Inspiration för alla blivande exportörer

Export Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.

Omslag till boken Miljardvallen
Tio berättelser om hur en exportsatsning ger framgång och tillväxt i företaget.

Det är Karl-Adam Bonniers stiftelse som tillsammans med Forum for Global business tagit initiativ till boken. I den presenteras tio företag och deras berättelser om hur en exportsatsning ger framgång och tillväxt i företaget. Och kanske spränger den där miljardvallen, några av dem har gjort det, några har ett stycke kvar.

Samtidigt presenteras ett manifest i sju punkter, en förslagslista på vad som kan göras för öka de svenska företagens möjligheter på den globala marknaden. Det handlar bland annat om att utveckla det svenska företagsklimatet.

– Absolut, ska man vara bra på bortaplan måste man också vara bra på hemmaplan, slog Günther Mårder, vd för Företagarna fast.

En av dem som är mycket duktiga på bortaplan är sågverksföretaget Bergkvist-Insjön. Med en omsättning på närmare 1,5 miljarder och en exportandel på 80 procent av produktionen står de för just den typ av inspiration som boken vill förmedla.

– Det är ett äventyr att driva företag och mycket av företagandet är tillfälligheter, säger ordföranden Ulf Bergkvist, tidigare vd.

En av de tillfälligheter som burit företaget framåt var när trävaruexporten från Kanada minskade drastiskt. Det drabbade bland annat Japan och plötsligt fanns en delegation från Japan på kontoret i Insjön. Det slutade med en jätteorder på 44 containrar. Det var stort då, i dag skickar företaget 6 000 containrar årligen till inte bara Japan utan stora delar av Asien.

De spännande framgångsberättelserna till trots är det också ett faktum att gårdagens och dagens internationella framgångar inte betyder något i morgon. Men i stället för att huka under den tanken är det viktigt att fler svenska företag hittar sin plats på världsmarknaden, att de växer, utvecklas och därmed bidrar till välståndet i Sverige.

– Det är därför som vi också satt samman den sju punkterna för ett bättre svenskt företagsklimat så att vi dels kan behålla de tio företagen som presenteras i boken i Sverige, dels kan presentera många nya, liknande företag, säger Thomas Malmer på Forum for Global Business.

Så ska konkurrenskraften stärkas
  1. Skapa ett bra företagsklimat
  2. Fortsätt arbeta för frihandel
  3. Marknadsför Sverige i världen
  4. Våga prioritera främjaraktiviteter
  5. Underlätta sökande av exportstöd
  6. Skapa nya instrument för exportfinansiering
  7. Främja intresset för exportmarknader
Anders Carlsson