Fler entreprenörer med hjälp av storytelling

Storytelling Långt ifrån alla entreprenörer är vita, välutbildade, medelålders män. Ändå är det den bilden som många har av en entreprenör. Hur ändrar vi på detta? Enligt entreprenörskapsforskaren Bill Gartner är storytelling lösningen.

bill2
Foto: Magnus Aronsson/ESBRI
Bill Gartner, professor vid Clemson University.

När professor Bill Gartner från amerikanska Clemson University besökte Stockholm för en föreläsning hos ESBRI (Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning) köade åhörarna för att komma in. Temat var ”entreprenörskap och storytelling” och professor Gartner visade med sin föreläsning hur effektivt detta verktyg är.

I sitt senaste forskningsprojekt har han samlat in och studerat entreprenörshistorier, dels för att kunskapen i historierna är viktig för nya entreprenörer men kanske framför allt för att lyfta fram fler förebilder som bryter mot normen av vad en entreprenör är. En av de entreprenörer vars historia han återberättade är Norma Aguire, som driver ett framgångsrikt städföretag. Norma är mamma, förstagenerationens invandrare i USA och i mångas ögon inte den typiska entreprenören.

– Förebilder är jätteviktiga. För en latinamerikansk kvinna är det kanske inte så inspirerande med en vit man. Hur får vi fler som Norma? Svaret är att vi berättar hennes historia.

Bill Gartner erkänner att det tog honom flera år att själv inse att han var en del av problemet. När han undervisade studenter i entreprenörskap och bjöd in gästföreläsare från näringslivet så var det under lång tid uteslutande män. Sedan undrade han varför inte de kvinnliga studenterna blev lika engagerade som killarna.

Han hävdar bestämt att det inte finns någon specifik ”entreprenörstyp”. Precis som med de flesta andra kunskaper kan man lära sig att bli entreprenör, men alla har däremot inte samma förutsättningar att göra det.

– Mozart var ju inte son till en skogsarbetare, säger han för att förtydliga vad han menar.

Kritiker menar att man i de entreprenörshistorier som sprids ofta förskönar tillvaron och sällan talar om de många timmar av slit som ligger bakom en succé. Bill Gartner säger att storytelling fokuserar på passion och aktivitet eftersom syftet är att inspirera.

– Vi kan inte förutse framtiden men vi kan föreställa oss den. Berättelser är ett sätt att inspirera oss till det.

SJ