Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

102

Bluffakturor Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. En av organisationerna bakom kallar sig Företagsopinion och är numera ett känt namn på Svensk Handels Varningslista. Företagaren Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura.

Maria Larsson fick en bluffaktura
Foto: Privat
Maria Larsson fyllde i det som hon trodde var en enkät från en myndighet. Några månader senare fick hon en saftig faktura.

– Det är etiskt och moraliskt för jävligt!

Maria Larsson i Stockholm är förbannad. För några dagar sedan fick hon en faktura i lådan. Över 6 000 kronor skulle hon betala för att hon fyllt i det hon trodde var en myndighetsenkät om att ta emot nyanlända i sitt företag.

På enkätens förstasida fanns en rubrik med texten "Arbetsmarknad, Migration, Invandring". Frågorna handlade om i vilken utsträckning företaget kunde ta emot nyanlända. Det var ett formulär som vädjade till människors pliktkänsla och medmänsklighet. Men enkäten visade sig vara ett avtal om en annonsplats, alltså helt vilseledande. Nu har Maria Larsson, liksom många andra, blivit lurad av ett blufföretag som hotar med inkasso.

Maria Larsson har nyligen startat upp sitt företag. Det är en enskild firma, där hon bland annat jobbar med att inreda butiker. För henne som småföretagare är 6 000 kronor mycket pengar och när hon såg fakturan fick hon en chock. Hon trodde hon måste betala för något hon inte hade beställt och inte ville ha.

– Det är mina privata pengar, säger hon, och berättar sedan att hon blev lättad när hon kontaktade polisen och blev tillsagd att absolut inte betala. Enligt henne hade polisen hon pratade med sagt att om man betalar så fortsätter man att göda företagets bluffverksamhet.

Enkäten kom från ett företag i Tallinn. Men Maria Larsson berättar att hon upplever både deras papper, deras webbplats och deras telefonsvarare som mycket myndighetssvenska.

– Enkäten såg ut som en deklaration, som att den kom från Skatteverket. Med rätt typsnitt, rätt färger och allting. Och när man ringer upp dem får man höra en lång harang om svensk lagstiftning, säger hon.

För branschorganisationen Svensk Handel är bluffakturor vardag. Därför har organisationen upprättat Varningslistan. Företagsopinion, alltså det företagsnamn som organisationen som lurade Maria Larsson använder, har en flitigt debatterad post på listan. ”Lurad och förbannad”, skriver en person och en annan konstaterar att ”Priset för deras värdelösa tjänst finns angivet på flera ställen men är finurligt dold i textmassor”.

Maria Larsson bekräftar bilden.

– På baksidan av enkäten fanns en lång finstilt text med miljoner ord, men den inledes på så sätt att det verkligen lät som en myndighetstext, säger hon och konstaterar att hon, liksom många andra, tyvärr inte läste igenom hela texten.

I ett pressmeddelande gör Svensk Handel bedömningen att det handlar om tusentals fakturor som Företagsopinion har skickat ut till svenska företag.

– Klagomålen haglar in till oss på Svensk Handel Varningslistan. Många företagare är upprörda men samtidigt oroliga för hur de ska agera. Vi ger företagen rådet att bestrida men inte betala fakturan, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Polisens webbplats finns information för den som har råkat ut för ett så kallat fakturabedrägeri. Bland annat står det att det är viktigt att anmäla. Det står också att det är viktigt att bestrida – något som Maria Larsson nu har gjort.

– Efter samtalet med Polisen har jag bestridit och jag kommer inte betala några pengar, avslutar hon.

Stina Bengtsson

Stina Bengtsson