NYHET Publicerad

Konkurrensverket: Många företagare vågar inte konfrontera kommunen

KONKURRENS Var femte småföretagare möts av konkurrens från kommuner, landsting eller statliga bolag. 17 procent anser att konkurrensen är snedvriden, enligt en undersökning från Konkurrensverket. Men få företag vågar göra något åt problemet. 60 procent av företagen vågar inte konfrontera den offentliga aktören av rädsla för försämrade relationer.

Katarina Magnusson, funktionsansvarig för frågor som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Katarina Magnusson, funktionsansvarig för frågor som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Vart femte småföretag upplever konkurrens från det offentliga, och åtta av tio företag med offentliga konkurrenter upplevde deras närvaro på marknaden som problematisk. Det visar en undersökning från organisationen Företagarna år 2013. Frågan är därför högt prioriterad av Konkurrensverket, enligt Katarina Magnusson, funktionsansvarig för frågor som rör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

– Relativt ofta ändrar en kommun sitt beteende efter att ett företag har hört av sig till oss. Jag skulle uppskatta att det hänt närmare 25 gånger under de senaste åren, säger hon.

För sju år sedan trädde de så kallade KOS-bestämmelserna i kraft. Syftet med dem är att undvika snedvridning av konkurrens när kommuner, landsting eller regioner, inklusive deras företag, uppträder som säljare på marknaden. Enligt Katarina Magnusson har reglerna gett god effekt.

– Vi har en hög grad av kommunalt självstyre i Sverige och kommuner kan i stor utsträckning styra sina verksamheter. KOS-bestämmelserna innebar att många kommuner såg över sina bolag och verksamheter.

Därmed inte sagt att läget är problemfritt. Under en informationsturné om offentlig konkurrens mötte Katarina Magnusson en stark respons från företagare.

Konkurrensverket bestämde sig därför för att genomföra en enkätundersökning bland privata företag för att skapa sig en lägesbild av läget i landet. Enkätundersökningen skickades ut till ett urval av företagare i 31 branscher, som tenderar att drabbas av osund konkurrens, bland annat tvätterier, städ- och turistföretag.

– 27 procent av respondenterna angav att de möter konkurrens från kommunala bolag och 17 procent upplever den som problematisk, säger Katarina Magnusson.

Konkurrensverkets råd när företagare hör av sig om osund konkurrens är att inleda en diskussion med den kommunala aktören. Men undersökningen visar att många drar sig för att göra det.

– 60 procent av dem som upplever problematisk konkurrens från offentliga aktörer har valt att inte vända sig till den offentliga aktören för att påtala problemet. Flera är oroliga över att deras relation till den offentliga aktören ska försämras och att det ska ge dem nackdelar, förklarar Katarina Magnusson.

Konkurrens från offentliga aktörer är ofta svår att definiera och det är inte alltid helt tydligt var gränserna går. 

– Exempelvis Samhall producerade tidigare varor, men erbjuder nu tjänster som städning. Hur ska man betrakta det? Kommuner vill sätta folk i arbete och skapa enkla jobb. Samma sak med fängelsetvätterier eller turistbranschen. Samtidigt riskerar konkurrensen att snedvridas. Det är ofta en hårfin gräns att bedöma vad som är tillåtet, säger Katarina Magnusson.

”Hårfin” är ett ord som går som en röd tråd genom många av de fall som Konkurrensverket granskat de senaste åren. Ett exempel är Strömstad kommun, som drev en egen spa- och gymverksamhet. Konkurrensverket ansåg att subventionerna ledde till snedvriden konkurrens till privata aktörers nackdel. Marknadsdomstolen slog dock fast att verksamheten stred mot kommunallagen, men inte mot konkurrenslagen. Kommunen fick därför fortsätta med gym- och spaverksamheten.

Ett annat exempel var när räddningstjänsten i Dala Mitt vägrade att ge en privat aktör tillträde till ett övningsområde, vilket gjorde det svårare för företaget att agera på ett konkurrenskraftigt sätt. I det fallet slog Marknadsdomstolen fast att kommunen agerat felaktigt.

Ett tredje exempel är Hässleholms kommun, som sedan oktober 2015 har vägrat nya privata företag markavtal för att lägga ner bredbandskabel. Konkurrensverket har nu stämt kommunen då myndigheten anser att Hässleholm måste låta andra aktörer gräva ner fiberkabel för bredband.

Men processerna är ofta långa och komplexa.

– Det krävs solid bevisning. Man måste kunna visa på beteenden som gör att konkurrensen blir ojämn. Om den offentliga aktören bara beter sig som vilken aktör som helst, saknas ofta skäl att ingripa. Om Konkurrensverket eller en privat aktör vill nå framgång i en domstolsprocess gäller att man kan exempelvis kan bevisa att aktören har lägre priser än de privata aktörerna eller att de ger sig själva fördelar, säger Katarina Magnusson.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.