Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

Randi och Hans Jacob Sundby, driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet.
Foto: Anders Wiklund/TT
Randi och Hans Jacob Sundby, driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet.

Entreprenörer Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.

De beskriver sig själva som ett team. Hans Jacob är entreprenören som brinner för affärsverksamheten och Randi är den som brinner för det pedagogiska arbetet. Under de senaste åren har deras verksamhet vuxit enormt. Læringsverkstedet har i dag cirka 185 förskolor i Norge, 6000 anställda och 20 000 barn i sin organisation. I Norge omsätter bolaget cirka 2,6 miljarder norska kronor. De har även öppnat förskolor i Riga och Dubai. Men de har inga planer på att sälja.

– Vi är och kommer alltid att vara ett familjeföretag. Vi är inte intresserade av vinst eller att bli börsnoterade.

Tillsammans med sina fem barn flyttade de i början av året till Stockholm och Sverige, för att lära känna marknaden på plats. I år har de dessutom köpt upp förskoleföretagen Inspira, Helianthus och Palmgrens. Totalt handlar det om 69 förskolor och skolor i Sverige.

–  För oss var det viktigt att komma nära den svenska kulturen. Det kändes även viktigt att vara på plats då detta är den första marknaden utanför Norge som vi storsatsar på, säger Randi.

Det gifta paret är båda utbildade pedagoger. Efter att de tjänat pengar på lyckade fastighetsaffärer startade de 2001 upp en leksaksbutik i Kristianstad där fokus låg på pedagogiska leksaker. När en förskola i närheten senare blev nerlagd bestämde sig paret för att hyra fastigheten och starta sin egen förskoleverksamhet.

– Vi visste redan från början att det skulle kunna bli fler förskolor. Men vi har aldrig tänkt på att expandera för att tjäna pengar utan det handlar om att vi har en vision om hur barn ska behandlas. Den vill vi sprida, säger Hans Jacob.

De menar att det finns ett speciellt skandinaviskt sätt som är unikt i hur man behandlar barn. Deras affärsmodell bygger på det och fokuserar på lärande via lekande, samspel och glädjen att utvecklas.

– Vårt koncept bygger på uttrycket ”Jag har ett hjärta för dig, så du kan bli den bästa versionen av dig själv”. Vi ser föräldrar som ’kunder’, vilka vi måste göra oss förtjänta av. Och barnen är alltid i fokus, säger Randi.

Under hösten har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet enats om ett förslag om ett vinsttak i välfärden. Enligt förslaget får privata välfärdsföretag inte ta ut mer i vinst än sju procent av operativt kapital. Svenskt Näringsliv har tidigare skrivit om bland annat välfärdsföretagaren Solveig Sunnebo, som efter 15 år valde att sälja sitt bolag på grund av vinstdebatten.

– Debatten har skrämt bort så många människor, och framförallt kvinnor, från att vara med och arbeta för den bästa tänkbara välfärden, sa hon då.

Det nya förslaget om ett vinsttak är inte något som oroar Hans Jacob och Randi. Men de berättar att de känner igen sig i den känslan som Solveig Sunnebo uttrycker. 

– Men just vinsttaket är inget som oroar oss. Det är snarare synen på välfärdsföretagare som är väldigt olycklig. Att ständigt bli ifrågasatt och sedd som att man gör något ont är jobbigt. Framförallt när vi bara vill göra gott, säger Hans Jacob.

Han menar att han har full förståelse för att människor undrar hur verksamheten finansieras.

– Det är inget konstigt och vi försöker vara så transparenta som vi bara kan. Majoriteten av vår verksamhet är ju trots allt finansierad av skattepengar och då måste folk få veta vad vi gör.

Frida Nygren