Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

Krångel Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.

Fredric Käll, vd Vivida
Foto: Per Knutsson / TT

Försäkringskassans förändrade utbetalningsregler pressar assistansföretag. Tidigare betaldes pengarna ut i förskott men från och med 1 oktober sker det i efterskott vid två fasta datum, den 5 och den 20 varje månad.

Entreprenör har berättat hur det i skarven mellan det gamla och nya betalningssättet lämnar arbetsgivare utan ekonomisk ersättning samtidigt som utgiftsposterna är orörda. Vissa företag tvingas gå till banken och begära miljonlån för att klara den utsatta situationen. 

Företagen har också kritiserat Försäkringskassan för de omständliga rutinerna och krånglande pappershantering som hindrar rapporteringen av tidrapporterna. Minsta fel och ersättningen uteblir helt.

I november upptäckte Fredric Käll, vd för Vivida, till sin fasa att något inte stod rätt till. Datasystemet som registrerade tidrapportering klarade nämligen inte av omställningen från sommartid till vintertid.

Enligt honom är orsaken till det senaste problemet att assistenter jobbade en timme för mycket när klockan vreds tillbaka i samband med övergången till vintertid.

– Försäkringskassans datasystem upptäckte att samma timme hade arbetats två gånger och stoppade företagets tidrapporter. Det blev en aha-upplevelse för kassans handläggare. Ingen hade tänkt på detta.

Fredric Käll betonar att det hittills bara är två handläggare som har hört av sig, men menar att det borde vara många, många fler. Grovt uppskattat har företaget drygt 70 grupper som påverkas av det aktuella problemet, enligt Käll.

I dagsläget vet han inte om strulet med tidrapporter får ekonomiska konsekvenser för företaget. Det beror på hur Försäkringskassan hanterar ärendet, konstaterar han.

– Vid varje upptäckt fel sker ett automatiskt stopp i utbetalningen och ärendet skickas till en handläggare. Eftersom väldigt många assistenter arbetar natt finns en risk att de inte hinner med att hantera alla ärenden.

Försäkringskassan har aviserat att alla felaktiga tidrapporter ska stoppas. Oklart är om ett stopp endast påverkar ersättningen till en enskild assistent eller gäller en hel grupp. Här svävar Försäkringskassan på målet.

– Det sista scenariot är en katastrof. Cirka 80 procent av vår ersättning skulle utebli i november. Många företag tvingas förmodligen också ställa in sina betalningar.

Att relationen mellan företagsledning och myndighet är ansträngd är ingen överdrift. Förtroendet är obefintligt. Det visar en händelse i våras.

Vid ett möte påpekade Fredric Käll för Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler att det alltid finns barnsjukdomar vid införandet av nya datorsystem. Han föreslog att myndigheten borde testa systemet tillsammans med några företag innan det togs i bruk.

– Ann-Marie Begler tittade mig djupt i ögonen och sa ”Vi kan det här med system” och så var den diskussionen slut, berättar Fredric Käll.

– Det är pinsamt för Försäkringskassan.

Peter Ceder

Peter Ceder