xx
Foto: Mostphotos/Dan Taylor/MediaPunk.io
NYHET Publicerad

6 tips: Så överlever du första året som startup

TIPS Även den som har ambitionen att skapa ett globalt bolag som tar över världen måste börja någonstans. När du registrerat ditt bolag och satt igång att jobba är det bara resten kvar - steg 1 är att överleva första året. Här listas startupexpertens bästa tips!

Entreprenör bad Stina Liland, startupexpert, om tips för hur du ska kunna överleva ditt första år som startup. Hon har tidigare varit programansvarig för 500Startups Nordics, arbetat som organisatör och mentor för Startup Weekend och medgrundat Startup Norway.

Nu är hon Sverigechef för TheHub.se, en digital plattform för startups skapad av SUP46 och Danske Bank. Under sina år i startupsbranschen har hon både sett startups lyfta och falla – och ser att det finns några grundläggande tips för hur man ska kunna överleva första året som startup.

Här är hennes bästa tips:

1. Teamet
- Se till att alla medgrundare har tydliga ansvarsområden och vet vad som förväntas av dem. Genom att undvika missförstånd och samarbeta effektivt i början kan ni lägga mer tid och energi där den behövs som mest.

- Företag med mångfald tenderar att visa bättre resultat. Att ha mångfald i åtanke redan i början av er startupresa tjänar ni snabbt in på längs vägens gång.

2. Planering
- Gör en realistisk tidsplan för det första året. Avsätt minst en månad för “lärdomar”.

3. Bredda ditt nätverk
- Bygg relationer. Ju fler personer du har i ditt nätverk desto större chans har du att både nå ut och få hjälp. Be om intros från personer du känner, gå på events där du vet att relevanta personer finns och håll kontakten efteråt.

Annons

- Var inte rädd för att kontakta någon i ditt nätverk för att be om hjälp när du behöver det oavsett om det handlar om produkttest eller strategiska frågor - och ställ upp när någon ber dig om hjälp.

4. Produkt
- Självklart måste du tro på din egen produkt när du lanserar den men släpp hellre en första version som är good enough än att sitta hemma och arbeta till perfektion.

- Se till att ha en pågående dialog med dina användare och var inte rädd för att ändra, utveckla och byta fokus utifrån den feedback du får.

5. Finansiering
- Investeringsrundor i all ära men späd ut ditt bolag så lite som möjligt i början. Sök bidrag från Vinnova, företagslån hos Almi eller se om det finns andra relevanta sätt som tävlingar att få in kapital utan att ge något annat än tid för det.

- Fokusera på att få in betalande kunder så snabbt som möjligt. Det minskar pressen, ger större säkerhet och betyder även att ni får värdefulla insikter kring vad er målgrupp tycker om tjänsten.

- Använd den hjälp och de verktyg som finns gratis. På till exempel TheHub.se finns grundaravtal, anställningsavtal, styrelseunderlag och mycket mer helt gratis.

6. Skapa en "sense of urgency"
- Att omge sig av folk i samma sits som du själv bidrar till att peppen och utvecklingsfarten hålls uppe även när energin tryter. Att ansöka till ett acceleratorsprogram kan vara en bra idé. Efter det är medlemsorganisationer som SUP46 med de nätverk och möjligheter det för med sig något jag rekommenderar.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.