NYHET Publicerad

Kanadensisk livsmedelsleverantör årets bästa entreprenör

TÄVLING Murad Al-Katibs idé om att förmedla proteinrikt livsmedel från Kanada formades för 15 år sedan i källaren, nu är hans företag världsledande. Igår kväll gjorde det honom till vinnaren i årets upplaga av EY World Entrepreneur of the year i Monaco. ”Det har varit en resa jag inte hade kunna föreställa mig”.

Murad Al-Katib

Murad Al-Katib, vinnare i EY World Entrepreneur of the Year 2017

Sedan Murad Al-Katib startade sitt företag i källaren på sitt och hustruns hus i Kanada, har hans företag AGT Food & Ingredients har förändrat Kanadas jordbruksindustri. Han har samordnat odlingen från ett 40- tal kanadensiska producenter som idag levererar linser, bönor och kikärter till 120 länder. Hela maskineriet hålls på plats av de omkring 2000 anställda som är utspridda på 5 kontinenter.

Men det var inte en helt enkel start: Frun var gravid i sjätte månaden med tvillingar när Murad sa upp sig från sitt jobb för att jobba på en affärsplan.

– Jag har min fru att tacka för att hon orkade med mig och vågade stötta mig i min dröm. Vägen hit till vinsten från att jag startade har varit helt fantastisk, sa en mycket rörd vinnare strax efter prisutdelningen.

Hans idé gick i stort sett ut på att bli den strategiska länken mellan de jordbrukande producenterna och marknaden. För att producenterna skulle nappa på projektet, förklarade Murad fördelarna med att börja odla linser, bönor och kikärtor. Det är grödor som kräver mycket lite vatten i odlingen men som dessutom är mycket proteinrika. Nödvändigt i en tid när jordens resurser blir allt mer knappa, menar Murad.

–  Vi är omkring 10 miljarder människor som ska få näring från en allt mer ansträngd jord. Den snabbt ökande befolkning kräver nya typer av hållbara matkedjor som vi inte tidigare har varit i behov av. Det innebär mer proteinrik föda som tar mindre resurser, som linser och bönor.

Finalisterna i tävlingen EY World Entrepreneur of the Year bedöms på kriterierna entreprenörsanda, finansiella resultat, strategisk riktning, global påverkan, innovation samt personlig integritet och påverkan.

Trots att juryns överläggningar i år var längre än vanligt, var det en enig jury som på lördagens storslagna gala utsåg Murad Al-Katib som vinnare. Det berättade Jim Nixon, vd för Nixon Energy Investments, och juryns ordförande: ”Murad är en osannolik entreprenör som har demonstrerat exemplariskt värdeskapande och organisatorisk förmåga. Genom hållbara jordbruksmetoder skapar han en positiv inverkan på den globala miljön”.

Annons

Utöver Murads vilja att förändra sättet vi ser på livsmedel, vill han även sträcka ut en hand till alla de människor som behöver proteinrik, prisvärd mat. Hans företag har levererat över fyra miljoner proteinrika matransoner till flyktingar från Syrien, även det något som juryn uppmärksammade.

Från Sverige tävlade Johan Löf från RaySearch Laboratories, som utvecklar en teknik som analyserar cancertumörer och dess omkringliggande friska vävnad. På så sätt kan man räkna ut den optimala strålningsbehandlingen för en cancersjuk patient, vilket gör att frisk vävnad slipper skadas och patienten får individanpassad vård. Läs mer om Entreprenörs möte med Johan inför finalen här.

Totalt ställde 48 länder upp i tävlingen, vilka representerades av 59 entreprenörer. Motståndarna uppmärksammade Murad Al-Katib direkt efter vinsten

– Att vi kokats ner till 59 personer utifrån alla tusen som tävlat runt om i världen i regionala och nationella deltävlingar är makalöst. Jag är glad att ha delat denna upplevelse med dem alla.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.