Inget Tacton utan Ericsson

Tjänstemyten Tacton är ett exportinriktat it-företag, resultatet av målmedveten svensk grundforskning. Kort och gott ett högintressant tjänsteföretag. Men utan en stark svensk industri hade Tacton inte blivit mer än ett intressant forskningsprojekt.

Christer Wallberg, vd på Tacton.
Foto: Camilla Svensk
Christer Wallberg, vd på Tacton.
Nils Olsson, ansvarig för Tetra Paks produktportfölj.
Nils Olsson, ansvarig för Tetra Paks produktportfölj.

Vi befinner oss i it-boomen på 90-talet. Ericsson är i behov av en så kallad säljkonfigurator till sina växlar. Det testas program till höger och vänster, men inget faller telekomjätten på läppen och till slut är det bara Tactons mjukvara, en oprövad produkt utvecklad av ett gäng forskare, som håller måttet. Det blir inledningen på ett tätt samarbete under it-erans sista hektiska år.

– Ericsson är en global koncern. De krav som du utsätts för när du jobbar med sådana bolag ligger på världsnivå, säger Christer Wallberg, vd på Tacton.

Fröet som skulle blomma ut till Tacton planterades redan 1987 då Sics, Swedish Institute of Computer Science, lanserade ett forskningsprojekt kring artificiell intelligens. Tio år senare hade satsningen burit frukt. Det visade sig att just en säljkonfigurator var den bästa tillämpningen.

Med en säljkonfigurator kan ett industriföretag skräddarsy en produkt redan vid första mötet med en kund. Komponenter kan läggas till och tas bort, och allting visas grafiskt.

Det låter kanske inte så avancerat. Men det är precis vad det är, inte minst när det handlar om att konfigurera en komplex produkt utvecklad av den skickliga svenska industrin.

Ericsson gav Tacton en bra grund att stå på.

– För det första finansierade Ericsson verksamheten genom att köpa mjukvaran. För det andra var företaget en viktig kravställare för produktutvecklingen. För det tredje är Ericsson överlägset som referens, säger Tactons vd Christer Wallberg.

Men det ligger också en fara i att ha en så pass dominant kund, vilket Tacton fick erfara när it-bubblan sprack. Plötsligt försvann 80 procent av intäkterna och Christer Wallberg fick som nytillträdd vd dra ned på personalen och jaga nya kunder.

Tacton inriktade sig på svensk tillverkande industri och drog nytta av den överlägsna referensen Ericsson. På kort tid ramlade flera nya kunder in: Getinge, Cardo Door, Siemens i Finspång, Alfa Laval och Tetra Pak.

Tactons resa inom Tetra Pak är en historia för sig. Företaget klev på tåget när Tacton hade det som tuffast och skälet var, precis som i Ericssonfallet, att man såg vilka möjligheter säljkonfiguratorn hade. Samtidigt var Tactons ekonomiska problem ett orosmoment.

När Tetra Pak anlitar en underleverantör har industrijätten som princip att inte utgöra mer än en tredjedel av företagets omsättning. Men i Tactonfallet gjorde man ett undantag.

– De hade en teknik som vi inte kunde få tillgång till på andra vägar. Nu gläder det oss att se att vi inte behöver vara lika oroliga som tidigare, säger Nils Olsson, ansvarig för Tetra Paks produktportfölj, som på nära håll följt Tactons utveckling.

När väl Tacton hade fått in en fot i den väldiga Rausingkoncernen öppnades många möjligheter. Från Lund var inte steget långt till Tetra Pak i Italien, sedan till alla delar inom koncernen, liksom till systerbolaget Sidells verksamhet i Italien och Frankrike.

Det är så Tacton kommer ut i världen. Ett steg in i ett stort företag och en jättelik marknad öppnar sig. Ett annat exempel är Siemenskoncernen. När väl samarbetet med Siemens i Finspång var etablerat har Tacton fått jobb inom samma division i England och Tyskland.

En annan väg att gå är via partner som IBM. Det har öppnat många dörrar.

– För ett par år sedan hade Toshiba en upphandling. I första varvet var 20 företag med, vilket till slut blev tre, Oracle, SAP och Tacton. Då ville Toshiba att vi skulle visa att vi hade en partner för att försäkra sig om att vi klarade av leveransen. Då tog vi in IBM japan. Det hade inte varit möjligt om vi inte hade haft IBM Sverige som vi jobbade med tillsammans med Ericsson. Då blev det Tacton – inte SAP eller Oracle – som tog affären, berättar Christer Wallberg.

Tacton är inte det enda företag som Tetra Pak stöttat under åren. Ofta handlar det om it-företag, en svensk framgångsnisch. Ett exempel är Fishbone Systems.

När det gäller reklambyråer och den typen av konsulter går inte bolaget in och stöttar på samma sätt, i de fallen handlar det mer om att hålla ögonen på en intressant person. Inom manegement och finans är det amerikanska, brittiska och schweiziska bolag som gäller.

– Jag har agerat som referens till många inhemska bolag vid det här laget. Jag känner faktiskt inte till ett enda svenskt tjänsteföretag som kommit ut på världsmarknaden utan att ha tagit rygg på svensk industri, säger Nils Olsson.

Under 2011 växte Tacton med 50 procent och flyttade till nya lokaler för att klara expansionen. Idag jobbar cirka 80 personer på kontoret som dessutom har ”tillväxtmån”.

Christer Wallberg säger att han alltjämt har stor nytta av ”den fantastiska densiteten av industrier” som finns i Sverige.

– Utan Ericsson hade inte Tacton funnits idag, säger han. Det är en stor krävande internationell kund med många kunder och insides. Och vi hade inte varit i närheten av att vara så stora som vi är utan Tetra Pak. De har varit vår viktigaste referens och gett stor stabilitet de senaste fem åren.

Grundforskning som blev hightech-företag

Namn: Tacton
Inriktning: It-företag. Utvecklar och säljer en säljkonfigurator.
Startår: 1998
Ort: Stockholm
Antalet anställda: 80
Vd: Christer Wallberg

Henrik Svidén