Ian Vännman

Ian Vännman, grundare av nyhetstjänsten Omni, som utmanar Aftonbladet inom koncernen Schibsted.

NYHET Publicerad

Förändra eller dö: Digitaliseringen går i rasande fart

DIGITALISERING Spotify, Netflix och Uber är alla företag som genom digital teknik utmanat och stöpt om sina respektive branscher. Och det på väldigt kort tid. På sikt kommer alla företag i alla branscher att utsättas för ett liknande förändringstryck. Därför har du som företagare inte råd att ignorera digitaliseringen.

031b5af5-d237-4568-af76-3013983c07c4-image

Stefan Fölster.

Björn Erikson

Björn Erikson.

Det är senvår 2011 och Aftonbladets ledning har strategikonferens. Affärsutvecklaren och omvärldsbevakaren Ian Vännman kliver fram inför ledningen. Han är nervös. Det han har att säga kanske inte landar särskilt väl. Men han har trots allt blivit ombedd att prata om vad han vill.

– Jag såg en rad trender som gjorde mig orolig. Bland annat hur snabbt kollapsen av tryckta medier sker i Sverige. Jag ritade upp en kurva som låg i linje med de tre senaste årens utveckling och såg att till 2017 skulle Aftonbladets upplaga ligga på under 100 000 tidningar per dag.

Den siffran skulle innebära en raserad printaffär inom en femårsperiod. Ian Vännman förklarade att det var läge att ställa om fokus från papper till digitalt, och det illa kvickt. Budskapet gick hem. Med stöd från högsta ort inom både Aftonbladet och dess ägare, Schibsted, fick Ian Vännman och kollegan Markus Gustavsson i uppgift att starta ett nytt projekt helt frikopplat från Aftonbladet.

Projektet resulterade i nyhetstjänsten Omni, en av Sveriges idag snabbast växande digitala medieplattformar. Ian Vännman är förtegen om exakt hur många som laddat ned appen, men avslöjar att Omni har runt 900 000 unika besökare i veckan.

Att påstå att digitalisering är något nytt vore att tänja på sanningen. Digitaliseringen i dess mest grundläggande form har egentligen pågått under decennier. Det vill säga när analog data omvandlas till digitala signaler. Men det går inte att bortse från det faktum att flera branscher, bara under senare år, stöpts om i grunden. Tidningsbranschen är ett exempel, musikbranschen ett annat. I den sistnämnda har företag som Spotify och Pandora radikalt förändrat sättet som musik konsumeras. Netflix och andra streamingtjänster har gjort det samma med film och tv och taxiföretaget Uber har fått etablerade aktörer att svettas.

Konsultbyrån Gartner har definierat digitalisering som ny digital teknik som möjliggör nya affärsmodeller och koncept.

– Det börjar bli allt mer uppenbart att det är väldiga förmögenheter som skiftas. En del företag och branscher riskerar att gå under och ersättas av nya företag som växer snabbt och blir rika, säger Stefan Fölster, chef för reforminstitutet.

Annons

Stefan Fölster har forskat om digitalisering och pekar på att den ställer stora krav på företag att anpassa sina affärsmodeller. Många företag och branscher är för inlåsta i sina nuvarande nischer och missar nya affärsidéer som digitaliseringen möjliggör, enligt Fölster. Han pekar exempelvis på den internationella bokjätten Amazon som har pressat priser på böcker och e-böcker världen över, vilket som oroar den svenska bokindustrin.

– Min analys är att bokbranschen i Sverige varit för trög på att komma överens om gemensam e-boksstandard. När Amazon kommer in finns en stor risk att svenska företag blir överkörda. Och nu kan det vara för sent, säger Stefan Fölster.

Han spår dock en inte fullt så dyster framtid för industriföretag. Han tror att många industrier kommer att lyckas väl genom att utnyttja den mångåriga kunskap och erfarenhet som redan finns. På så sätt kan de undvika att slås ut av snabbväxande digitalt fokuserade företag.

– Däremot är det avgörande hur snabba de är på att anpassa sig till digitala lösningar, säger Stefan Fölster.

Utvecklingen av digital teknik har gått i en rasande takt bara de senaste åren. Sedan de första smarta telefonerna, iPhone och Android, släpptes på marknaden 2009 har antalet enheter fullkomligt exploderat över hela världen. Sedan dess har hela 2,5 miljarder smartphones tillkommit. Därmed bär lika många personer omkring på möjligheten att söka information och handla på nätet dygnet runt från sina telefoner och surfplattor.

Att många väljer att surfa via mobilen har bland annat lett till att Google i april gjorde om sin sökalgoritm för att ge högre prioritet till hemsidor som är smartphone-anpassade. Utöver det är internetanvändandet i Sverige utbrett, hela 92 procent av befolkningen har idag tillgång till internet, visar siffror från Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Anna Breman, makroanalytiker på Swedbank och Anna Felländer, chefekonom på Swedbank har, i en artikel i Ekonomisk debatt, bland annat identifierat tre sätt som digitalisering påverkar ekonomin.

Det första är att när fysiska varor omvandlas till digitala tjänster innebär det lägre kostnader för användning, kopiering och distribution.

Det andra är att digitaliseringen effektiviserar traditionell produktion. Till exempel möjliggör artificiell intelligens att robotar inom tillverkningsindustrin kan göra mer avancerade sysslor än tidigare.

Det tredje är att digitala plattformar effektiviserar och internationaliserar tjänster och produkter som tidigare var lokala. Det gäller alltifrån internetbokning av flygresor till e-handelsplattformar som gör att mellanhänder kan slopas eftersom efterfrågan och utbud möts på ett effektivare sätt.

Men hur tänker företagen själva kring digitaliseringens påverkan på deras affärsmodeller?

Föreningen Styrelseakademin har gjort en undersökning som visar att 77 procent av drygt 600 tillfrågade styrelseledamöter anser att den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellerna. Undersökningen visar samtidigt att mer än hälften saknar en plan för att hantera kriser i sociala medier.

Enligt Björn Erikson, partner i konsultbolaget Trinovo, som har mer än 25 års erfarenhet som rådgivare till företagsledningar och styrelser inom it-management och digitalisering, är det fortfarande lättare sagt än gjort att på allvar få in digitalt affärstänk i styrelserummen.

– En utmaning är att många företag är fast i det som fungerade tidigare. Det vill säga stegvisa förbättringsprocesser som exempelvis Toyotas Lean. Detta fungerar väl för att förbättra för befintliga produkter och befintliga kunder, säger Björn Erikson.

Man kan jämföra detta med att spela schack, enligt honom, och framhåller att företagsledningar istället måste börja spela poker. Det vill säga att våga satsa på radikala innovationer som innebär stora förändringar.

– Det är faktiskt bättre att man själv utmanar och kannibaliserar på sin historiska affär, än att företaget får se nya konkurrenter svischa förbi med nya affärskoncept som man hade kunnat genomskåda i tid, säger han och tillägger:
– Detta resonemang gäller förstås inte de som är fullständigt övertygade om att man redan har en odödlig affärsmodell.

Enligt Björn Erikson är anledningar till förändringsmotståndet bland annat styrelsers bristande erfarenheter av digitala affärer, för stort fokus på kvartalskapitalismen eller en konservativ syn på kundernas och konkurrenternas digitala mognad.

– Dagens ledare och chefer är väl insatta i de traditionella affärsmodellerna, men många är inte alls insatta i det nya sättet att tänka med digital innovation, säger han.

Vid skapandet av nyhetstjänsten Omni rådde snarare motsatta förhållanden. I och med att koncernen valde att starta en konkurrerande verksamhet till den egna inom ramen för organisationen var det viktigt med en stark förankring i toppskiktet. Ian Vännman och Markus Gustavsson rapporterade varannan vecka till koncernledningen i Schibsted.

– Vi kallar dem för gudfädrar i och med att de har mandat och kapacitet att skydda och sponsra satsningen. Det finns många projekt som startas på för låg nivå, vilket gör att de inte får den mängd syre som krävs för att överleva, säger Ian Vännman.

Ett annat problem som många företag har när det kommer till digitalisering handlar om synen på omsättning, enligt honom. Ofta finns ett allt för stort fokus på att ha en hög omsättning i verksamheten. Digitalisering innebär oftast att ett företags omsättning kollapsar.

– Om du tar print som exempel krävs en stor omsättning. Det är många kostnader förknippat med att producera en fysisk tidning i tryck- och försäljning. Generellt är kostnaderna för en onlineprodukt mycket lägre. Det innebär att omsättningen kollapsar, men om man lyckas med den digitala satsningen är marginalerna potentiellt mycket bättre, säger Ian Vännman.

Och för den som inte känner igen sig i beskrivningen att just den egna branschen förändras är det inte läge att slappna av. Snarare tvärtom.

– Alla företag i alla branscher kommer att drabbas av digitaliseringen. I de flesta fall så kommer det att vara väldigt jobbigt. Det eftersom att det kommer från ett håll man inte anar och på ett sätt man inte förstår. När man inser det är det ofta kört, konstaterar Ian Vännman.

8 tips - så gör du ditt företag digitalt

1. Våga satsa nytt och ifrågasätt dina rådande affärsmodeller.
2. Inför ett digitalt tänk i ledningen. Ni kan till exempel tillsätta en CDO som har helhetskoll på företagets digitala satsningar och kan kommunicera dessa direkt med företagets ledning.
3. Ta rekryteringsprocessen av digital kompetens på allvar.
4. Tänk på att digitalisering innebär mer än att bara att införa ett nytt IT-system.
5. Öppna upp data. Du kan inte vara bäst på allt, låt någon annan använda företagets data för att skapa produkter som kan hjälpa dig.
6. Starta din blivande konkurrent inom ramen för din egen verksamhet. Antingen lyckas man och den nya produkten tar över det gamla. Eller så införlivar man den nya produktens arbetsprocesser i den gamla verksamhetens processer.
7. Sätt kunden i första hand och jobba nära dina kunder och ta reda på deras behov. Prata med kunderna och ta reda på vad de vill ha eller har problem med.
8. Samla in och använd kunddata för att skapa unika erbjudanden riktade till enskilda personer.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.