Företagare om ID-kontrollerna: ”Det är panik i politiken”

tac801db
Foto: Björn Lindgren/TT

Nyhet Lagen om ID-kontroller för resenärer över Öresund har lett till en omfattande debatt och massiv kritik. För företaget Swiftcourt är ID-kontrollerna förödande. ”Det är väldigt olyckligt och en stor huvudvärk för oss”, säger Johan Hedén Hultgren, vd.

Fredrik Mohlin
- Beslutet gick för snabbt, regeringen glömde näringslivet, Fredrik Mohlin, vd på Poolia Malmö.
Johan Hedén Hultgren
- ID-kontrollerna är en stor huvudvärk för oss, Johan Hedén Hultgren, vd på Swiftcourt

Sedan den 4 januari kontrolleras identiteten på alla resenärer som tar sig över sundet från Danmark till Sverige via tåg, buss, färja och till stor del via bil. ID-kontrollerna infördes efter beslut av regeringen i ett försök att hejda flyktingströmmen till Sverige. Förutom att ID-kontrollerna införs, minskar även antalet tågavgångar, vilket ger ett större tryck på befintliga avgångar.

Debatten kring beslutet har varit omfattande, och har lett till stor kritik såväl internationellt som nationellt. Rolf Elmér, regionchef för Svenskt Näringsliv i Malmö, menar att det i första hand inte är beslutet att försöka hejda flyktingströmmen som väcker reaktioner, utan sättet det gjordes på. Det är ett hårt slag mot en region som sedan flera år släpar efter i den ekonomiska utvecklingen att skära av den gemensamma arbetsmarknaden och gränsen till Europa, säger han.  

– Problemet med flyktingströmmen har varit känt länge, ända sedan vår statsminister i september lovade att Sverige inte ska bygga några murar. Några månader senare sätter man upp gränser mot Danmark. Det är panik i politiken, och det är paniken de flesta reagerar på, säger Rolf Elmér.

Förseningarna i samband med ID-kontrollerna kommer leda till problem för företag på båda sidor sundet, menar flera företagare. Restiden förväntas förlängas mellan tio minuter och en timme, vilket gör att många pendlare får svårt att få ihop vardagslivet, eftersom restiden inte går att beräkna.

Hårdast drabbas de företag som har anställda på båda sidor av sundet och som behöver pendla för att komma till sitt arbete eller bostad, menar Rolf Elmér. Ett sådant företag är Poolia, vars verksamhet i regionen förmodligen kommer påverkas av ID-kontrollerna.

– Vi hyr ut personal på båda sidor sundet, och det blir väldigt ofördelaktigt för våra anställda om deras restid förlängs med en timme enkel väg. Såhär tidigt är det svårt att säga hur vi kommer påverkas, men blir det en långdragen historia så tror jag säkert att flera anställda kommer lämna oss, säger Fredrik Mohlin, vd på Poolia Malmö.

Uppfattningen att näringslivet har stängts ute ur diskussionerna delas av både Rolf Elmér och Fredrik Mohlin. De menar att företrädare för näringslivet borde ha bjudits in för diskussioner om hur situationen skulle kunna lösas, istället för att ta ett hastigt beslut som påverkar regionen stort.

– Detta gick lite för snabbt, och man glömde näringslivet i frågan. Vi kommer vara väldigt viktiga senare, för integrationens skull. Då är det konstigt att de nu stänger dörren hastigt och lustigt framför ögonen på oss som verkar i regionen, säger Fredrik Mohlin.

Det Köpenhamnsbaserade startupföretaget Swiftcourt, har drabbats hårt av ID-kontrollerna. Där har de tre anställda som bor i Sverige beslutat sig för att stanna i Sverige och jobba hemifrån under januari månad.

– Vi vill inte ta risken att pendla med osäkra tider. Det är inte värt att chansa när pendlarkortet kostar mer än 2000 kronor per månad. Det är väldigt olyckligt, och en stor huvudvärk för oss. Det är också väldigt tråkigt att öppenheten i regionen nu förstörs, säger Johan Hedén Hultgren, vd på Swiftcourt.

Hur framtiden för företaget ser ut är svårt att sia om, men olika möjligheter har redan börjat diskuteras.

– Vi har ännu inte tänkt så mycket framåt, vi får se. Men skulle detta fortsätta är en möjlig utgång att flippa bolaget till Sverige, istället för att ha sin bas i Danmark som nu. Som startup vill vi naturligtvis undvika det eftersom det blir en stor kostnad för oss, vi vill hellre att situationen löser sig smidigt och snabbt, säger Johan Hedén Hultgren.

Kraftig minskning av trafiken

Lagen om ID-kontroller vid gränsen gäller i tre år och ger regeringen rätt att införa kontroller under sex månader i taget. ID- kontrollerna gäller för alla resenärer från Danmark till Sverige med buss, tåg och färja över sundet. För bilresenärer gäller vanliga kontroller av tullen vid Öresundsbron. 

Färjebolaget HH Ferries har anmält Sverige till EU kommissionen, då ID-kontrollerna innebär snedvriden konkurrens om trafiken över sundet för dem. SJ:s tåg X2000 kör inte längre till Köpenhamn, utan stannar i Malmö. Resenärer får byta till Öresundstågen för att komma över sundet. Öresundstågen går nu var 20:e minut, istället för var 10:e minut vid rusningstrafik. Skånetrafiken erbjuder 14 dagar öppet köp på pendlarkorten, då många pendlare förmodas undvika tågen. Transportörer som inte kontrollerar ID-handlingar på resenärer riskerar 50 000 kronor i böter per okontrollerad resenär.

LW