Fläskkött ska bli het exportvara till Kina

Köttföretagare
Det största hotet mot makarna Alois Strohmeier och Karoline Scheuchers tillväxtplaner är den obotliga afrikanska svinpesten som har haft regelbundna utbrott i de östeuropeiska länderna de senaste åren.

Entrepreneur of the year Köttföretaget Steirefleisch är Österrikes representant i årets upplaga av EY Entrepreneur of the year, som pågår i Monaco. En investering i miljardklassen öppnar dörren till den asiatiska marknaden.

Steirefleisch exporterar 40 procent av produktionen till Asien, men företaget är övertygat om att möjligheterna till tillväxt kommer att öka i öst. Det berättar makarna Karoline Scheucher och Alois Strohmeier som driver företaget tillsammans.

För att rusta sig för en stark expansion på både hemma- och exportmarknaden, så börjar företaget snart bygga en ny stor fabrik i staden Wolfsberg i södra Österrike.

– Vi investerar två miljarder kronor i spårbarhet för den lokala marknaden, samt i fryssystem för den växande asiatiska exportmarknaden, säger Alois Strohmeier.

– Vi har precis fått ett exporttillstånd för den kinesiska marknaden men redan nu exporterar vi till länder som Vietnam och Taiwan, fortsätter Karoline Scheucher.

Fördelen med att exportera till den asiatiska marknaden är att företaget kan sälja hela griskroppen, fast i olika delar. I Kina efterfrågar man till exempel grisöron.

–Det är bättre ur både ett hållbarhets- som ett kommersiellt perspektiv. I väst blir ungefär 30 procent av grisen charkprodukter, som vi inte får lika mycket betalt för, säger Alois Strohmeier.

Det största hotet mot företagets tillväxtplaner är den obotliga afrikanska svinpesten som har haft regelbundna utbrott i de östeuropeiska länderna de senaste åren.

–Får vi in den i Österrike, så ryker i princip alla våra exporttillstånd. Vi är självklart väldigt oroliga, säger Karoline Scheucher.

På hemmamarknaden är det framförallt lokalt producerat kött som efterfrågas. Konsumenterna vill spåra grisen och uppfödande bonde ända ner till gårdsnivå.

–Vi drog igång ett stort program i södra Österrike för några år sedan, där vi knutit upp cirka 300 bönder som leverantörer. Vi säljer köttet under ett särskilt namn. Det går riktigt bra, bättre än våra ekologiska initiativ, konstaterar Karoline Scheucher.

En stor fördel för Steirefleisch är att livsmedelskedjorna i Österrike kommit överens om att bara sälja nationellt tillverkat livsmedel.

–Självklart är det en stor fördel, eftersom överenskommelsen eliminerar mycket konkurrens, men det gäller bara gentemot konsument, inte mot restauranger och storkök till exempel, säger Alois Strohmeier.

Entreprenörskap och tillväxt är kärnvärden för företaget som köpte upp sin största konkurrent för några år sedan. Som entreprenörer sedan över tjugo år tillbaka har de lärt sig att det viktigaste för att lyckas, är att det ska vara roligt att gå till jobbet.

–Du måste verkligen vara intresserad av det du sysslar med för att bli framgångsrik. Sen är det oerhört viktigt att arbeta nära och tillsamman med personalen. Företaget ska vara som en väl koordinerad orkester, konstaterar Karoline Scheucher.

Fakta:

Steirefleisch omsatte 3,1 miljarder kronor 2017 och hade över 700 anställda

 

 

Martin Berg

Martin Berg