Randi och Hans Jacob Sundby, driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet.
Foto: Anders Wiklund/TT

Randi och Hans Jacob Sundby, driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet.

NYHET Publicerad

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.

De beskriver sig själva som ett team. Hans Jacob är entreprenören som brinner för affärsverksamheten och Randi är den som brinner för det pedagogiska arbetet. Under de senaste åren har deras verksamhet vuxit enormt. Læringsverkstedet har i dag cirka 185 förskolor i Norge, 6000 anställda och 20 000 barn i sin organisation. I Norge omsätter bolaget cirka 2,6 miljarder norska kronor. De har även öppnat förskolor i Riga och Dubai. Men de har inga planer på att sälja.

– Vi är och kommer alltid att vara ett familjeföretag. Vi är inte intresserade av vinst eller att bli börsnoterade.

Tillsammans med sina fem barn flyttade de i början av året till Stockholm och Sverige, för att lära känna marknaden på plats. I år har de dessutom köpt upp förskoleföretagen Inspira, Helianthus och Palmgrens. Totalt handlar det om 69 förskolor och skolor i Sverige.

–  För oss var det viktigt att komma nära den svenska kulturen. Det kändes även viktigt att vara på plats då detta är den första marknaden utanför Norge som vi storsatsar på, säger Randi.

Det gifta paret är båda utbildade pedagoger. Efter att de tjänat pengar på lyckade fastighetsaffärer startade de 2001 upp en leksaksbutik i Kristianstad där fokus låg på pedagogiska leksaker. När en förskola i närheten senare blev nerlagd bestämde sig paret för att hyra fastigheten och starta sin egen förskoleverksamhet.

– Vi visste redan från början att det skulle kunna bli fler förskolor. Men vi har aldrig tänkt på att expandera för att tjäna pengar utan det handlar om att vi har en vision om hur barn ska behandlas. Den vill vi sprida, säger Hans Jacob.

De menar att det finns ett speciellt skandinaviskt sätt som är unikt i hur man behandlar barn. Deras affärsmodell bygger på det och fokuserar på lärande via lekande, samspel och glädjen att utvecklas.

Annons

– Vårt koncept bygger på uttrycket ”Jag har ett hjärta för dig, så du kan bli den bästa versionen av dig själv”. Vi ser föräldrar som ’kunder’, vilka vi måste göra oss förtjänta av. Och barnen är alltid i fokus, säger Randi.

Under hösten har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet enats om ett förslag om ett vinsttak i välfärden. Enligt förslaget får privata välfärdsföretag inte ta ut mer i vinst än sju procent av operativt kapital. Svenskt Näringsliv har tidigare skrivit om bland annat välfärdsföretagaren Solveig Sunnebo, som efter 15 år valde att sälja sitt bolag på grund av vinstdebatten.

– Debatten har skrämt bort så många människor, och framförallt kvinnor, från att vara med och arbeta för den bästa tänkbara välfärden, sa hon då.

Det nya förslaget om ett vinsttak är inte något som oroar Hans Jacob och Randi. Men de berättar att de känner igen sig i den känslan som Solveig Sunnebo uttrycker. 

– Men just vinsttaket är inget som oroar oss. Det är snarare synen på välfärdsföretagare som är väldigt olycklig. Att ständigt bli ifrågasatt och sedd som att man gör något ont är jobbigt. Framförallt när vi bara vill göra gott, säger Hans Jacob.

Han menar att han har full förståelse för att människor undrar hur verksamheten finansieras.

– Det är inget konstigt och vi försöker vara så transparenta som vi bara kan. Majoriteten av vår verksamhet är ju trots allt finansierad av skattepengar och då måste folk få veta vad vi gör.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.