NYHET Publicerad

Matkassar på export

EXPORT Färdiga matkassar med ingredienser och recept är en växande bransch i Sverige. Under de senaste två åren har andelen svenskar som köpt matkassar via nätet nästan fördubblats. Antalet matkasseföretag har också ökat kraftigt samtidigt som branschens pionjärer, Middagsfrid och Linas Matkasse, nu söker sig utomlands. I Hamburg har svenska Lisa Rentrop startat "KommtEssen", ett dotterbolag till Middagsfrid, och nu ska tyskarna förmås att köpa hemkört.

Leverans av färdig matkasse till kund.
Kicki Theander som grundat Middagsfrid.

Kicki Theander som grundat Middagsfrid.

Lina Gebäck och brodern Niklas Aronsson driver Linas Matkasse.

Lina Gebäck och brodern Niklas Aronsson driver Linas Matkasse.

Tomas Kull som driver Mathem.

Tomas Kull som driver Mathem.

Foto: Petter Stahre

Förra året omsatte handeln med mat på nätet 1,5-2 miljarder kronor, en ökning med 40 procent jämfört med föregående år, enligt en rapport från Svensk Distanshandel. Det kan låta som stora summor men samtidigt bör man veta att mathandeln endast utgör mellan fem-sju procent av den totala e-handeln och knappt en procent av dagligvaruhandeln i Sverige. Medan nätförsäljningen av exempelvis hemelektronik och kläder fullkomligt exploderat är alltså näthandeln med mat ännu i sin linda.

– Det är en beteendefråga. Tillräckligt många har inte provat att köpa mat på nätet ännu utan går till sin vanliga butik. Men fler och fler uppger att de är beredda att testa, så potentialen är stor, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Distanshandel.

I organisationens undersökning uppger närmare 20 procent av de svarande att de kommer att handla mat via internet under det kommande året. Det kan jämföras med 13 procent som har handlat det senaste året och åtta procent 2009. Ett genombrott kan alltså vara på gång.

Störst genomslag hittills har företagen som säljer färdigkomponerade matkassar haft. Här har andelen konsumenter som handlat nästan fördubblats på två år, från 2,5 procent 2010 till 4,7 procent 2012.

Många nya företag har också försökt slå sig in på marknaden de senaste åren, ofta med lokal förankring. Men eftersom branschen är så ny, inget matkasseföretag är äldre än fem år, så har få aktörer hunnit växa sig riktigt stora.

Störst idag är Linas Matkasse, följt av pionjären Middagsfrid och uppstickaren Mathem, alla drivna av engagerade entreprenörer.

Överst på tronen hittar vi matkasseprinsessan Lina Gebäck, som tillsammans med sin bror Niklas Aronsson, grundat Linas Matkasse. Sedan lanseringen 2008 har Linas Matkasse expanderat snabbt över landet och finns nu från Luleå i norr till Skanör i söder.

Annons

– Vi täcker ungefär 80 procent av Sveriges befolkning men är starkast i södra- och mellersta Sverige och i storstäderna, säger Niklas Aronsson.

För att klara den rekordsnabba tillväxten har Linas Matkasse tagit hjälp av riskkapitalbolagen Acton och Creandum, som tillfört bolaget 80 miljoner kronor i investeringar. Förhoppning är att Linas Matkasse ska bli Sverige nästa internationella exportsuccé. Omsättningen 2011 låg på 311 miljoner kronor. Niklas Aronsson framhåller att företaget hela tiden tänkt kostnadseffektivt och skalbart.

– Vi vill erbjuda en så bra och billig kasse som möjligt till så många som möjligt, säger han.

Han menar ett en viktig förklaring till framgångarna är syskonens tydliga uppdelning av roller.

– Lina brinner verkligen för produkten, för att maten ska vara god, nyttig och enkel att laga, medan jag är tillväxtentreprenören som har fokus på själva företaget. Jag har lagt mycket resurser på att vi ska bli bra på it och marknadsföring, säger Niklas Aronsson.

Nyligen vann Linas Matkasse utmärkelsen ”årets affärsmodell 2012” och rekordtillväxten i Sverige har sporrat företaget att söka sig utomland. Vid årsskiftet 2012 gick matkasseföretaget in på den gigantiska tyska marknaden och under hösten har bolaget lanserats i England under namnet ”Jessicas recipe bag”.

– Eftersom mat ofta är en lokal företeelse har vi inte kopierat det svenska konceptet rakt av. I Tyskland drivs företaget av en tysk kock och i England jobbar vi med dietist som heter Jessica, därav namnet.

Att det blev just Tyskland och England beror på att de marknaderna bedömdes ha störst potential, enligt Niklas Aronsson.

– Vi får hela tiden affärsförfrågningar från massor med länder men just nu satsar vi i på Tyskland och England. Vi måste komma upp i rimliga volymer innan vi kan gå vidare och det är en utmaning eftersom matkassefenomenet är helt nytt, säger han.

Enligt honom går verksamheten i Tyskland relativt bra medan det Engelska dotterbolaget ännu är i en uppstartsfas. Några siffror för utlandsverksamheterna vill han inte uppge men självklart räknar han med att tjäna pengar på exporten.

– För mig personligen ligger utmaningen i att bygga upp något nytt från grunden. Tänk att få chansen att gör den resan igen. Det känns jättekul, säger Niklas Aronsson.

Även matkassedrottningen Kicki Theander och hennes Middagsfrid har expanderat utanför Sveriges gränser. Företaget har idag dotterbolag i Tyskland (se artikel om ”KommtEssen” här intill) och har nyligen även sålt sitt koncept på ”franchise” till entreprenörer i Belgien och Schweiz. Bolagen där samägs med de lokala företagarna. I Norge har Middagsfrid precis fått klart med sin första strukturaffär och där går företaget samman med Matfynd, en av de största aktörerna på den norska marknaden. Sammanslagning, under varumärket MatenErKlar, ger Middagsfrid utökade leveransområden, bredare sortiment och bättre packning och distribution.

Att Middagsfrid satsat på export skedde från början mest av en slump. I första hand är det Kickis make Victor Theander som drivit expansionen.

– Att vi startade i Norge och i Tyskland berodde främst på att Victor kände människor där som ville driva vårt koncept där, säger Kicki Theander.

Middagsfrid insåg dock snart att det inte var helt lätt att kopiera framgångarna i Sverige på andra marknader.

– Alla länder har olika matkulturer. I Norge äter man till exempel väldigt mycket färdigmat och i Tyskland är många kvinnor fortfarande hemmafruar och vill laga sin egen mat. Visst har vi hjälp av den erfarenhet vi fått i Sverige men mycket måste anpassas efter varje enskilt land.

Men även om menyerna delvis måste ändras har Middagsfrid stor nytta av sitt it-system, kunddatabasen och det betalningssystem som företaget byggt upp.

Hon framhåller också att Middagsfrid aldrig tagit in riskkapital utan finansierat hela sin tillväxt ur egen kassa. Förra året omsatte företaget 84 miljoner kronor.

I Sverige finns Middagsfrid från Trelleborg i söder till Sundsvall i norr. I princip i landets alla större städer. Även danskar kan köpa färdigplanerade kassar från Middagsfrid men då med svensk mat som fraktas över sundet. Den verksamheten drivs från Skåne.

– Middagsfrid kommer att fortsätta att växa men det måste inte enbart vara geografiskt. Näthandeln med mat utgör bara en procent av den totala dagligvaruhandeln så det finns många kunder kvar att vinna även i Sverige. Vi vill gärna växa genom att få fler kunder på de orter som vi redan finns särskilt i Mälardalen, säger Kicki Theander.

Ytterligare en stor aktör på nätmat är Mathem, grundat av entreprenörsparet Tomas och Karolin Kull. Mathem skiljer sig från övriga matkasseföretag genom att även vara en fullsortimentsleverantör, det vill säga en dagligvarubutik på nätet. Kunderna kan alltså både köpa färdigplanerade matkassar från som kändiskockar som Monika Ahlberg och Ponuts Frithiof och få med sig mjölken och tvättmedlet i samma leverans. Även för Mathem har tillväxten varit explosionsartad.

– Vi slår omsättningsrekord varje månad, säger Tomas Kull, som räknar med en sammantagen omsättning på 120 miljoner kronor i år.

Eftersom företaget till skillnad från Linas Matkasse och Middagsfrid har satsat på en egen flotta av kylbilar för matleveranserna så har företaget betydligt större kostnader för sin verksamhet än övriga två aktörer. Mathem har därför tagit in riskkapital från delägaren Verdane Capital och bolaget har även köpt upp konkurrenten Netextra och nu senast mat- och receptsajten Tasteline. Mathem drog igång sin verksamhet i Stockholm och Uppsala men finns nu även i Göteborgsregionen och i Skåne.

– Vårt fokus ligger främst på dessa områden. Vi har inga planer på expansion utomlands i dagsläget, säger Tomas Kull.

Han framhåller också att han inte i första hand ser de andra matkasseföretagen som konkurrenter utan snarare den övriga dagligvaruhandeln.

– Vi ser matkassarna som en inkörsport för att få människor att handla mat på nätet. Har de provat en matkasse kommer de snabbt på att det är bekvämt att få andra varor levererade samtidigt.

Uppfann färdiga matkassar

Namn: Middagsfrid
Grundare: Kristina och Victor Theander
Antal anställda: 22
Omsättning: 84 miljoner kronor 2011
Verksamhet: Säljer färdigplanerade matkassar i nästan hela Sverige samt Danmark (sköts från Skåne). Dotterbolag i Tyskland och i Norge har Middagsfrid nyligen gått ihop med Matfynd. Har sålt konceptet på franchise till Belgien och Schweiz där bolagen samägs med lokala entreprenörer.

Uppstickaren som blev störst

Namn: Linas Matkasse
Grundare: Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck
Antal anställda: 30-tal i Sverige
Omsättning: 311 miljoner kronor 2011
Verksamhet: Säljer färdigplanerade matkassar i nästan hela Sverige. Har under det senaste året etablerat dotterbolag i Tyskland och England.

Fullt sortiment på nätet

Namn: Mathem
Grundare: Tomas och Karolin Kull
Antal anställda: 170
Omsättning: 120 miljoner kronor (prognos 2012)
Verksamhet: Dagligvarubutik på nätet som säljer alla sorts varor. Leveranser med egna kylbilar och packning av varor sker delvis på egna lager. Säljer även färdigplanerade matkassar. Företaget är etablerat i Sverige i Stockholms- Göteborgs- och Skåneregionen.

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.