Försäkringskassan strular – byggföretagets anställda får inte vård

Krångel ”De tror att vi anställer dem svart”, säger Johnny Andersson, delägare i byggföretaget Jatic Scandinavia i Bjuv. Försäkringskassan dröjer med att ge företagets arbetskraftsinvandrare det sjukvårdsintyg de behöver, vilket har skapat misstro hos medarbetarna.

Johnny Andersson, Jatic
Johnny Andersson, delägare i Jatic Scandinavia.

Försäkringskassans långa handläggningstider har inneburit stora påfrestningar för byggföretaget Jatic Scandinavia. Stora delar av företagets anställda är arbetskraftsinvandrare och majoriteteten av dessa har, trots att företaget betalar arbetsgivaravgifter, inte fått något intyg som visar att de har rätt till sjukvård på samma villkor som svenska medborgare.

– Handläggningstiden är bisarr, säger Johnny Andersson, delägare i företaget.

– Argumentet från Försäkringskassan är att det tar lång tid på grund av flyktingvågen från 2015. Vi förstår att det är många personer som ska ha hjälp, men vi måste också tänka på våra anställda, fortsätter han.

Under ett och ett halvt år har Jatic Scandinavia hjälpt över hundra av sina anställda med att kontakta Försäkringskassan. Under tiden har de sistnämnda tvingats betala högre avgifter i samband med sjukvårdsbesök i Sverige. Retroaktiv ersättning för sina sjukvårdskostnader har bara två av alla anställda lyckats få, men bara efter att de drabbades av hjärtinfarkter.

– Men vi fick tjata hos Försäkringskassan innan de fick ersättningen. Den ene av dem hade vid det laget sjukvårdskulder på runt 157 000 kronor.

Johnny Andersson berättar att den anställde på grund av detta kontaktades av Kronofogden som ville driva in skulden.

– Då sa vi till Försäkringskassan att ”vi bryr oss inte om er arbetsbörda” och uppmanade dem att ta tag i problemet. Efter några veckor till lyckades Försäkringskassan slutligen ge våra två anställda ekonomisk ersättning och rätt till likvärdig svensk sjukvård.

– Jag vet däremot inte om betalningsanmärkningen ligger kvar hos Kronofogden. Personen i fråga ska inte stanna kvar i Sverige men om han skulle vilja det kan det påverka honom.

Johnny Andersson berättar att situationen har påverkat företaget negativt. Dels innebär den en större arbetsbörda och dels skapar den misstro hos de anställda.

– Jag har en kollega som arbetar med dessa ärenden två dagar i veckan. Vi betalade för våra anställdas kostnader till en början men slutade med det. Företag ska inte betala sina anställdas fakturor. Det kan räknas som förmåner. Återbetalningen av kostnaderna sker även till individen, inte till oss. Dessutom ger detta problem i vår bokföring.

– Allt det här har skapat en oro mellan de anställda och företaget. De tror att vi anställer dem svart och inte att det är myndigheternas fel eftersom de är vana vid att det har gått bra i andra länder som de har arbetat i.
 

I dagsläget har Jatic Scandinavia 85 anställda, främst från länder som Polen, Litauen och Rumänien. Vid ett tillfälle var de över 120 stycken. Ett 30-tal av företages säsongsanställda har redan åkt tillbaka till sina hemländer utan att ha hunnit få rätt till likvärdig sjukvård under sin vistelse i Sverige.

Allt strul till trots är alternativet att anställa enbart svensk arbetskraft lättare sagt än gjort.

– Det finns inte så många plåtslagare i Sverige med den erfarenhet våra kunder vill ha. Dessutom reser våra anställda mycket runt om i landet och svensk personal vill oftast vara hemma hos sin familj.

Johnny Andersson säger att han aldrig hade trott att det skulle ta så lång tid att få intyg från Försäkringskassan. Han har även bett om en fast kontaktperson men inte fått gehör. I andra EU-länder går processen mycket fortare, enligt honom.

– Jag har bott i Storbritannien och där tog det bara ett par veckor. Det samordnas med skattekontoret. I Danmark tar det tre timmar till tre dagar. I Nederländerna och Tyskland tar det en dag.

– I Sverige är vi så ”bakåt man kan komma” i den här frågan. Vi har varit medlemmar i EU sedan 1995 och ändå har vi ingen modernitet eller flexibilitet i den svenska arbetsmarknaden. Vi lever i en rörlig värld där människor jobbar i perioder och flyttar till andra länder. Men här i Sverige lever vi i en bubbla.
 

*Sedan artikeln skrevs har ytterligare några av Jatic Scandinavias anställda fått intyg av Försäkringskassan.

Ana Cristina Hernández