NYHET Publicerad

Myndighetsinformation guldgruva för företagen

NY MARKNAD Svenska myndigheter har mängder av information samlad i sina databaser. Information som är en guldgruva för företag som vill skapa nya tjänster och produkter.

Sedan 1 juli förra året är myndigheterna skyldiga att öppna upp sina databaser för utomstående. Men arbetet går långsamt, trots den svenska offentlighetsprincipen.

Yr.no är en god norgehistoria. När norska statens Meterologiskt Institutt började dela med sig av sin väderinformation skapades på privat initiativ vädersajten yr.no och den blev snart en framgång inte bara i Norge. Informationen på sajten används nu också av andra företag, till exempel fjärrvärmeföretag som reglerar temperaturerna med hjälp av väderprognoserna och informationsföretag som skapar appar kring väder och trafik.

I Sverige öppnade Riksdagens Syndikeringstjänst förra året databaserna på glänt och bland drygt 165 000 dokument finns bland annat information om hur riksdagsledamöterna röstat i olika frågor. Den informationen återanvänder ett flertal fristående tjänster, till exempel Govtrack.se och Makthavare.se. Ännu är kommersialiseringen av myndighetsdata och en blygsam affärsidé i Sverige. Men att det finns en stor affärsmässig potential, är alla överens om.

– Över 300 miljarder omräknat i möjliga affärsidéer för hela EU, säger Rolf Nordqvist, ordförande i den europeiska branschorganisationen PSI Alliance som samlar de företag i Europa som använder offentlig information i sin affärsverksamhet.

Helt fritt fram att hämta ut och förädla information är det dock inte, trots att allt fler myndigheter finns på listan över tillgängliga informationskällor. Dels råder okunnigheten om att informationen till vissa delar är fri, dels försöker olika förvaltningar själva kommersialisera sina kunskaper.

– Ja, vissa myndigheter har hakat på och de ska de inte. Stockholms Stad har tillverkat en egen app som i och för sig är trevlig, men frågan är om staden själv är bäst lämpad att utforma den. Det är inte rimligt att offentliga medel läggs på att skapa tjänster som lika gärna och oftast bättre kan göras av företag, säger Fredrik Sand, ansvarig för IT-frågor på Stockholms Handelskammare.

Rolf Nordqvist är inne på samma linje och menar att det är ”fem till tio gånger effektivare om privata företag sköter utvecklingen”. Men främst ser han en tröghet i myndigheternas arbete på att öppna arkiven.

Annons

– Direktivet kom redan 2003 och sedan 2008 är det implementerat i hela EU. England, Frankrike, Spanien och Slovenien tillhör de länder som ligger långt framme. Men Sverige ligger långt efter tillsammans med Italien. Jag skulle vilja säga att vi spelar i gärdesgårdsserien, trots att vi haft offentlighetsprincipen på papper sedan 1706, säger han.

– Bolagsverket tillhör de duktiga svenska myndigheterna medan Lantmäteriet är störst på information, samtidigt som de är sämst på att dela med sig, fortsätter Rolf Nordqvist.

Norgehistorien yr.no har dock fått svenska efterföljare. Vackertväder.se använder samma basfakta som yr.no och omvandlar det till svenska förhållanden, dessutom med kategoriseringar som talar om var det är bra badväder, golfväder och grillväder.

– Det visar att vi behöver mer, inte mindre information på nätet. Särskilt när den är sorterad efter våra behov. Vi är bara i början på vad återanvändningen av offentlig information kan användas till, säger Rolf Nordqvist.

EU-direktiv öppnar databaser
  • Public Sector Information, PSI, är ett EU-direktiv som syftar till att öka allmänhetens tillgång till myndighetshandlingar och information.
  • Företag ska kunna använda den offentliga informationen till att skapa informationsprodukter och nya tjänster.
  • Direktivet vill med hjälp av de offentliga databaserna öka tillväxten och konkurrenskraften inom näringslivet.
  • I nuläget finns tillgång till information från bland annat Arbetsförmedlingen, Jordbruksverket, Pensionsmyndigheten, Riksarkivet, SCB och Sveriges Riksdag.
  • Antalet öppna myndigheter ökar ständigt och en uppdaterad lista finns på www.edelegationen.se


comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.