”Facket bedriver en häxjakt mot oss”

Madeleine Arndt och Michaela Arndt.
Foto: Arndt's Sales Academy
Madeleine Arndt, utbildningsansvarig och Michaela Arndt, vd, på Arndt's Sales Academy.
381

Arbetsmarknad Säljskolan Arndt’s Sales Academy utsätts just nu för smutskampanj av fackförbundet Säljarna. Det menar systrarna Michaela och Madeleine Arndt, som är kritiska mot fackförbundets metoder. ”De bedriver en häxjakt för att få oss i konkurs”, säger Michaela Arndt, vd.

Jan Zetterström, ordförande i Säljarnas förbundsstyrelse
Foto: Säljarnas
Jan Zetterström, ordförande i Säljarnas förbundsstyrelse

Systrarna Michaela Arndt och Madeleine Arndt har de senaste sex åren drivit den kostnadsfria säljskolan Arndt’s Sales Academy. Enligt systrarna är syftet med utbildningen att få unga som är intresserade av sälj att få en bra start på karriären och en väg in i arbetslivet.

– Majoriteten av studenterna som går utbildningen är nöjda, säger Michaela Arndt, vd på Arndt’s Sales Academy, och hänvisar till deras egen utvärdering som visar att den senaste terminen ville 96 procent av studenterna som har gått utbildningen rekommendera den vidare.

Den 3 april i år publicerades en artikel i fackföreningen Säljarnas medlemstidning “Sälj!” där ett antal elever intervjuats om utbildningen. Intervjupersonerna anser att utbildningen utnyttjar ungdomar som gratis arbetskraft.

– Det var en absurd situation. Vi hade pratat med de som visat sig missnöjda med utbildningen innan och vi hade absolut inte fått höra några av de anklagelser som nu riktades mot oss innan publiceringen, säger Michaela.

Systrarna menar att artikeln är en del av en smutskampanj som fackförbundet genomför för att ”få uppmärksamhet och att locka fler medlemmar”.

– Nu sätter vi ner foten och kommer till varje pris stå upp mot Säljarnas Riksförbund och den häxjakt som de just nu bedriver, säger Michaela och menar att fackförbundet hängt ut deras kunder och sponsrat innehåll på sociala medier.

– Det känns som att de bara vill få oss i konkurs men vi driver den här utbildningen för att ge unga människor alla förutsättningar att lyckas och det kommer vi att fortsätta göra, säger Michaela.

Hur ser ni på kritiken som lyfts fram i artikeln?

– Det är ingenting av det som stämmer. Om det hade varit så fruktansvärt på vår utbildning hade vi inte haft några studenter kvar. Det handlar om vuxna människor som kan ta sina egna beslut och om de nu vantrivs kan de avsluta utbildningen när som helst.

Hon menar att publiceringen har påverkat verksamheten mycket.

– Att en sån här artikel kommer upp som toppresultat på Google när man söker på vårt företag är direkt olyckligt.

Enligt Jan Zetterström, ordförande i Säljarnas förbundsstyrelse, som äger tidningen Sälj!, har de valt att lyfta ärendet då de anser att utbildningen är ett ”hot mot den svenska arbetsmarknadsmodellen”.

– Grundläggande handlar det om att när man arbetar ska man få lön för sitt arbete. Vi anser att det här är ett företag som systematiskt utnyttjar en svagare part det vill säga unga som vill in på arbetsmarknaden, säger han.

Men utbildningen är frivillig – varför lämnar inte de medlemmar som är kritiska?

– De gör det. Men man blir hotad om man hoppar av. Och sen kan man få höra att man blir 'svartlistad' i branschen vilket är svårt att ta med en klackspark om man är runt 20 år och vill inleda en ny karriär.

Hur ser du på att företaget anser att de blivit utsatta för en häxjakt?

– De har fått bemöta kritiken i artiklarna och vi har även haft en MBL-förhandling tillsammans med Arndt’s Sales Academy. Vi lämnade förhandlingsbordet och tyckte olika vilket resulterade i att vi prövar detta rättsligt.

I juni i år valde fackförbundet Säljarnas att stämma Arndts Sales Academy för grovt utnyttjande av ungdomar då man menar att företaget försöker kringgå arbetsrätten.

– Vi är ett fackförbund som står upp för en av våra medlemmar som vi anser har utnyttjats i och med att personen arbetat gratis.

Michaela Arndt menar att anklagelserna är grundlösa.

– Det är ingenting av det som stämmer. När det gäller anklagelserna om att vi utnyttjar ungdomar som gratis arbetskraft bygger det på att vi har praktik i utbildningen precis som många andra utbildningar.

Utbildningen

43,3 procent av utbildningen, vilket motsvarar 3,9 timmar per dag är praktik och 56,7 procent vilket motsvarar 5,1 timmar per dag innehåller teoretisk utbildning.

"Under teorin gör vi allt från att analysera säljsamtal till att lyssna på föreläsare", säger Michaela Arndt.

Källa: Arndt’s Sales Academy

Frida Nygren