuella produkten, kostar i Tanzania motsvarande omkring tusenlappen, vilket för många motsvarar en hel månadslön.

Ett köp av HiLight i dessa länder är mer att betrakta som en investering, och precis som alla investeringar krävs det finansiering. Enligt Krondahl kommer det i framtiden att bli nödvändigt för hennes företag att ha någon form av samverkan med en lokal aktör, ett mikrolåneinstitut eller liknande, som kan ta hand om kreditgivningen till potentiella konsumenter bland låginkomsttagarna.

Krondahl är noga att påpeka att det aldrig kommer att bli aktuellt för hennes företag att ge bort produkten gratis.

– Vi får ofta frågor från biståndsorganisationer som vill ge bort vår produkt, men det är inte något vi tror på. Först när konsumenten betalar för produkten får den sitt riktiga värde, säger hon.

Linda Krondahl startade sin rörelse 2008 med helt egna medel, och verksamheten började i tämligen liten skala. Fabriken i Polen har hittills tillverkat 500 exemplar av HiLight. På sikt är målsättningen högre. Krondahl tror att företaget inom en snar framtid ska kunna tillverka och sälja mellan 50 000 och 100 000 produkter per år. I början var fokus på friluftsbranschen - portabel elektricitet är attraktivt för campare och fjällvandrare - men i dag är det andra marknader som framstår som mer intressanta.

– Den största potentialen finns i just Afrika, men även Asien, säger Krondahl.

Förutom masssajerna i Tanzania och Kenya utgör turistorganisationerna i Afrika en stor målgrupp. Bland "vanliga" afrikaner är det en fördel om dessa har en anställning. HiNation har därför riktat in sig på lärare och sjuksköterskor.

– Bland dessa är nog tillgången till ljus det viktigaste, säger Krondahl, och pekar på det faktum att ett land som Tanzania fortfarande har en majoritet av befolkningen som inte har tillgång till elektricitet.

HiNation drar därmed inte bara nytta av den afrikansk kontinentens uppgång, utan bidrar också till densamma. Precis som gällde för Kina och stora delar av Sydostasien för trettio år sedan sker alltså en ekonomisk utveckling via en växelverkan mellan högre ekonomisk aktivitet, det vill säga mer affärer, och starkare köpkraft bland konsumenterna.

Trots att intresset för Afrika som handelsplats ser ut att växa menar vissa bedömare att svenska företag är sena med att se de afrikanska ländernas potential.

– Situationen i dagens Afrika är slående lik den som rådde i Kina för trettio år sedan. Precis som svenska företag då var sena med satsningar i Kina, är de i dag sena med satsningar i Afrika, säger Per Juth, som ansvarar för den strategiska utvecklingen på det statliga riskkapitalbolaget Swedfund

Harald von Matérn håller med, men menar samtidigt att han tror att det finns fler svenska företag som skulle vilja satsa på Afrika om de övertygades om möjligheterna och dessutom såg att riskerna inte är stora som många tror.

– Det handlar om att sprida information, säger han.

Pär Krause

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.