Kapat företag: ny brottstrend drabbar företagare

bedrageri
33

Säkerhet En dag började det välla in fakturor på varor som Leif aldrig beställt. Hans företag hade blivit kapat. Och tyvärr, Leif är inte ensam om att drabbas. De senaste åren har id-kapningar riktade mot företagare ökar explosionsartat. Polisen har länge stått handfallen men nu startas ett nytt nationellt bedrägericenter för att stoppa den nya brottsvågen.

id-kapning
Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT

Det kräver inget våld, det kan göras från köksbordet och riskerna för att åka fast är minimala. Id-kapningar riktade mot företagare ökar lavinartat sedan allt fler kriminella fått upp ögonen för den nya brottstrenden.

– Värdetransportrånen minskar men samtidigt har bedrägerierna ökat markant. Ett rån kräver vapen, en fysisk aktion mot ett fysiskt mål och kan ge flera år i fängelse. Bedrägerier däremot kan man göra från datorn medan man äter frukost och åker man fast får man i värsta fall villkorlig dom och böter, säger Lars Minnedal, kriminalinspektör på Stockholmspolisens bedrägerirotel.

Tidigare var företagsbedrägerier ofta en sidoverksamhet för många kriminella men på senare år har det blivit en huvudsyssla, enligt honom. Anledningarna är flera: exponeringsrisken är låg, risken för att åka fast är liten och påföljden är låg. Samtidigt kan förtjänsten bli stor, vilket de kriminella givetvis räknar in i kalkylen.

Sammantaget gör detta, att medan annan brottslighet minskar, så ökade bedrägeribrotten med 15 procent under förra året enligt statistik för Brå, Brottsförebyggande rådet. Id-kapningar har officiellt ökat med 200 procent under de senaste tio åren, men Lars Minnedal tror att mörkertalet är stort. Många företagare vågar inte anmäla brottet eftersom de är rädda för att nyheten om att företaget har kapats ska skada varumärket.

Som företagare står du ofta ensam när brottet väl har uppdagats.
– Det blir ditt problem att rensa upp i bedragarens fotspår. Du måste polisanmäla, komma in med underlag, spärra ditt personnummer, se om bedragaren har adressändrat din adress, höra med alla kreditinstitut och banker om lån har tagits i ditt namn. Inte ens jag vet hur många kreditinstitut som finns. Det kan vara nästintill omöjligt att veta hur man ska gå tillväga, säger Lars Minnedal. 

Och när bedragaren väl har tömt företagets kassa går han eller hon vidare till nästa offer. 

– Bland bedragare är det känt sedan länge att det är en lukrativ verksamhet, det är inga nyheter. Inte för oss poliser heller, men vi har inte haft kunskap eller resurser att förhindra brotten. Vi är som bäst tvåa på bollen och då är det oftast för sent, säger Lars Minnedal.
– Det sprutar in vatten och det enda vi kan göra är att ösa för glatta livet. Det är en tsunami.

En anledning till att problemet är svårlöst är bristen på ett nationellt perspektiv kring bedrägerier, där enskilda regioner och enheter har agerat i sitt eget område utifrån sin egen kunskap och utan samarbete med andra polisenheter. Polisen har helt enkelt inte hängt med i den snabba bedrägeriutvecklingen. I exempelvis Storbritannien räknas bedrägerier som grov organiserad brottslighet och hanteras med betydligt större effektivitet. Men nu är situationen ohållbar och den svenska polisen har beslutat sig för att göra en kraftsamling.

Vid årsskiftet statade ”Nationellt bedrägericenter” i Stockholm med syftet att samordna polisens resurser och kartlägga bedrägerier. 13 personer arbetar heltid på centret och närmare 120 utredare ska arbeta med bedrägerier under samma tak. Verksamheten står på tre ben: polisoperativt arbete, metodutveckling och offensiva brottsförebyggande insatser.

– Nationellt bedrägericenter är en reaktion, men inte lösningen. Detta är inga exklusiva polisärenden utan vi måste samarbeta på bred front med olika aktörer. Skatteverket, upplysningsföretagen, Kronofogden, olika branscher, företagsorganisationer och utländska kollegor, säger Lars Minnedal, som varit delaktig i uppstartsfasen.

Lika viktigt som själva brottsbekämpandet är informationsarbetet. Nationellt bedrägericenter var nyligen med i tv-programmet Efterlyst och märkte under den efterföljande chatten hur stor okunskapen och den påföljande rädslan var när det handlar om id-kapningar. Media rapporterar med jämna mellanrum om personer som har fått sitt Facebook-konto kapat varpå bedragaren lurat kontoinnehavarens vänner på pengar. Men regelrätta id- och företagskapningar är betydligt allvarligare, menar Lars Minnedal. Trots det uteblir uppmärksamheten.

– Företagsbedrägerier ses som osexigt, det är inget våld, ingen action och det leder inte till några rubriker. Det är ett pappersbrott. Men jag skulle gissa att företagsbedrägerier omsätter mer än narkotika i Sverige, säger han och efterfrågar ett större engagemang.

– Vi arbetar nationellt med att sprida kunskap i frågan. Det här kommer polisen aldrig att komma tillrätta med på egen hand, vi kan inte utreda bort det här.

Att få till en lagändring är en väg att gå, en betydligt snabbare väg är branschsamverkan. Hårdare säkerhetskrav på identifiering vid köp eller lån vore ett effektivt sätt att stoppa förövaren innan skadan är skedd, betonar Lars Minnedal. Han öppnar också för en tabubelagd, men enligt honom relevant, diskussion kring offentlighetens gränser.

– Offentlighetsprincipen är perfekt som den är utformad, problemet är att den inte tillämpas som det är tänkt. Privatpersoner borde kunna tacka nej till att alla deras uppgifter är offentliga. Varför är det relevant att någon ska få ut känslig information om dig? Regering, myndigheter och det offentliga ska granskas och vara öppet, men varför privatpersoner, undrar Lars Minnedal och fortsätter;

– I Finland kan privatpersoner förbjuda myndigheter att lämna ut viss information och det har knappast inneburit sämre villkor för granskning av makten. I Sverige har vi en grundlagsskyddad rätt för bedragare att plocka ut all den information som sedan är grunden för själva brottet.

– Som det är nu går det inte att skydda sig mot bedrägerier och id-kapningar och förr eller senare råkar vi ut för en bedragare, det är den vidriga sanningen.

Så skyddar du ditt företag


Att skydda sig mot id-kapningar är svårt. Men det finns saker man bör göra för att minimera risken att bli drabbad, menar Mattias Falkbåge, inspektör på Nationellt Bedrägericenter. Han råder företagare att tänka på att:

  • Inte öppna mail från okända avsändare.
  • Inte gå in på länkar i mail utan att vara säker på att det är en känd och trygg avsändare.
  • Inte lämna ut personuppgifter, kortnummer eller kontonummer när det efterfrågas i mail. Inget seriöst bolag, företag eller myndighet begär dessa uppgifter via mail utan en tidigare initierad kontakt.
  • Registrera dig hos kreditupplysningsföretagen (t.ex. UC och Bisnode) så du får meddelande via sms och mail när kreditupplysningar görs.
  • Anslut så det finns lösenord på kortköp via internet, t.ex. Verified by Visa eller 3D Secure.
  • Ha lås på brevlådan. Kontrollera så din post inte kan nås för obehörig i postfacket.
  • Anslut dig till minmyndighetspost.se. Där får du mail vid t.ex. ansökan om rot- och rut-avdrag samt om du har blivit avregistrerad från eller inregistrerad i ett företag.
  • Håll koll på ditt företag via Bisnode Alert, en app där du genast kan få information om något av dina företag har bytt namn eller om någon i ledningen bytts ut.
  • Använd möjligheten till e-spärr som UC tillhandahåller gratis. Man kan tillfälligt spärra sitt personnummer att nyttjas i handel hos anslutna e-butiker.
  • Sök regelbundet på ditt företagsnamn på internet för att upptäcka om någon skapat en parallell hemsida med ditt företagsnamn.
Jakob Stenberg Anders Carlsson