NYHET Publicerad

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. En av organisationerna bakom kallar sig Företagsopinion och är numera ett känt namn på Svensk Handels Varningslista. Företagaren Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura.

Maria Larsson fick en bluffaktura
Foto: Privat

Maria Larsson fyllde i det som hon trodde var en enkät från en myndighet. Några månader senare fick hon en saftig faktura.

– Det är etiskt och moraliskt för jävligt!

Maria Larsson i Stockholm är förbannad. För några dagar sedan fick hon en faktura i lådan. Över 6 000 kronor skulle hon betala för att hon fyllt i det hon trodde var en myndighetsenkät om att ta emot nyanlända i sitt företag.

På enkätens förstasida fanns en rubrik med texten "Arbetsmarknad, Migration, Invandring". Frågorna handlade om i vilken utsträckning företaget kunde ta emot nyanlända. Det var ett formulär som vädjade till människors pliktkänsla och medmänsklighet. Men enkäten visade sig vara ett avtal om en annonsplats, alltså helt vilseledande. Nu har Maria Larsson, liksom många andra, blivit lurad av ett blufföretag som hotar med inkasso.

Maria Larsson har nyligen startat upp sitt företag. Det är en enskild firma, där hon bland annat jobbar med att inreda butiker. För henne som småföretagare är 6 000 kronor mycket pengar och när hon såg fakturan fick hon en chock. Hon trodde hon måste betala för något hon inte hade beställt och inte ville ha.

– Det är mina privata pengar, säger hon, och berättar sedan att hon blev lättad när hon kontaktade polisen och blev tillsagd att absolut inte betala. Enligt henne hade polisen hon pratade med sagt att om man betalar så fortsätter man att göda företagets bluffverksamhet.

Enkäten kom från ett företag i Tallinn. Men Maria Larsson berättar att hon upplever både deras papper, deras webbplats och deras telefonsvarare som mycket myndighetssvenska.

– Enkäten såg ut som en deklaration, som att den kom från Skatteverket. Med rätt typsnitt, rätt färger och allting. Och när man ringer upp dem får man höra en lång harang om svensk lagstiftning, säger hon.

Annons

För branschorganisationen Svensk Handel är bluffakturor vardag. Därför har organisationen upprättat Varningslistan. Företagsopinion, alltså det företagsnamn som organisationen som lurade Maria Larsson använder, har en flitigt debatterad post på listan. ”Lurad och förbannad”, skriver en person och en annan konstaterar att ”Priset för deras värdelösa tjänst finns angivet på flera ställen men är finurligt dold i textmassor”.

Maria Larsson bekräftar bilden.

– På baksidan av enkäten fanns en lång finstilt text med miljoner ord, men den inledes på så sätt att det verkligen lät som en myndighetstext, säger hon och konstaterar att hon, liksom många andra, tyvärr inte läste igenom hela texten.

I ett pressmeddelande gör Svensk Handel bedömningen att det handlar om tusentals fakturor som Företagsopinion har skickat ut till svenska företag.

– Klagomålen haglar in till oss på Svensk Handel Varningslistan. Många företagare är upprörda men samtidigt oroliga för hur de ska agera. Vi ger företagen rådet att bestrida men inte betala fakturan, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Polisens webbplats finns information för den som har råkat ut för ett så kallat fakturabedrägeri. Bland annat står det att det är viktigt att anmäla. Det står också att det är viktigt att bestrida – något som Maria Larsson nu har gjort.

– Efter samtalet med Polisen har jag bestridit och jag kommer inte betala några pengar, avslutar hon.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.