NYHET Publicerad

Noggrann kartläggning vägen framåt i patendjungeln

SNILLEBLIXTARNA, DEL TVÅ Att söka patent kan vara en snårig djungel att ta sig igenom. Hos LU Innovation vid Lunds universitet får forskare och studenter hjälp av rådgivare för att navigera sig genom patentprocesserna. ”Även om du har tidigare erfarenhet av patentansökningar så är det en bra idé att ta in professionell hjälp. Trender och regler förändras över tid”, säger Fredrik Edman, patenrådgivare.

Fredrik Edman, patentrådgivare vid LU Innovation.

Fredrik Edman, patentrådgivare vid LU Innovation.

Patenrådgivarna på LU Innovation utgår vanligtvis ifrån två parallella spår; dels undersöker de om det finns en marknad eller någon investerare som kan tänkas vara intresserad produkten eller tjänsten, annars är det inte lönt att gå vidare, dels undersöker de om det går att få ensamrätt. Det förklarar Fredrik Edman, patentrådgivare vid LU Innovation. Därefter handlar det om att bestämma vilket skydd som är bäst.

– Vi tittar på samtliga immateriella rättigheter och tar fram en immaterialrättsstrategi. När det gäller patent måste man till exempel bedöma om det går att få tillbaka de pengar som innovatören lägger in i processen.

För att skapa sig en bild av läget finns det flera vägar att välja på.  

– Ibland beställer vi omfattande undersökningar för att kartlägga om det finns en liknande produkt på marknaden. Andra gånger handlar det om att gå igenom databaser, publikationer och internet, säger Fredrik Edman.

– Uppfinningen måste ha uppfinningshöjd och skilja sig från det som redan finns på marknaden. Man kan aldrig bli hundra procent säker, men det är viktigt att samla in tillräckligt mycket information för att kunna göra ett informerat och affärsmässigt beslut, fortsätter han.

Avgörande är också att uppfinningen hålls hemlig. Den får inte ha publicerats eller visats upp i något publikt sammanhang. Den uppfinnare som öppet tänker bolla idéer med sina Facebookföljare bör med andra ord tänka om.

– Ett hett tips är anlita ett patentombud för att få hjälp med ansökningen. Det kan vara dyrt, men det är en viktig investering. Även om du har tidigare erfarenhet av patentansökningar så är det en bra idé att ta in professionell hjälp. Trender och regler förändras över tid.

Om patentansökan uppfyller alla formella krav tar det i Sverige ungefär ett halvår innan ett preliminärt besked ges om produkten är patenterbar. Efter 18 månader blir patentet publikt, även om patentet ännu inte är godkänt. Att få ett patent godkänt tar ofta längre tid än många tror.

Annons

– I vissa fall tar det fem, sex år innan det är godkänt och det finns skräckexempel där det tagit uppemot tolv år. Jag brukar säga att man ska räkna med två till fem år. 
Patentet gäller i 20 år förutsatt att man betalar in en årlig avgift.

– Det kan finnas ibland en viss möjlighet till förlängning, men det är inget man kan ta för givet. Medellivslängden för ett patent är åtta till tolv år. Därefter slutar många betala in den årliga avgiften som krävs för att behålla patentet.

När bör man överväga ett designskydd istället för patentskydd?

– Ett designskydd är många gånger lättare att få och blir ofta billigare än ett patent. Apple förändrade mycket när de gjorde att mobiltelefonens design blev viktigare, tidigare var det sekundärt. Om man har en produkt som säljer på sitt utseende så kan designskydd vara ett viktigt komplement eller ett alternativ till patent. Det blir allt vanligare i vissa branscher och det kan handla om att skydda utseendet av möbler, kläder, konsumentelektronik eller formen på en läkemedelstablett, säger Fredrik Edman. 

De vanligaste misstagen vid patentsökning:
  1. En övertro på värdet av sin produkt och att man är först på marknaden.
  2. Att man försöker göra allt själv och inte använder professionell hjälp.
Olika typer av skydd

Patentskydd: Skyddar en teknisk idé eller funktion.
Designskydd: Skyddar en produkts utseende.
Varumärkesskydd: Skyddar ett varumärke.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.