6 tips: Så överlever du första året som startup

xx
Foto: Mostphotos/Dan Taylor/MediaPunk.io
198

Tips Även den som har ambitionen att skapa ett globalt bolag som tar över världen måste börja någonstans. När du registrerat ditt bolag och satt igång att jobba är det bara resten kvar - steg 1 är att överleva första året. Här listas startupexpertens bästa tips!

Entreprenör bad Stina Liland, startupexpert, om tips för hur du ska kunna överleva ditt första år som startup. Hon har tidigare varit programansvarig för 500Startups Nordics, arbetat som organisatör och mentor för Startup Weekend och medgrundat Startup Norway.

Nu är hon Sverigechef för TheHub.se, en digital plattform för startups skapad av SUP46 och Danske Bank. Under sina år i startupsbranschen har hon både sett startups lyfta och falla – och ser att det finns några grundläggande tips för hur man ska kunna överleva första året som startup.

Här är hennes bästa tips:

1. Teamet
- Se till att alla medgrundare har tydliga ansvarsområden och vet vad som förväntas av dem. Genom att undvika missförstånd och samarbeta effektivt i början kan ni lägga mer tid och energi där den behövs som mest.

- Företag med mångfald tenderar att visa bättre resultat. Att ha mångfald i åtanke redan i början av er startupresa tjänar ni snabbt in på längs vägens gång.

2. Planering
- Gör en realistisk tidsplan för det första året. Avsätt minst en månad för “lärdomar”.

3. Bredda ditt nätverk
- Bygg relationer. Ju fler personer du har i ditt nätverk desto större chans har du att både nå ut och få hjälp. Be om intros från personer du känner, gå på events där du vet att relevanta personer finns och håll kontakten efteråt.

- Var inte rädd för att kontakta någon i ditt nätverk för att be om hjälp när du behöver det oavsett om det handlar om produkttest eller strategiska frågor - och ställ upp när någon ber dig om hjälp.

4. Produkt
- Självklart måste du tro på din egen produkt när du lanserar den men släpp hellre en första version som är good enough än att sitta hemma och arbeta till perfektion.

- Se till att ha en pågående dialog med dina användare och var inte rädd för att ändra, utveckla och byta fokus utifrån den feedback du får.

5. Finansiering
- Investeringsrundor i all ära men späd ut ditt bolag så lite som möjligt i början. Sök bidrag från Vinnova, företagslån hos Almi eller se om det finns andra relevanta sätt som tävlingar att få in kapital utan att ge något annat än tid för det.

- Fokusera på att få in betalande kunder så snabbt som möjligt. Det minskar pressen, ger större säkerhet och betyder även att ni får värdefulla insikter kring vad er målgrupp tycker om tjänsten.

- Använd den hjälp och de verktyg som finns gratis. På till exempel TheHub.se finns grundaravtal, anställningsavtal, styrelseunderlag och mycket mer helt gratis.

6. Skapa en "sense of urgency"
- Att omge sig av folk i samma sits som du själv bidrar till att peppen och utvecklingsfarten hålls uppe även när energin tryter. Att ansöka till ett acceleratorsprogram kan vara en bra idé. Efter det är medlemsorganisationer som SUP46 med de nätverk och möjligheter det för med sig något jag rekommenderar.

R