NYHET Publicerad

Entreprenör med sikte på Afrikas savanner

HANDEL När tillväxten i Afrika ökar så ökar även intresset att göra affärer med många av kontinentens länder. I Sverige finns sedan ett år tillbaka en handelskammare med fokus på Östafrika, och det saknas inte entreprenörer med sikte på den afrikanska marknaden. Ett exempel är företaget HiNation, som vill sprida den nya tekniken till ursprungsbefolkningen på den östafrikanska savannen.

Linda Krondahl[2] - Kopia
Foto: Peder Bollnert
Massaj 16 9

– Afrika är inte bara inbördeskrig, fattigdom och aids. Där finns också stora affärsmöjligheter och kunskaperna om dessa måste öka, säger Harald von Matérn, ordförande för den tämligen nystartade Östafrikanska Handelskammaren (Swedish-East African Chamber of Commerce - SWEACC).

– Vi erbjuder en mötesplats för intresserade affärsmän i syfte att öka utbytet mellan Sverige och Östafrika när det gäller handel och investeringar, förklarar han.

För att lyckas med en affärssatsning på den växande afrikanska marknaden krävs specifika kunskaper om det som är unikt för Afrika. Det handlar både om typ av produkter och pris samt möjliga distributionskanaler.

Förutom att arrangera seminarier med olika inbjudna gäster så ska SWEACC också fungera som ett språkrör gentemot myndigheter i både Sverige och Östafrika om vad som kan göras för att underlätta affärer mellan länderna. Varför handelskammaren har fokus på just Östafrika, eller mer exakt den Östafrikanska Gemenskapen (EAC), som omfattar länderna Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda och Burundi, har en naturlig förklaring, anser von Matérn.

– I regionen finns totalt 130 miljoner människor som förväntas stiga i behovshierarkin. Det finns hur mycket som helst att göra, säger han.

– Sveriges mångåriga biståndssamarbete med flera av länderna har gjort att det finns uppbyggda kontakter. Men nu går vi från aid till trade, fortsätter von Matérn, som har ett förflutet som konsult och styrelseledamot för ett antal mindre teknikbaserade företag.

Under 2007 arbetade von Matérn även för Näringslivets Internationella Råd i det Sida-stödda projektet Gateway East Africa, ett jobb som faktiskt är ursprunget till SWEACC.

Annons

En av SWEACC:s 130 medlemmar är företaget HiNation. Företaget tillverkar och säljer en portabel lampa som drivs med hjälp av solceller. Produkten kan också användas till att ladda exempelvis mobiltelefoner via en USB-port. Produktens potential i Afrika förmodas vara enorm.

– Tack vare den östafrikanska handelskammaren har vi kommit i kontakt med många människor som har varit nere på fältet och sett nyttan och behoven, säger företagets grundare och VD Linda Krondahl.

När HiNation påbörjade sin satsning i Afrika för ett och ett halvt år sedan valde de att se massajerna som en möjlig målgrupp. Att ett svenskt teknikföretag ser den boskapsuppfödande nomadbefolkningen som lever på savannerna i Tanzania och Kenya som potentiella kunder förvånar många. Men det är ett tydligt tecken på att världen förändras och att den nya tekniken når nästan var som helst.

– För massajerna, som använder mobiltelefoner i stor skala och som har problem att ladda sina telefoner, så är det laddningsfunktionen på vår produkt som är viktigast, säger Linda Krondahl, som är nyss hemkommen från en företagsresa till Tanzania.

I dag är det både tidsödande och kostsamt att ladda telefonerna. Ofta betalas en person som tar flera telefoner samtidigt till ett ställe där det finns laddningsmöjligheter. En massaj tjänar in kostnaden för inköpet av själva produkten på några månader.

– Inte minst eftersom de kan ta betalt för att ladda upp andras telefoner, säger Linda Krondahl.

Annars är det just priset för varan som är det stora problemet, vilket är kännetecknande för många afrikanska marknader. Även om tillväxten är hög och inkomsterna ökar i många afrikanska länder så är köpkraften hos flertalet konsumenter fortfarande låg. HiLight, som är namnet på den aktuella produkten, kostar i Tanzania motsvarande omkring tusenlappen, vilket för många motsvarar en hel månadslön.

Ett köp av HiLight i dessa länder är mer att betrakta som en investering, och precis som alla investeringar krävs det finansiering. Enligt Krondahl kommer det i framtiden att bli nödvändigt för hennes företag att ha någon form av samverkan med en lokal aktör, ett mikrolåneinstitut eller liknande, som kan ta hand om kreditgivningen till potentiella konsumenter bland låginkomsttagarna.

Krondahl är noga att påpeka att det aldrig kommer att bli aktuellt för hennes företag att ge bort produkten gratis.

– Vi får ofta frågor från biståndsorganisationer som vill ge bort vår produkt, men det är inte något vi tror på. Först när konsumenten betalar för produkten får den sitt riktiga värde, säger hon.

Linda Krondahl startade sin rörelse 2008 med helt egna medel, och verksamheten började i tämligen liten skala. Fabriken i Polen har hittills tillverkat 500 exemplar av HiLight. På sikt är målsättningen högre. Krondahl tror att företaget inom en snar framtid ska kunna tillverka och sälja mellan 50 000 och 100 000 produkter per år. I början var fokus på friluftsbranschen - portabel elektricitet är attraktivt för campare och fjällvandrare - men i dag är det andra marknader som framstår som mer intressanta.

– Den största potentialen finns i just Afrika, men även Asien, säger Krondahl.

Förutom masssajerna i Tanzania och Kenya utgör turistorganisationerna i Afrika en stor målgrupp. Bland "vanliga" afrikaner är det en fördel om dessa har en anställning. HiNation har därför riktat in sig på lärare och sjuksköterskor.

– Bland dessa är nog tillgången till ljus det viktigaste, säger Krondahl, och pekar på det faktum att ett land som Tanzania fortfarande har en majoritet av befolkningen som inte har tillgång till elektricitet.

HiNation drar därmed inte bara nytta av den afrikansk kontinentens uppgång, utan bidrar också till densamma. Precis som gällde för Kina och stora delar av Sydostasien för trettio år sedan sker alltså en ekonomisk utveckling via en växelverkan mellan högre ekonomisk aktivitet, det vill säga mer affärer, och starkare köpkraft bland konsumenterna.

Trots att intresset för Afrika som handelsplats ser ut att växa menar vissa bedömare att svenska företag är sena med att se de afrikanska ländernas potential.

– Situationen i dagens Afrika är slående lik den som rådde i Kina för trettio år sedan. Precis som svenska företag då var sena med satsningar i Kina, är de i dag sena med satsningar i Afrika, säger Per Juth, som ansvarar för den strategiska utvecklingen på det statliga riskkapitalbolaget Swedfund

Harald von Matérn håller med, men menar samtidigt att han tror att det finns fler svenska företag som skulle vilja satsa på Afrika om de övertygades om möjligheterna och dessutom såg att riskerna inte är stora som många tror.

– Det handlar om att sprida information, säger han.

Pär Krause

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.