NYHET Publicerad

Matkassar på export

EXPORT Färdiga matkassar med ingredienser och recept är en växande bransch i Sverige. Under de senaste två åren har andelen svenskar som köpt matkassar via nätet nästan fördubblats. Antalet matkasseföretag har också ökat kraftigt samtidigt som branschens pionjärer, Middagsfrid och Linas Matkasse, nu söker sig utomlands. I Hamburg har svenska Lisa Rentrop startat "KommtEssen", ett dotterbolag till Middagsfrid, och nu ska tyskarna förmås att köpa hemkört.

Leverans av färdig matkasse till kund.
Kicki Theander som grundat Middagsfrid.

Kicki Theander som grundat Middagsfrid.

Lina Gebäck och brodern Niklas Aronsson driver Linas Matkasse.

Lina Gebäck och brodern Niklas Aronsson driver Linas Matkasse.

Tomas Kull som driver Mathem.

Tomas Kull som driver Mathem.

Foto: Petter Stahre

Förra året omsatte handeln med mat på nätet 1,5-2 miljarder kronor, en ökning med 40 procent jämfört med föregående år, enligt en rapport från Svensk Distanshandel. Det kan låta som stora summor men samtidigt bör man veta att mathandeln endast utgör mellan fem-sju procent av den totala e-handeln och knappt en procent av dagligvaruhandeln i Sverige. Medan nätförsäljningen av exempelvis hemelektronik och kläder fullkomligt exploderat är alltså näthandeln med mat ännu i sin linda.

– Det är en beteendefråga. Tillräckligt många har inte provat att köpa mat på nätet ännu utan går till sin vanliga butik. Men fler och fler uppger att de är beredda att testa, så potentialen är stor, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Distanshandel.

I organisationens undersökning uppger närmare 20 procent av de svarande att de kommer att handla mat via internet under det kommande året. Det kan jämföras med 13 procent som har handlat det senaste året och åtta procent 2009. Ett genombrott kan alltså vara på gång.

Störst genomslag hittills har företagen som säljer färdigkomponerade matkassar haft. Här har andelen konsumenter som handlat nästan fördubblats på två år, från 2,5 procent 2010 till 4,7 procent 2012.

Många nya företag har också försökt slå sig in på marknaden de senaste åren, ofta med lokal förankring. Men eftersom branschen är så ny, inget matkasseföretag är äldre än fem år, så har få aktörer hunnit växa sig riktigt stora.

Störst idag är Linas Matkasse, följt av pionjären Middagsfrid och uppstickaren Mathem, alla drivna av engagerade entreprenörer.

Överst på tronen hittar vi matkasseprinsessan Lina Gebäck, som tillsammans med sin bror Niklas Aronsson, grundat Linas Matkasse. Sedan lanseringen 2008 har Linas Matkasse expanderat snabbt över landet och finns nu från Luleå i norr till Skanör i söder.

Annons

– Vi täcker ungefär 80 procent av Sveriges befolkning men är starkast i södra- och mellersta Sverige och i storstäderna, säger Niklas Aronsson.

För att klara den rekordsnabba tillväxten har Linas Matkasse tagit hjälp av riskkapitalbolagen Acton och Creandum, som tillfört bolaget 80 miljoner kronor i investeringar. Förhoppning är att Linas Matkasse ska bli Sverige nästa internationella exportsuccé. Omsättningen 2011 låg på 311 miljoner kronor. Niklas Aronsson framhåller att företaget hela tiden tänkt kostnadseffektivt och skalbart.

– Vi vill erbjuda en så bra och billig kasse som möjligt till så många som möjligt, säger han.

Han menar ett en viktig förklaring till framgångarna är syskonens tydliga uppdelning av roller.

– Lina brinner verkligen för produkten, för att maten ska vara god, nyttig och enkel att laga, medan jag är tillväxtentreprenören som har fokus på själva företaget. Jag har lagt mycket resurser på att vi ska bli bra på it och marknadsföring, säger Niklas Aronsson.

Nyligen vann Linas Matkasse utmärkelsen ”årets affärsmodell 2012” och rekordtillväxten i Sverige har sporrat företaget att söka sig utomland. Vid årsskiftet 2012 gick matkasseföretaget in på den gigantiska tyska marknaden och under hösten har bolaget lanserats i England under namnet ”Jessicas recipe bag”.

– Eftersom mat ofta är en lokal företeelse har vi inte kopierat det svenska konceptet rakt av. I Tyskland drivs företaget av en tysk kock och i England jobbar vi med dietist som heter Jessica, därav namnet.

Att det blev just Tyskland och England beror på att de marknaderna bedömdes ha störst potential, enligt Niklas Aronsson.

– Vi får hela tiden affärsförfrågningar från massor med länder men just nu satsar vi i på Tyskland och England. Vi måste komma upp i rimliga volymer innan vi kan gå vidare och det är en utmaning eftersom matkassefenomenet är helt nytt, säger han.

Enligt honom går verksamheten i Tyskland relativt bra medan det Engelska dotterbolaget ännu är i en uppstartsfas. Några siffror för utlandsverksamheterna vill han inte uppge men självklart räknar han med att tjäna pengar på exporten.

– För mig personligen ligger utmaningen i att bygga upp något nytt från grunden. Tänk att få chansen att gör den resan igen. Det känns jättekul, säger Niklas Aronsson.

Även matkassedrottningen Kicki Theander och hennes Middagsfrid har expanderat utanför Sveriges gränser. Företaget har idag dotterbolag i Tyskland (se artikel om ”KommtEssen” här intill) och har nyligen även sålt sitt koncept på ”franchise” till entreprenörer i Belgien och Schweiz. Bolagen där samägs med de lokala företagarna. I Norge har Middagsfrid precis fått klart med sin första strukturaffär och där går företaget samman med Matfynd, en av de största aktörerna på den norska marknaden. Sammanslagning, under varumärket MatenErKlar, ger Middagsfrid utökade leveransområden, bredare sortiment och bättre packning och distribution.

Att Middagsfrid satsat på export skedde från början mest av en slump. I första hand är det Kickis make Victor Theander som drivit expansionen.

– Att vi startade i Norge och i Tyskland berodde främst på att Victor kände människor där som ville driva vårt koncept där, säger Kicki Theander.

Middagsfrid insåg dock snart att det inte var helt lätt att kopiera framgångarna i Sverige på andra marknader.

– Alla länder har olika matkulturer. I Norge äter man till exempel väldigt mycket färdigmat och i Tyskland är många kvinnor fortfarande hemmafruar och vill laga sin egen mat. Visst har vi hjälp av den erfarenhet vi fått i Sverige men mycket måste anpassas efter varje enskilt land.

Men även om menyerna delvis måste ändras har Middagsfrid stor nytta av sitt it-system, kunddatabasen och det betalningssystem som företaget byggt upp.

Hon framhåller också att Middagsfrid aldrig tagit in riskkapital utan finansierat hela sin tillväxt ur egen kassa. Förra året omsatte företaget 84 miljoner kronor.

I Sverige finns Middagsfrid från Trelleborg i söder till Sundsvall i norr. I princip i landets alla större städer. Även danskar kan köpa färdigplanerade kassar från Middagsfrid men då med svensk mat som fraktas över sundet. Den verksamheten drivs från Skåne.

– Middagsfrid kommer att fortsätta att växa men det måste inte enbart vara geografiskt. Näthandeln med mat utgör bara en procent av den totala dagligvaruhandeln så det finns många kunder kvar att vinna även i Sverige. Vi vill gärna växa genom att få fler kunder på de orter som vi redan finns särskilt i Mälardalen, säger Kicki Theander.

Ytterligare en stor aktör på nätmat är Mathem, grundat av entreprenörsparet Tomas och Karolin Kull. Mathem skiljer sig från övriga matkasseföretag genom att även vara en fullsortimentsleverantör, det vill säga en dagligvarubutik på nätet. Kunderna kan alltså både köpa färdigplanerade matkassar från som kändiskockar som Monika Ahlberg och Ponuts Frithiof och få med sig mjölken och tvättmedlet i samma leverans. Även för Mathem har tillväxten varit explosionsartad.

– Vi slår omsättningsrekord varje månad, säger Tomas Kull, som räknar med en sammantagen omsättning på 120 miljoner kronor i år.

Eftersom företaget till skillnad från Linas Matkasse och Middagsfrid har satsat på en egen flotta av kylbilar för matleveranserna så har företaget betydligt större kostnader för sin verksamhet än övriga två aktörer. Mathem har därför tagit in riskkapital från delägaren Verdane Capital och bolaget har även köpt upp konkurrenten Netextra och nu senast mat- och receptsajten Tasteline. Mathem drog igång sin verksamhet i Stockholm och Uppsala men finns nu även i Göteborgsregionen och i Skåne.

– Vårt fokus ligger främst på dessa områden. Vi har inga planer på expansion utomlands i dagsläget, säger Tomas Kull.

Han framhåller också att han inte i första hand ser de andra matkasseföretagen som konkurrenter utan snarare den övriga dagligvaruhandeln.

– Vi ser matkassarna som en inkörsport för att få människor att handla mat på nätet. Har de provat en matkasse kommer de snabbt på att det är bekvämt att få andra varor levererade samtidigt.

Uppfann färdiga matkassar

Namn: Middagsfrid
Grundare: Kristina och Victor Theander
Antal anställda: 22
Omsättning: 84 miljoner kronor 2011
Verksamhet: Säljer färdigplanerade matkassar i nästan hela Sverige samt Danmark (sköts från Skåne). Dotterbolag i Tyskland och i Norge har Middagsfrid nyligen gått ihop med Matfynd. Har sålt konceptet på franchise till Belgien och Schweiz där bolagen samägs med lokala entreprenörer.

Uppstickaren som blev störst

Namn: Linas Matkasse
Grundare: Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck
Antal anställda: 30-tal i Sverige
Omsättning: 311 miljoner kronor 2011
Verksamhet: Säljer färdigplanerade matkassar i nästan hela Sverige. Har under det senaste året etablerat dotterbolag i Tyskland och England.

Fullt sortiment på nätet

Namn: Mathem
Grundare: Tomas och Karolin Kull
Antal anställda: 170
Omsättning: 120 miljoner kronor (prognos 2012)
Verksamhet: Dagligvarubutik på nätet som säljer alla sorts varor. Leveranser med egna kylbilar och packning av varor sker delvis på egna lager. Säljer även färdigplanerade matkassar. Företaget är etablerat i Sverige i Stockholms- Göteborgs- och Skåneregionen.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.