Nätbluffarna - så lurar oseriösa aktörer nätsurfare och företag

Nätet Att synas högst upp på Googles söklista är en önskedröm för de flesta företag. Vissa använder oetisk sökoptimering för att lura Google och nå toppen. Därmed snedvrids konkurrensen och ärliga företag missgynnas samtidigt som nätkonsumenterna luras att köpa av oseriösa aktörer. Entreprenör avslöjar hur fusket går till.

bluffmakare på nätet
Foto: Øijord, Thomas Winje

Oetisk sökoptimering har funnits länge inom spel- och porrbranschen men nu har bluffmetoderna spridit sig till de flesta områden, trots att dessa strider mot sökmotorernas regler. Priset som hägrar är en förstaplats i söklistan. Förlorare är ärliga företag och alla nätsurfare som googlar i tron att söklistan är relevant och objektiv.

Så här skriver Google om oseriösa sökoptimerare på sin webbplats:

”Google uttalar sig inte om specifika företag, men vi har stött på företag som kallar sig för sökmotoroptimerare och som bedriver sin verksamhet på ett sätt som är helt oacceptabelt. Var försiktig.”

Sanningen är att ingen sökoptimerare kan garantera att ditt företags hemsida hamnar på förstasidan på Google med etiska metoder. ”Ingen kan garantera en topprankning hos Google.”, skriver Google själva på sin hemsida.

När en webbplats rankas av Google används fler än 200 kriterier som avgör vilken plats en hemsida ska få i söklistan. Några av de viktigaste kriterierna är antal länkningar till webbplatsen, antal besökare och hur relevant innehållet är i förhållande till det sökord som angetts. Det är här som många företag fuskar och sökoptimeringen blir oetisk.

Tanken med en sökmotor som Google är att den som letar efter information ska få upp en söklista som är sorterad efter bäst och mest relevant information. Exempelvis ska ett sök på ”billiga visitkort” ge en lista på de bästa företag som erbjuder just detta och de mest relevanta sidorna ska listats högst upp (se separat artikel om Vistaprint).

Eftersom Google har den överläget starkaste ställningen på nätet fokuseras nästan all sökoptimering mot Googles sökmotor. Enligt webbstrategiföretaget Befound.se har Google en marknadsandel på över 80 procent i USA och över 90 procent i Sverige.

På flera sökoptimerares webbplatser refereras dessutom till en undersökning som visar att 96 procent av nätkonsumenterna endast klickar på söklistans förstasida. Entreprenör har inte med säkerhet kunnat belägga om detta stämmer men oavsett vilket är det en stor fördel att synas på Googles förstasida.

Att hamna högt på förstasidan kan göras på två sätt, förutom att betala för en annonsplats;

  1. Företaget utformar en webbplats med hög kvalitet och relevant information som många nätsurfare och konsumenter besöker. Detta är en seriös metod som gynnar ärliga och kvalitetsmedvetna företag.
  2. Företaget använder sig av oetiska metoder och sökoptimering. Metoden bryter mot Googles regler och gynnar oseriösa aktörer.

En googling på ”billiga visitkort” visar vad det handlar om. Flera av de sajter som kommer upp på förstasidan är oetiskt sökoptimerade. Ärliga företagare missgynnas och söklistan fylls med fusksajter som länkar till visitkortsföretag som har köpt in oetisk sökoptimering. Metoderna påminner mycket om dopning, några skaffar sig fördelar genom att få bättre exponering hos Google.

Värdet av många besökare på en webbplats är konkret och mätbart. Ju fler besökare, desto större försäljning. I marknadsföringsmail, spam, och på många webbplatser görs reklam som ägaren av hemsidan eller bloggen tjänar pengar på. En bloggare kan exempelvis acceptera en annons på sin blogg och få provision på antalet klick. Eller så skapas nya webbplatser och annonser läggs in på dem. Detta kallas för att bli del av ett affiliate-nätverk, vilket är ett system för att koppla samman annonser, länkar och webbplatser. Alla affiliate-nätverk är inte oseriösa. Google har exempelvis ett annonsnätverk. Dessa nätverk fungerar som en inkastare på en restaurang som får provision på försäljningen. ”Inkastaren” eller sökoptimeraren tjänar mer pengar ju fler kunder som kommer in. Finns det en reklambanner på en webbplats med en länk till exempelvis ”gratis visitkort” så är den oftast ansluten till ett affiliate-nätverk.

Men ingen tjänar pengar på affiliate om webbplatsen hamnar långt ner i Googles sökresultat. Sökoptimerare strävar efter det bästa butiksläget, det vill säga förstasidan på Google. Därför är sökoptimering och affiliate tätt sammankopplade.

Ofta saknas kontroll och regleringar över vilka metoder som sökoptimerarna använder. Oseriösa företag bryr sig inte om vem som arbetar för dem eller hur de gör. En oetisk sökoptimerare kan tjäna mer än hundra tusen kronor i månaden.

Så går nätbluffandet till:

  1. Först analyseras motståndet, ofta seriösa företag i branschen, och sökoptimeraren kollar om det är möjligt att slå sig in på söklistan och vad som krävs för det. Här fokuseras på nyckelord som potentiella nätkunder troligtvis söker på.
  2. Mängder med domänadresser och webbplatser skapas, ofta fler än 100 stycken.
  3. Webbplatserna fylls med innehåll som ska se seriöst ut men som är ren spam. Ett exempel är sajten www.katolskakyrkanilund.se. Den används för att placera sms-lånesajter högre upp i söklistan.
  4. Länkar upprättas från varje webbplats till huvudsajten. Behövs fler så köps länkar in från företag och sökoptimerare.
  5. Huvudsajten fylls med de nyckelord som valts och dessa upprepas i extrem omfattning. På en sökoptimerad webbplats nämns till exempel ordet visitkort hundratals gånger.
  6. På bloggar och forum görs inlägg som länkar till huvudsajten. Dessa inlägg är oftast irrelevanta och subjektiva då de läggs ut för att gynna huvudsajten.
  7. Detta upplägg gör att huvudsajten hamnar högt upp i söklistan och per automatik får fler besökare, vilket stärker sidans plats på toppen. Nu har sökoptimeraren har fått det bästa läget och seriösa företag blir nedknuffade i sökresultatet.
  8. Nu finns två alternativ som nätbluffarna dessutom ofta kombinerar:
  • Är det inte gjort tidigare så läggs ett affiliate-program upp på webbplatsen. Ofta säljs också reklamplatser och länkar till andra webbplatser.
  • Sökoptimeraren startar ett SEO-företag (Search Engine Optimization). Alla fusk-webbplatser används för oetisk sökoptimering av kunders sajter.

De företag som köper SEO-tjänster av en oseriös aktör får länkar placerade på fusk-webbplatserna. Googles söklista manipuleras och detta upplägg bryter mot Googles regler och är oetiskt. Hyrs dessutom länkar med löfte om en hög placering på söklistan så försvinner större delen av effekten så fort avtalet sägs upp. Inlåsningseffekten är därför stor eftersom företaget måste fortsätta att betala för SEO-tjänsterna för att behålla förstaplatsen.

Upptäcker Google att ett företag använt oetisk sökoptimering så kan Google straffa webbplatsen och ta bort den från söklistan. För sökoptimeraren är det en del av spelet och en risk väl värd att ta.

Men att som seriös företagare råka ut för oetisk sökoptimering kan vara förödande. Att få länkar från fusk-sidor som handlar om affiliate, sms-lån, porr och poker kostar i anseende och svärtar ned varumärket. Så här skriver Google själv om risken att anlita en oseriös sökoptimerare:

”...du riskerar också att din webbplats och ditt rykte skadas.”

Oseriös sökoptimering kan även sponsra kriminella nätverk och en sanering av alla länkar kostar mycket tid och pengar.

Om du driver en verksamhet så googla på nyckelord för din bransch. Gå igenom söklistans två första sidor och känns några företag oseriösa så är det sannolikt att de är oetiskt optimerade.

Fredrik Andersson

Seriös eller oseriös?

Detta är sökoptimering:
Sökoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som är seriös och etisk går ut på att bygga en bra, lättläst webbplats med relevanta nyckelord och korrekt information. Sidan görs lättnavigerad och snabb att ladda.

Detta är oetisk sökoptimering:
Oetisk SEO innebär ett medvetet fusk och kan vara olagligt. Dessa metoder används för att en webbplats ska hamna högre upp på Googles söklista:

  • Mängder av planterade länkar pekar mot huvudsajten från forum, länkkataloger och bloggar.
  • Länkar som saknar relevans döljs, till exempel bildlänkar.
  • Stulet och kopierat material tas från seriösa webbplatser.
  • Mängder av webbplatser och internetadresser skapas för att länka till huvudsajten. De startas endast i sökoptimeringssyfte och tillför ingen nytta.
  • Länknätverk och så kallade länkfarmar används för att Google ska ranka en sida högre. Dessa saknar de relevans är det oetiska.
  • Webbplatsen innehåller partisk, felaktig eller vilseledande information.
  • Webbplatsens innehåller en extrem upprepning av utvalda nyckelord.
  • Maillistor skapas och ofta ges till exempel en elektronisk bok bort gratis för att samla in e-postadresser. Sedan spammas dessa adresser med olika erbjudanden och trafik genereras via länkar i spammailen.
  • ”Cloaking” - innebär att hemsidan anpassas till Googles sökrobot, inte till den som tittar på webbplatsen.
  • Hackade och stulna webbplatser länkar till huvudsajten.
Checklista vid köp av sökoptimering:

Kartlägg vad SEO-företaget erbjuder och hur företaget tänker gå till väga för att uppnå vad det lovar. Lita inte blint på företaget och ge dem inte fria händer. Är sökoptimeraren seriös kommer företaget vara tillmötesgående och tala öppet om hur man arbetar.

Viktiga punkter:

  • Företaget bör följa Googles riktlinjer för webbansvariga. För in detta i avtalet.
  • Begär en specifikation på arbetet som ska utföras. Att ”sökoptimera kundens hemsida” är för vagt. Vilka tekniker använder sig sökoptimeraren av?
  • Inget seriöst företag lovar förstaplatsen eller ens förstasidan på Google. Det går helt enkelt inte att lova.
  • Ta referenser till andra kunder och kontrollera att de stämmer. Fusk förekommer. Vilka uppdrag har utförts? Titta på de sajter som anges som referens och bedöm om de ser seriösa ut? Kan sökoptimeraren branschen?
  • Kontrollera SEO-företaget till exempel historik och ägare. Hur ser deras egen hemsida ut, har de använt oetiska metoder? Var kommer deras länkar ifrån?
  • Erbjuder SEO-företaget länkfarmar och länknätverk är det en varningsklocka och ofta oetiskt. Relevans är a och o. Specificera i avtalet hur länkar används, vilka de är och hur länge de hyrs.
  • Lägg in olika krav och hållpunkter i avtalet. Betala inget förrän tjänsten har levererats på ett etiskt sätt.
  • Lägg gärna in en skadeståndsklausul ifall SEO-företaget använder oetiskt sökoptimering. Det kan bli kostsamt ifall Google tar bort din webbplats från söklistan eller om företaget får negativ publicitet.
  • När företaget har levererat så kontrolleras om uppdraget är etiskt utfört och håller sig inom avtalets ramar.