ID-kontroller kostar transportföretagen miljoner

4

Politik ID-kontrollerna på bussar, tåg och färjor som kör mellan Danmark och Sverige kostar transportföretagen mångmiljonbelopp varje månad. Nu kräver företagen att regeringen ersätter dem för de ökade kostnaderna. ”Det kostar helt klart. Och det blir färre som åker med oss”, säger Mats Johansson, vd på Nettbuss Express.

nettbuss
Foto: Björn Olsson/TT
"Den stora nedsidan är att det blivit krångligare att resa med oss. Man måste vara på plats tidigare och man måste godkänna att man förstått informationen om ID-kontroller när man köper biljett", säger Mats Johansson, vd på Nettbuss Express.
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag
"Det här är till stor del en fråga som berör hela bussbranschen", säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, om ID-kontrollerna.

27 miljoner kronor. Så mycket kostar det för bussföretagen varje månad för att hålla ID-kontrollerna igång, enligt en färsk beräkning från branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Nu kräver man, tillsammans med branschföreningarna Svensk sjöfart och Tågoperatörerna, regeringen på minst 5,4 miljoner kronor i kompensation för de ökade kostnaderna.

– Företagen har kostnader för att anställa extrapersonal som utför kontrollerna, för administration och förebyggande arbete, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen har tvingats lägga mycket tid och kraft på att informera resenärerna om de nya reglerna på olika sätt.

– Majoriteten av våra medlemmar påverkas av ID-kontrollerna. Så här års är det många bussföretag som kör beställningstrafik inom Europa. Det är allt från fotbollslag som ska spela matcher i södra Europa till körer som ska sjunga i Tyskland, säger Anna Grönlund.

Rent praktiskt har det fungerat bra att utföra kontrollerna, tycker Mats Johansson, vd på Nettbuss Express, som kör linjetrafik mellan Danmark och Sverige. Men det kostar pengar att anlita personal som ska utföra kontrollerna. Och det har blivit krångligare för kunderna, konstaterar han.

– Det blir färre som åker med oss. Att resa med buss ska vara enkelt, smidigt och billigt. Inte krångligt, säger Mats Johansson.

Hittills har transportföretagen inte fått någon reaktion från regeringen på sitt krav.

Maja Cronstedt